Home Motoryzacja Zmodyfikowana i udoskonalona Mazda6

Zmodyfikowana i udoskonalona Mazda6

Cosmo. Luce. Millenia. CX-9 Signature. Mazda6.

Modele te to zaledwie mała próbka samochodów Mazdy z ostatnich 50 lat, uosabiających ideę „Mazda Premium”. Jest to zestaw zasad i założeń, które wzbogacają skupione na człowieku podejście do projektowania i konstruowania samochodów. Stosując te zasady, Mazda buduje tradycyjne samochody osobowe i crossovery segmentu SUV, które konkurują z autami o klasę wyższymi, a jednocześnie oferowane są w bardzo przystępnych cenach. Odznaczają się one zdolnością tworzenia swoistej więzi emocjonalnej – sprawiają, że ich właściciele odczuwają przyjemność i satysfakcję we wszystkich aspektach swojego kontaktu z samochodem. Dzięki takim modelom Mazda dąży do wytyczonego przez siebie celu: ambicją producenta jest wzbogacanie życia ludzi poprzez przyjemne doznania posiadania i prowadzenia samochodów. Jednocześnie, Mazda pragnie stać się marką, do której klient odczuwa sympatię i przywiązanie.

Zmodyfikowana Mazda6 z pewnością realizuje wszystkie te założenia. Nowy model przenosi Mazdę6 z jej dotychczasowego środowiska konkurencyjnego do klasy wyższej. O awansie tym decyduje imponujący poziom wykonania i wykończenia, styl oraz rozwiązania techniczne, dzięki którym dla kierowcy każda chwila spędzona w samochodzie jest przyjemnością i przygodą. Jednocześnie, Mazda6 gruntownie zmodyfikowana pod swym kostiumem zewnętrznym, tchnie pogodą i optymizmem; ujmuje wyrafinowaniem, jakiego oczekiwalibyśmy od samochodu znacznie droższego.

Postęp na własnych zasadach

Mazda CX-9, crossover segmentu SUV wprowadzony w roku 2016, był dla Mazdy istotnym krokiem naprzód. Stanowił kolejny dowód na to, że Mazda awansuje o klasę wyżej. Demonstrował zdolność producenta do stworzenia samochodu segmentu SUV, cechującego się doskonałą dynamiką jazdy, poziomem dopracowania i wyposażenia godnym klasy wyższej, z bogactwem funkcji i udogodnień.
W parze z tymi atutami szły zaawansowane rozwiązania techniczne oraz mocny silnik. Producent nie pomylił się w swoim założeniu, że jeżeli zaoferuje tak opracowaną całość, znajdzie na nią nabywców.
Po nieco ponad roku od czasu wprowadzenia na rynek, bogato wyposażona wersja Grand Touring i wersja flagowa Signature stanowią łącznie około 55% wszystkich egzemplarzy Mazdy CX-9 sprzedanych w Stanach Zjednoczonych. Nie trzeba dodawać, że jest to niezwykle wysoki odsetek.

Ze szczególnie dobrym przyjęciem spotkała się wersja Signature o najwyższym poziomie wyposażenia – jej sprzedaż dwukrotnie przewyższyła oczekiwania producenta. Wybierają ją przede wszystkim klienci przechodzący od tradycyjnych marek luksusowych do produktów Mazdy.

W tej sytuacji naturalnym posunięciem ze strony Mazdy było zaoferowanie flagowego modelu z nadwoziem sedan również w bogatej, atrakcyjnej wersji. Mazda6 poddawana była modyfikacjom w każdym roku swojej obecności na rynku. Dotychczasowe aktualizacje obejmowały poprawę wygłuszenia wnętrza i nową opcję wyposażenia z elementami ze skóry Nappa. Mazda6 otrzymała także, w wyposażeniu standardowym, system G-Vectoring Control. Jest to opracowane i stosowane wyłącznie przez Mazdę rozwiązanie, dzięki któremu reakcja podwozia na ruchy układu kierowniczego staje się bardziej bezpośrednia i liniowa. Efekt ten osiągany jest poprzez nieznaczne i chwilowe obniżenie momentu obrotowego silnika w chwili skręcenia kół, w celu lepszego dociążenia przedniej osi.

