Czas podsumowań sezonu wakacyjnego przynosi ciekawe wnioski, które pozwalają nam zastanowić się nad ewolucją naszych preferencji. Badania przeprowadzone przed sezonem wakacyjnym pokazały, że co czwarty Polak planuje wakacje zwykle w okresie czerwiec – sierpień, rezerwując na ten cel średnio 3200 złotych.

Inflacja z pewnością miała wpływ na wybór wakacji i zachowanie konsumentów w tym okresie, jednak to jeden z kilku czynników, które wpływają na decyzje dotyczące wakacji.

Gdzie byliśmy w te wakacje?

86% Polaków planujących co najmniej dwudniowe wakacje zdecydowało się na wypoczynek, z czego ponad połowa wybrała kraj jako swój cel. Według OLX, popularnymi miejscowościami wakacyjnymi były Gdańsk, Zakopane, Łeba, Kołobrzeg i Sopot, ale coraz częściej pojawiały się także mniejsze, mniej znane lokalizacje. Priorytetem stała się bliskość natury, możliwość spędzania czasu z bliskimi oraz ekonomia, co potwierdziło zainteresowanie samodzielnymi domkami. Wzrosło również zainteresowanie wynajmem kamperów.

Według raportu Polskiej Izby Turystyki, Turcja była najpopularniejszym zagranicznym kierunkiem wakacyjnym Polaków w 2023 roku, przyciągając 35,8% turystów wybierających się poza granice kraju. To zjawisko, które utrzymuje się od pewnego czasu i jest wynikiem zarówno nowych touroperatorów z atrakcyjnymi ofertami, jak i konkurencyjnymi cenami. Drugim popularnym miejscem była Grecja z udziałem 18,5%, a trzecie miejsce zajęło Egipt z wynikiem 10,8%. Rezerwacje wakacji w Turcji były prawie dwukrotnie wyższe niż w przypadku drugiego kraju na liście.

Wakacyjne trendy – znak czasów

Najnowsze trendy wskazują, że podczas wakacji coraz bardziej cenimy sobie spokój i bliskość natury. Dlatego rośnie popularność agroturystyki, kempingów i glampingów. Coraz więcej osób decyduje się na samodzielne organizowanie wakacji i wybiera noclegi zapewniające niezależność.

Wakacje Polaków w 2023 roku odzwierciedlają zmieniające się preferencje kładące większy nacisk na bliskość natury, spokój i niezależność w organizowaniu wypoczynku.