Grywalizacja to jedno z tych narzędzi, które od pewnego czasu króluje w branży HR, znajdując zastosowanie w wielu jej obszarach, począwszy od procesów rekrutacyjnych, skończywszy na zarządzaniu personelem. W każdym z tych obszarów grywalizację można zastosować bardzo skutecznie. W jaki sposób? O tym w dalszej części artykułu.

Zaangażowanie nie takie, jakie być powinno?

Około 60% pracowników na całym świecie nie angażuje się w swoją pracę – tak wynika z badań opinii społecznej instytutu Gallupa. Dużo mówi się dziś o kryzysie zaangażowania i sposobach mogących temu zaradzić. Stosowane dotychczas tradycyjne systemy motywacyjne niejako ustąpić muszą nowym trendom, odpowiadającym zmieniającym się warunkom rynkowym i wymaganiom nowego pokolenia. I tu z pomocą już jakiś czas temu przyszła grywalizacja, która wykorzystując mechanizmy znane nam przede wszystkim z gier, służy zmianom zachowań ludzkich.

Jak wykorzystać grywalizację w budowaniu zaangażowania w firmie?

Grywalizacja jest narzędziem, które stosować można na różnych etapach zarządzania personelem. O jego skuteczności mówi się nie tylko w kontekście realizowanych procesów rekrutacyjnych czy onboardingowych, ale przede wszystkim w zwiększaniu zaangażowania i efektywności pracowników funkcjonujących w organizacji już dłuższy czas. Aby grywalizacja mogła okazać się skuteczna, niezwykle ważne jest dokładne zdefiniowanie najważniejszych wskaźników efektywności w danej organizacji. Określenie celów, które należy następnie osiągnąć, jest pierwszym etapem wdrożenia tego rodzaju rozwiązań zwiększających motywację i zaangażowanie w firmie. Chodzi o to, aby wypracować takie rozwiązania grywalizacyjne, które w pełni spełnią oczekiwania firmy.

O skuteczności tego rodzaju rozwiązań decyduje również stopień poznania ich użytkowników. Należy zatem dokładnie poznać i określić osoby, które będą gamifikowane. Konieczne jest także określenie aktualnych sposobów zachowania pracowników w kontekście, dla którego zaistniała potrzeba wdrożenia grywalizacji.  Trzeba pamiętać, że w gamifikacji chodzi przede wszystkim o to, aby zmienić zachowania ludzkie na takie, które będą w stanie zrealizować postawione na samym początku cele. Wykorzystanie odpowiednich mechanizmów z gier oraz specjalnych schematów angażowania pozwoli na wzmocnienie pożądanych zachowań lub pozbycie się tych niepożądanych.

O skuteczności wdrażanych rozwiązań decydować będzie wskazanie właściwej grupy osób.  Scenariusz grywalizacji powinien opierać się na wciągającej fabule, a zasady i cele gry powinny być dla jej uczestników możliwie najbardziej jasne i zrozumiałe. Gry powinny angażować, rozwijać i modelować pożądane zachowania. Firmy bardzo często stawiają na dedykowane rozwiązania grywalizacyjne. W tym celu tworzone są specjalne aplikacje i narzędzia, które odpowiadają indywidualnym potrzebom i wymaganiom organizacji.

W czym tkwi moc?

Jednym z najważniejszych motywatorów ludzkiego działania jest poczucie osiągania zamierzonych efektów. Jak się okazuje, świat wirtualny daje ku temu bardzo dobre warunki. Uzyskiwanie efektów poprzez podejmowanie właściwych decyzji czy działań to niezwykle ważny krok w stronę budowania zaangażowania. W grywalizacji pracownik zmierza się z modelowymi sytuacjami, na których rozwój będzie bezpośrednio wpływał i w których otrzyma niemalże od razu informację zwrotną, co pozwoli mu na naukę właściwych zachowań. To, co wartościowe w tego rodzaju rozwiązaniach, to zastosowanie systemu nagród, ustawienie odpowiednich celów, wprowadzenie elementu niepewności i rywalizacji – wszystko to pomaga w podnoszeniu zaangażowana pracowników. Uczestnicy gier mają poczucie osobistego wkładu w efekty, które osiągają oraz większą świadomość swojej roli w organizacji.

Grywalizacja to z całą pewnością sprawdzony sposób pozwalający na zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników. Aby można ją było wykorzystać jako skuteczną metodę pobudzania zaangażowania w firmie, konieczne jest nieustanne i sprawne analizowanie, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. Zapewni to długofalową motywację oraz osiąganie pożądanych efektów po zastosowaniu konkretnego rozwiązania grywalizacyjnego. Ich wdrożenie powinno polegać przede wszystkim na pobudzaniu motywacji do pracy i zwiększaniu efektywności, czemu z pewnością służy wpisująca się w proces grywalizacji innowacja oraz kreatywność.

Źródło: Infor.pl