Jest jednak oczywiste, że samo dodanie skóry Nappa i paru nowych rozwiązań technicznych to za mało, by stworzyć flagową wersję Signature*. Dlatego znaczącym ulepszeniom poddano również podwozie Mazdy6, aby zapewnić wyższy komfort toczenia, większą zwinność i radykalną poprawę w dziedzinie NVH (redukcji hałasu, wibracji i dyskomfortu). W kabinie Mazdy6 Signature wykorzystano wysokiej jakości materiały—brązową skórę Nappa, której kolor inspirowany jest barwą starego drewna w dawnych świątyniach japońskich, sztuczny zamsz UltraSuede® NU o subtelnym złotym odcieniu nałożonym techniką podobną do metod zdobienia japońskich kimon, oraz wstawkami z drewna Sen, często stosowanego do wyrobu bębnów taiko i japońskich mebli.

Jednak największe ulepszenie Mazdy6 Signature stanowi źródło jej napędu. Wersja ta jest drugim pojazdem, w którym do napędu wykorzystano nagradzaną jednostkę napędową Mazdy – benzynowy, doładowany turbosprężarką silnik SKYACTIV-G 2.5T*. Słynie on z niemal natychmiastowego dostarczania potężnego momentu obrotowego, za którego generowanie odpowiada system Dynamic Pressure Turbo. Działanie tego systemu polega na tym, że przy niskich obrotach silnika struga gazów spalinowych zostaje przepuszczona przez kanał o małej średnicy, co przyśpiesza jej przepływ i zapewnia szybsze rozpędzenie turbiny. Przy wyższych obrotach otwiera się główny kanał, którym gazy przepływają w pozostałym zakresie pracy silnika. Dzięki temu rozwiązaniu dwuipółlitrowy silnik czterocylindrowy wytwarza moment obrotowy porównywalny z silnikiem 4.0 V8. Mazda6 już wcześniej zyskała w swojej klasie status faworyta wśród tych kierowców, którym nie jest obojętne, jakim samochodem jeżdżą. Najnowsze modyfikacje zapewnią temu modelowi pozycję ponad głównym nurtem sedanów klasy wyższej-średniej i zmienią przekonanie o tym, jaki powinien być i co powinien potrafić średniej wielkości sedan oferowany w przystępnej cenie.

„Dojrzała elegancja”: nowa wizja stylistyki

Mazda VISION COUPE, radykalny model koncepcyjny, po raz pierwszy zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Tokio 2017, jest zapowiedzią przywrócenia zdecydowanego nacisku na kwestię elegancji. Mazda6 realizuje pokrewny temat, nazwany „Dojrzała Elegancja”. Zakłada on stworzenie jeszcze wyższego poziomu zaawansowania języka stylistycznego KODO — Dusza Ruchu, który Mazda stosuje w ramach swoich obecnych aspiracji i ambicji rozwojowych.

W widoku Mazdy6 od przodu dominuje nowy, niżej schodzący grill, który podkreśla masywność i głębokość przedniej bryły, nisko położony środek ciężkości i szerokość sylwetki. Występujące w wyposażeniu standardowym reflektory diodowe zawierają w sobie światła przeciwmgielne i odznaczają się szeroką, wyrazistą grafiką świetlną. Powierzchnie lakierowane sięgają teraz w niższe partie nadwozia. Elegancji wyglądu dopełniają felgi o nowych wzorach i średnicach od 17 do 19 cali. Kolejną nowością w sedanie Mazdy jest lakier w kolorze Soul Red Crystal, który dołącza tym samym do Machine Gray Metallic i całej gamy innych dostępnych barw nadwozia.

