Elektryczna ciężarówka na polskich drogach! Poczta Polska oraz sieć sklepów Żabka jako pierwsze w Polsce przetestują Framo e-truck. Firmy chcą zweryfikować jak sprawdza się on w logistyce kurierskiej oraz w ramach sieci handlowej. Auto, zasilane wyłącznie prądem elektrycznym, produkowane jest na bazie MAN TGM przez niemieckiego producenta Framo Gmbh.

Elektryczna ciężarówka na codziennych testach

Poczta Polska wykorzystuje ciężarówkę do codziennych  przewozów  przesyłek pocztowych w województwie mazowieckim. W ramach testów spółka współpracuje z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

elektryczna ciężarówka na polskich drogach - na parkingu
elektryczna ciężarówka na polskich drogach

 Poczta Polska zgodnie ze znowelizowaną strategią chce zmniejszać emisję CO2 oraz wprowadzać do swojej floty auta elektryczne. Pod koniec 2019 roku dołączyły do niej pierwsze dostawcze elektryki. Obecnie Spółka posiada największą flotę użytkowych e-aut w Polsce. W najbliższych latach chcemy ją rozwijać o kolejne samochody elektryczne. Ale także te zasilane paliwami alternatywnymi CNG/LNG – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

Żabka testuje we Wrocławiu

Z kolei Żabka przetestowała auto we Wrocławiu w ramach bezpośrednich dostaw do sieci swoich sklepów. Kontynuując w ten sposób strategię rozwoju zeroemisyjnego i przyjaznego dla mieszkańców transportu w miastach. Korzystanie z aut elektrycznych pozwoli Żabce efektywne dostarczać towary do sklepów i jednocześnie zredukować  poziom zanieczyszczeń i hałas. Dotyczy to w szczególności dużych aglomeracji, w których placówki sieci znajdują się w centrach.

elektryczna ciężarówka na polskich drogach od frontu
elektryczna ciężarówka na polskich drogach

 Test auta Framo e-truck we Wrocławiu to kolejny krok naszej firmy w kierunku nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań logistycznych. Przypomnę, że w ubiegłym roku wspólnie z Volkswagen Polska przetestowaliśmy elektryczny e-Craftera. Po to by jeszcze lepiej zarządzać i optymalizować procesy logistyczne, a tym samym jeszcze szybciej dostarczać produkty do sklepów. W efekcie zapewnić wysoką jakość obsługi franczyzobiorców – mówi Katarzyna Słabowska Dyrektor Logistyki sieci sklepów Żabka.

Elektryczna ciężarówka i jej gigantyczna bateria

Pojemność baterii pojazdu Framo e-truck wynosi 280 kWh i ma zasięg przekraczający 200 kilometrów na jednym ładowaniu. Ponadto jej techniczne parametry pozwalają na zeroemisyjny przewóz ładunków z poszanowaniem środowiska naturalnego. Dodatkowo przeprowadzane w Poczcie Polskiej testy to wspólny projekt Firmy Framo, Hitachi Capital Polska i Keatronika.

Po pierwsze Poczta Polska od 2018 roku przeprowadza największe w Polsce testy aut elektrycznych, dostępnych na krajowym rynku. Po drugie do tej pory w testach wzięły udział auta siedmiu marek producenckich, o ładowności do 800 kg. Kierowcy Poczty Polskiej przez trzy miesiące sprawdzali m.in. właściwości jezdne (np. przyspieszenie, prędkość, hamowanie, zwrotność), komfort jazdy i ergonomię obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów.

Testy elektryków

W tym samym czasie, oprócz aut przetestowano również różne rodzaje stacji ładowania użyczone przez ich właścicieli. Dodatkowo w połowie maja ubiegłego roku zakończyły się kolejne testy samochodów elektrycznych do 3.5 tony, tym razem o ładowności powyżej 800 kg. Brało w nich udział osiem aut marek dostępnych na polskim rynku. Pocztowcy testowali także ciągniki siodłowe zasilane gazem skroplonym LNG.

W efekcie Żabka jako jedna z pierwszych sieci handlowych aktywnie promuje nowoczesną logistykę miejską z myślą o środowisku naturalnym oraz społecznościach lokalnych. Dotyczy to w szczególności dużych miast, gdzie placówki sieci zlokalizowane są w centralnych punktach, takich jak główne ulice, kompleksy biurowe czy galerie handlowe. Ponadto rozwój floty samochodów elektrycznych na drogach i korzystanie z nich przez duże firmy z różnych branż to dla Żabki ważny element zrównoważonego transportu miejskiego.