Kodeks drogowy – tu z początkiem lipca miały wejść w życie ważne zmiany dla kierowców. Okazuje sie jednak, że nie weszły. Termin ich wprowadzenia został przesunięty. Data narazie nie jest znana. Jedno jest pewne. Z tego powodu powstało spore zamieszanie informacyjne. Wiemy za to co będzie w nowych przepisach. Stanowić będą one kolejny etap zapowiedzianej kilka miesięcy temu przez rząd ofensywy mającej na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Zapowiedzi dotyczyły przede wszystkim poprawy bezpieczeństwa pieszych na przejściach dla pieszych. Tymczasem proponowane zmiany dotyczą wszystkich uczestników ruchu wprowadzając nowe zasady, które odczują nie tylko piesi ale też wszyscy kierowcy.

kodeks drogowy - trójkąt

KODEKS DROGOWY – LEPSZA OCHRONA PIESZYCH

Nowe przepisy wprowadzają dodatkowe obowiązki dla kierowców w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych. Od tej pory kierowcy zobowiązani będą do obserwacji nie tylko samego przejścia dla pieszych, ale też jego bezpośredniego sąsiedztwa. Pieszy zaś zyskuje ochronę, nie tylko znajdując się na samym przejściu, ale też w momencie gdy na nie wchodzi.  Warto w tym miejscu dodać, że obowiązek zachowania szczególnej ostrożności dotyczy w tych przypadkach nie tylko kierowców, ale też pieszych. Zmiany nie wprowadzają też postulowanego przez niektóre środowiska bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na przejściach.

ŁATWIEJ STRACIĆ PRAWO JAZDY

Zmianą, która z pewnością zainteresuje wszystkich kierowców jest możliwość zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące niezależnie od tego czy przekroczenie prędkości nastąpiło na terenie zabudowanym, czy poza nim- wskazuje adwokat Bartosz Koszów z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Łebek i Wspólnicy z Wrocławia. Dotychczas ograniczenie takie obowiązywało wyłącznie na terenie zabudowanym i skutkowało każdego roku zatrzymaniem ok 20-30 tys praw jazdy z powodu przekroczenia prędkości. Po wejściu w życie zmian szacuje się, że liczba zatrzymanych praw jazdy z tego powodu może wzrosnąć nawet dwukrotnie.  Ograniczenie dotyczące terenu zabudowanego miało bezpośrednie przełożenie na zmniejszenie liczby ofiar wśród pieszych. Z obserwacji wynika, że dotychczasowe ograniczenia w większości były respektowane przez kierowców. Najbliższe miesiące pokażą wpływ nowych obostrzeń na bezpieczeństwo na drogach.

UJEDNOLICENIE LIMITU PRĘDKOŚCI

Dotychczasowe przepisy wprowadzały limit prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h za wyjątkiem pory nocnej (od 23.00 do 5.00) kiedy to dozwolone było poruszanie po terenie zabudowanym się z prędkością 60 km/h. Niezależnie od pory dnia i nocy obowiązywać będzie jednolite ograniczenie do 50 km/h. Zmiana ta motywowana jest zmniejszeniem drogi hamowania przy zmniejszonej do 50 km/h prędkości co przy często ograniczonej widoczności wynikającej z pory nocnej może mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu.

OCENA ZMIAN

Statystyki dotyczące ofiar wypadków drogowych, szczególnie wśród pieszych, stawiają Polskę na ostatnich miejscach wśród krajów Wspólnoty. Pomimo pewnych symptomów poprawy bezpieczeństwa i spadku liczby ofiar w dalszym ciągu jest jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie. W ostatnich 2 latach statystyki ofiar śmiertelnych na polskich drogach nawet nieznacznie wzrosły.

Regulacje dotyczące ochrony pieszych na przejściach mogą przełożyć się na wyniki spraw sądowych i postępowań karnych prowadzonych przez Sądy i organy postępowania przygotowawczego- komentuje adwokat Bartosz Koszów. Pomimo szczególnej ochrony pieszego na przejściu w dalszym ciągu bardzo duża liczba takich spraw jest umarzana. Każdego roku nasza Kancelaria sporządza dziesiątki zażaleń na takie umorzenia, które w wielu wypadkach odnoszą skutek w postaci ich uchylenia przez Sąd. Po wejściu w życie przedmiotowych zmian spodziewam się jeszcze większej skuteczności takich działań- dodaje mec. Bartosz Koszów.

Ustawodawca z pewnością nie powiedział jeszcze ostatniego słowa i niewykluczone, że czekają nas kolejne zmiany w tym zakresie.