Wnętrze samochodu zaprojektowane jest niemal całkowicie od nowa. Z poprzedniego modelu przejęto tylko kierownicę i niektóre drobne elementy wykończenia. Najbardziej zauważalną nowością jest szeroko rozciągnięta w poziomie tablica rozdzielcza, która podkreśla szerokość Mazdy6, a jednocześnie nadaje kabinie poczucie wyrafinowanej elegancji. W wersjach Mazda6 Signature boczki drzwi, siedzenia i tablica rozdzielcza wykończone są detalami z drewna Sen, skóry Nappa i sztucznego zamszu UltraSuede® NU.
W ten sposób powstaje klimat, który będzie tak samo na miejscu na gwarnej ulicy handlowej Rodeo Drive, jak i na wijącej się stokami wzgórz, zachęcającej do szybkiej jazdy Mulholland Drive.

 

Bogactwo rozwiązań technicznych

Lista nowości i modyfikacji Mazdy6 nie kończy się na tym: choć jej wnętrze awansowało na wyższy poziom, błędem byłoby poprzestanie na tym, bez odpowiednich ulepszeń technicznych.

Fotele przednie Mazdy6 zostały całkowicie przeprojektowane. Są one teraz szersze, a ich partie miękkie wykonano z tłumiącej wibracje pianki uretanowej o wysokiej gęstości. Tworzy ona sprężystą strukturę, wystarczająco twardą, by zapewniać pewne podparcie, a jednocześnie na tyle układającą się do ciała, by gwarantować kierowcy i pasażerom komfort podczas długich podróży. Fotele Mazdy6, w których wykorzystano materiały i koncepcje nowej generacji, po raz pierwszy pokazane w sierpniu 2017 r. na Global Tech Forum – prezentacji Mazdy we Frankfurcie nad Menem, zaprojektowane są tak, by kręgosłupy osób zajmujących pierwszy rząd siedzeń przybierały kształt litery S – taki, jaki występuje naturalnie u osoby stojącej.

Mazda6 wyposażona jest opcjonalnie – po raz pierwszy w samochodach tej marki – w przednie fotele wentylowane, z funkcją odprowadzania ciepłego powietrza z pleców kierowcy i przedniego pasażera w celu wywołania przyjemnego uczucia świeżości. Przeprojektowane zostały również siedzenia tylne, które dzięki użyciu pianki uretanowej o wysokiej gęstości zapewniają wyższy komfort.

Oprócz siedzeń, nowe rozwiązania techniczne przejawiają się w takich systemach i funkcjach dostępnych opcjonalnie, jak:

  • System kamer 360°
  • Zestaw wskaźników w formie wyświetlacza TFT o przekątnej 7 cali i możliwości zmiennej konfiguracji zegarów (w modelach o wyższym poziomie wyposażenia)
  • Nowy wyświetlacz systemów informacji i rozrywki MZD CONNECT o przekątnej 8 cali z podwyższonym kontrastem kolorów
  • Tempomat radarowy Mazda Radar Cruise Control działający w pełnym zakresie prędkości, z funkcją Stop & Go, dostępny jako opcja wyposażenia
  • System odmrażania wycieraczek przedniej szyby
  • Wyświetlacz czołowy Active Driving Display

