Home Motoryzacja Bazowy model z 4-cylindrowym silnikiem turbo: Porsche Macan

Bazowy model z 4-cylindrowym silnikiem turbo: Porsche Macan

Porsche poszerza ofertę swojego kompaktowego SUV-a o nowy, bazowy model Macan. Jego 4-cylindrowy silnik turbo został dobrany specjalnie do potrzeb tego pojazdu – sportowego samochodu w segmencie SUV-ów. Ponadto, Porsche Cayenne otrzyma najnowszą generację systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM).

2-litrowa, turbodoładowana jednostka pod maską modelu Macan osiąga moc 185 kW (252 KM) w zakresie od 5000 do 6800 obr./min i, tak jak pozostałe dostępne silniki, standardowo współpracuje z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową PDK. W rezultacie Macan zapewnia imponujące osiągi: od 0 do 100 km/h rozpędza się w ciągu 6,7 s, a z opcjonalnym pakietem Sport Chrono czas ten zostaje skrócony do 6,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. Równie wydajny Macan okazuje się pod względem zapotrzebowania na benzynę: zależnie od rozmiaru zamontowanych felg i opon jego średnie zużycie paliwa waha się od 7,2 do 7,4 l/100 km (cykl NEDC).

Sportowy, 4-cylindrowy silnik turbo 

Rzędowa, 4-cylindrowa jednostka została zaprojektowana pod kątem sportowych osiągów i wydajności – korzysta z bezpośredniego wtrysku benzyny, układu zmiennych faz rozrządu oraz chłodnicy powietrza doładowującego. Ciśnienie doładowania sięga 2 barów. System VarioCam Plus bezstopniowo reguluje położenie wałków po stronie ssącej i wydechowej, kontroluje też wznios zaworów wydechowych. Wysoki maksymalny moment obrotowy – 370 Nm, dostępny w przedziale 1600-4500 obr./min, pozwala na przykład na szybkie przeprowadzanie manewrów wyprzedzania.

Co charakterystyczne dla wszystkich modeli Porsche, nowy Macan potrafi zamienić moc silnika w wyjątkowo dynamiczne właściwości jezdne. Umożliwia to standardowy, aktywny napęd na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) w połączeniu ze sportowo zestrojonym zawieszeniem i precyzyjnym układem kierowniczym. Jako opcja dostępne jest zawieszenie pneumatyczne z kontrolą prześwitu oraz adaptacyjnymi amortyzatorami PASM.

Szeroki zakres wyposażenia standardowego

Wizualnie nowy, bazowy model różni się od pozostałych „braci” jedynie detalami. Z zewnątrz wyróżniają go czarne obramowania bocznych szyb w kolorze, ukryte za 18-calowymi obręczami zaciski hamulcowe w tym samym kolorze oraz dwie pojedyncze końcówki układu wydechowego ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Wiele standardowych elementów odpowiada tym w modelu S – przykładowo, Macan jest wyposażony w komfortowe fotele z 8-kierunkową regulacją po stronie kierowcy, środkowe panele siedzeń z alcantary, najnowszą generację systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM), system kontroli pasa ruchu oraz elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika.

Cayenne z najnowszym systemem multimedialnym: więcej funkcji łączności

Sercem nowego systemu Porsche Communication Management (PCM), który trafi do standardowego wyposażenia wszystkich modeli Cayenne, jest 7-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości. Przeprojektowany interfejs użytkownika pozwala na intuicyjną obsługę poszczególnych elementów i nawiązuje do rozwiązań znanych ze smartfonów. Gdy czujnik wykryje zbliżenie dłoni do ekranu na wyświetlaczu pokaże się zawartość odpowiedniego menu. Kierowca może sterować funkcjami systemu za pomocą złożonych gestów. Bluetooth oraz gniazda USB i SD umożliwiają integrację smartfona i korzystanie z nośników pamięci. Nowością jest opcja połączenia iPhone’a z PCM w celu korzystania z Apple CarPlay®.

Standardowe wyposażenie Cayenne obejmuje nową nawigację z imponującymi mapami o wysokiej rozdzielczości oraz – po raz pierwszy – widokiem 3D w wybranych regionach. Funkcjami nawigacji można sterować również za pomocą komend głosowych. Opcjonalny moduł Connect Plus dodatkowo oferuje dynamiczne nawigowanie w oparciu o informacje drogowe pozyskiwane w czasie rzeczywistym. W celu precyzyjnej wizualizacji miejsc po drodze oraz obszarów zurbanizowanych można wykorzystać usługi internetowe – Google Street View® i Google Earth®. Wykorzystanie PCM jako hotspotu wi-fi i jeszcze szersza integracja ze smartfonami spełniają wszelkie wymagania w zakresie łączności. Kolejna nowość to aplikacja Porsche Connect, umożliwiająca na przykład przenoszenie celów ze smartfona bezpośrednio do nawigacji systemu PCM. W skład modułu Connect Plus wchodzi także znana już aplikacja Porsche Car Connect. Pozwala ona zdalnie, za pomocą smartfona sterować wybranymi funkcjami pojazdu i zapewnia dostęp do danych takich jak poziom paliwa w zbiorniku.

Wszystkie linie modelowe Porsche teraz z pełną łącznością

Nowa generacja systemu PCM po raz pierwszy została wprowadzona w odnowionej „911” (991 II) i należy do standardowego wyposażenia wszystkich odświeżonych modeli 911. Poza wariantem Carrera dysponują nią warianty Targa oraz topowe 911 Turbo. Najnowsze multimedia standardowo otrzymuje też nowy rocznik modelowy Porsche Macan. Z systemu skorzysta również seria modelowa 718. Zależnie od modelu, w bazowej lub rozbudowanej wersji występuje on jako element wyposażenia standardowego lub opcjonalnego.

Rynkowy debiut bazowego modelu Porsche Macan nastąpi w czerwcu 2016 roku.

 

Porsche