Pierwszy mobilny oddział Göppingen Savings Bank sprawia, że to bank zjawia się u klienta, a nie odwrotnie – i dociera nawet do odległych miejsc. Charakterystyczny, jasnoczerwony Sprinter od listopada ubiegłego roku krąży po Göppingen i okolicach, a na jego pokładzie znajduje się wszystko, czego potrzeba w codziennej bankowości. 

„Nigdy nie żałowaliśmy, że wybraliśmy właśnie Sprintera – a nasi pracownicy, którzy mają okazję nim jeździć, są bardzo zadowoleni” – mówi Ingo Putschkat, zastępca kierownika działu zarządzania infrastrukturą i flotą w Göppingen Savings Bank.

Sprinter 316 CDI doskonale radzi sobie ze sprawnym przewożeniem pieniędzy z punktu A do B – pod maską ma 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 120 kW (163 KM). Wysoki maksymalny moment obrotowy o wartości 360 Nm sprawia, że nawet wymagające podjazdy w odległych miejscach położonych na wzgórzach Jury Szwabskiej nie są dla niego wyzwaniem.

„Aż szkoda, że używamy go tylko na krótkich dystansach” – mówi z uśmiechem kasjer Joachim Beck. „Muszę przyznać, że pod względem prowadzenia naprawdę mnie zaskoczył. Mimo że zabudowa swoje waży, silnik ma sporo »pary« i duży uciąg nawet przy niskich obrotach”.

W dziedzinie bezpieczeństwa Sprinter może pochwalić się najbardziej innowacyjnym systemem kontroli prowadzenia w swojej klasie, czyli ADAPTIVE ESP®. Łączy on układ antypoślizgowy ABS, kontrolę trakcji ASR, elektroniczny system dystrybucji siły hamowania (EBD) i asystenta hamowania BAS, uzupełniając je o funkcję stabilizacji toru jazdy. A jeśli zajdzie taka potrzeba, personel mobilnego oddziału Göppingen Savings Bank może dodatkowo polegać na funkcji wspomagania ruszania na wzniesieniu, także zintegrowanej z  ADAPTIVE ESP®.

Specjalna zabudowa zamontowane na standardowym podwoziu Sprintera w wersji z niską ramą.

„Bankowy” Sprinter 316 CDI korzysta ze specjalnego podwozia z niską ramą, pierwotnie opracowanego przez Mercedes-Benz i firmę AL-KO na potrzeby samochodów kempingowych. Względem normalnego Sprintera podłogę obniżono tu o 205 mm, co znacznie ułatwia wchodzenie do sekcji obsługi klienta.

Nietypowa zabudowa mobilnego banku wykonana przez partnera Mercedes-Benz VanPartner – firmę Berger Fahrzeugbau.

Za wykonanie specjalnej zabudowy Sprintera odpowiada certyfikowany partner programu Mercedes-Benz VanPartner – firma Berger Fahrzeugbau GmbH z Frankfurtu. W swojej branży ma wieloletnie doświadczenie – dotychczas wyprodukowała około 800 pojazdów specjalnych.

Przyznanie certyfikatu VanPartner poprzedza specjalny proces kwalifikacyjny: centrum budowy nadwozi Mercedes-Benz Vans sprawdza i ocenia jakość produkcji danej firmy, jej obsługę sprzedażową oraz serwisową. Wszystkie zabudowy i przeróbki prezentowane na stronie www.vanpartner.com są wykonywane zgodnie z wytycznymi co do montażu nadwozia/wyposażenia lub dysponują certyfikatem o braku zastrzeżeń.

Odpowiednią ochronę pracownikom banku zapewnia pancerne, kuloodporne nadwozie, zbudowane z wykorzystaniem specjalnych materiałów. Bezpośredni dostęp do kasy umożliwiają połączone z alarmem drzwi w tylnej ścianie kabiny. Pojazd wyposażono w system monitoringu (CCTV), a policja może śledzić jego położenie dzięki lokalizatorowi GPS. Antena satelitarna na dachu gwarantuje stabilne połączenie z centrum przetwarzania danych w głównej siedzibie banku w Göppingen – a to oznacza, że personel mobilnego oddziału może świadczyć te same usługi, jakie oferuje „normalne” okienko. Do dyspozycji pracowników jest nawet zintegrowana łazienka z umywalką i toaletą.

Wygodny dostęp do strefy obsługi klienta zapewniają odsuwane przyciskiem drzwi i rozkładane schody, podobne do tych spotykanych w autobusach. Duże powierzchnie szklane w połączeniu z nowoczesnym designem sprawiają, że wnętrze jest jasne i przytulne. Dzięki zamontowaniu systemu głośnomówiącego oraz stalowej szuflady do przekazywania pieniędzy i dokumentów z usług oddziału mogą korzystać również osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Jednocześnie mobilny bank okazuje się wyjątkowo przyjazny środowisku. Jego akumulatory litowo-jonowe ładują się nocą, a w ciągu dnia dostarczają energię potrzebną do zasilania wszystkich urządzeń biurowych, oświetlenia i klimatyzacji – bez potrzeby stosowania dodatkowego agregatu.

źródło: Mercedes-Benz