Silniki dopasowane do gustów nabywców

W Stanach Zjednoczonych Mazda6 oferowana jest z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru. Pierwszą z nich jest wolnossący silnik benzynowy SKYACTIV-G 2.5, cechujący się wysokim momentem obrotowym i niskim zużyciem paliwa. Na potrzeby tego modelu skonstruowany przez Mazdę czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2,5 litra otrzymał szereg modyfikacji, którym zawdzięcza redukcję tarcia wewnętrznego, poprawę wydajności w całym zakresie prędkości obrotowych oraz podwyższoną kulturę pracy. Nowym rozwiązaniem technicznym, na rynku amerykańskim stosowanym tylko przez Mazdę, jest system dezaktywacji cylindrów użyty w silniku czterocylindrowym. W sytuacjach, gdy samochód jedzie ze stałą prędkością w zakresie od 40 do 80 km/h, dwa skrajne cylindry mogą się wyłączać, jednak w reakcji na dodanie gazu czyli w sytuacji zapotrzebowania na wyższe osiągi, silnik natychmiast wraca do pracy na czterech cylindrach. W przekładni hydrokinetycznej – elemencie automatycznej, sześciobiegowej skrzyni SKYACTIV-DRIVE, zastosowane zostało wahadło odśrodkowe, które równoważy wszelkie wibracje, jakie mogłyby być odczuwalne podczas pracy silnika na dwóch cylindrach. Efektem jego użycia jest niezauważalne przełączanie się silnika pomiędzy trybami pracy na dwóch i czterech cylindrach. Jednocześnie, wyłączanie cylindrów daje bardzo zauważalne korzyści w zakresie obniżenia zużycia paliwa w warunkach rzeczywistej eksploatacji.

Wyższe wersje Mazdy6 napędza nagrodzony, doładowany turbosprężarką silnik Mazda SKYACTIV-G 2.5T. Silnik ten, po raz pierwszy zastosowany w obecnej generacji Mazdy CX-9 – SUV-ie crossover średniej wielkości – stanowi prawdziwą osobliwość techniczną: osiąga moment obrotowy na poziomie 420 Nm już od prędkości 2000 obr./min. oraz moc 250 KM na benzynie o liczbie oktanowej 93 (227 KM na benzynie 87-oktanowej).

System Dynamic Pressure Turbo, zastosowany przez Mazdę jako pierwszy w branży, generuje moment obrotowy niemal natychmiastowo, dzięki wykorzystaniu niedużego portu dolotowego, który doprowadza powietrze do turbosprężarki – na podobnej zasadzie, jak przy zwiększaniu prędkości strumienia wody, gdy wylot węża ogrodowego przytykamy kciukiem. Przy wyższych prędkościach obrotowych otwiera się zawór poszerzający przepływ powietrza, co z kolei umożliwia osiągnięcie przez silnik mocy maksymalnej. Kolektor wydechowy w układzie 4-3-1 posiada funkcję odciągania pulsów wydechowych, co zapobiega powstawaniu ciśnienia zwrotnego i sprzyja swobodnej wymianie ładunków w silniku.

System EGR (recyrkulacji gazów spalinowych z funkcją ich schładzania) służy do obniżania temperatury pracy w komorze spalania, co z kolei zapobiega spalaniu detonacyjnemu i w ten sposób zmniejsza potrzebę wzbogacania mieszanki (czyli procesu wtryskiwania do cylindrów dodatkowych ilości paliwa w roli substancji chłodzącej silnik). W warunkach praktycznej eksploatacji często zdarza się, że silniki z turbodoładowaniem nie są w stanie osiągnąć poziomów zużycia paliwa określanych przez EPA (amerykańską Agencję Ochrony Środowiska). Dzieje się tak dlatego, że testy laboratoryjne nie odwzorowują bardziej agresywnego stylu jazdy, przy którym konieczne jest wzbogacanie mieszanki.

Również zbyt często zdarza się w branży motoryzacyjnej, że silniki z turbodoładowaniem sprzęgane są z automatycznymi przekładniami bezstopniowymi (CVT), wskutek czego w praktyce operują tylko w wąskim paśmie największej oszczędności, ze szkodą dla poczucia bezpośredniej łączności kierowcy z samochodem —czyli tego, co Mazda tak ceni jako ideę Jinba Ittai i z przekonaniem zaszczepia we wszystkich swoich samochodach. Automatyczna skrzynia biegów Mazdy – sześciobiegowa SKYACTIV-DRIVE, standardowo stosowana w układzie przekazania napędu silnika SKYACTIV-G 2.5T – w większości sytuacji utrzymuje przekładnię hydrokinetyczną w pozycji zamkniętej, dzięki czemu zapewnia poczucie większej bezpośredniości i kontroli niż wiele innych automatycznych skrzyń biegów.

Obydwa silniki stosowane jako napęd Mazdy6 uzupełniają się wzajemnie: jednostka wolnossąca pełni rolę silnika wszechstronnego, oszczędnego, szybkiego w reakcjach na impulsy, natomiast turbodoładowana zapewnia wysokie osiągi, z jakich znane są współczesne samochody Mazda.

Wreszcie, jako firma wciąż pozostająca zwolennikiem ręcznych skrzyń biegów, Mazda zamierza nadal oferować w modelach Mazda6 swoją przekładnię SKYACTIV-MT z silnikiem SKYACTIV-G 2.5*.

Czym byłby silnik bez podwozia?

W tej najnowszej rundzie modyfikacji i ulepszeń inżynierowie poddali weryfikacji wszystkie elementy i funkcje podwozia Mazdy6. Dzięki temu jej zawieszenie zapewnia teraz wyższy komfort jazdy – większą gładkość i liniowość toczenia i odznacza się lepszym dopracowaniem dziedziny NVH (hałas, wibracje i dyskomfort) – na poziomie zbliżonym do ultracichego modelu CX-9. Przekładnia kierownicza jest obecnie sztywno zamontowana do szkieletu samochodu, oferując w ten sposób szybszą reakcję i większe czucie prowadzenia. System SKYACTIV-CHASSIS został usztywniony proporcjonalnie do zmodyfikowanego zawieszenia, co z kolei zapewnia gładsze toczenie i jednocześnie podnosi poziom osiągów dynamicznych.

Korekty objęły również geometrię zawieszenia Mazdy6. W obecnej postaci gwarantuje ono większą wygodę jazdy bez uszczerbku dla jakości i czucia prowadzenia. Zmiany w zakresie zbieżności kół, wywoływane kompresją jednej strony zawieszenia podczas pokonywania zakrętów, dobrane są tak, by sprzyjać większej neutralności kierowania.

Wreszcie, wzmocnienia w partii nadwozia, użycie grubszych arkuszy blachy stalowej w tylnych nadkolach, wzmocnione rozpórki płyty podłogowej i jeszcze grubsze mocowania wahaczy wzdłużnych pomagają w wyciszeniu wnętrza i poprawie słyszalności rozmów prowadzonych w kabinie. W efekcie w zakresie wyciszenia, dopracowania komfortu jazdy i przebywania we wnętrzu oraz zdolności dynamicznych, Mazda6 plasuje się na nieczęsto spotykanym poziomie.

W pogoni za klasą premium

W stałym dążeniu ku klasie premium nie wystarcza już dobry silnik. Nie wystarcza dobre podwozie. Nie wystarcza nawet eleganckie wnętrze ani doceniona i nagradzana na całym świecie stylistyka. Ani też wyrafinowanie całości i konkretne rozwiązania techniczne. Z osobna, atuty te to wciąż za mało.

Jednak łącznie, wszystkie te wartości uzupełniają się i osiągają efekt, który Mazda wytyczyła sobie jako cel do zrealizowania. Stawiają kolejny krok w stronę awansu tej marki do klasy wyższej. Pozwalają jej oderwać się od głównego nurtu, z poziomu rynku masowego, bowiem zapewniają doznanie „Mazda Premium”, które ujmie i zachwyci nabywców. Podobnie, jak jej poprzednik, nowa Mazda6 zajmie miejsce wśród najlepszych samochodów na świecie, adresowanych do ludzi, którzy kochają prowadzić auta. I nie poprzestanie na tym – będzie mierzyć jeszcze wyżej, by przenieść wizerunek Mazdy, a wraz z nim jej klientów, na nowy, o klasę wyższy poziom. Dlatego, że Mazda nie ustaje w swoim dążeniu do doskonałości.

Pojawienie się zmodyfikowanej i ulepszonej Mazdy6 w sprzedaży przewidziano na wiosnę 2018 r.*

*Specyfikacje i dane modelu na rynek USA