W Polsce wyłączenia dostaw prądu z powodu awarii sieci trwają prawie 6-krotnie dłużej niż w krajach Europy Zachodniej. Tylko z tego powodu polska gospodarka traci ponad 1,3 mld złotych rocznie. Aby to zmienić, potrzebne jest wprowadzenie efektywnego modelu opłat dystrybucyjnych, dzięki któremu przedsiębiorstwa odpowiedzialne za utrzymywanie sieci, czyli operatorzy sieci dystrybucyjnych (OSD), aktywniej inwestowałyby w rozwój i modernizacje sieci – twierdzą autorzy raportu „Nowy model opłat jakościowych sposobem na niezawodne dostawy energii elektrycznej”, zaprezentowanego przez Fundację im. Lesława A. Pagi podczas wtorkowej debaty na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Liczba i czas trwania przerw w dostawach prądu w Polsce od kilku lat utrzymują się na wysokim poziomie w porównaniu do lepiej rozwiniętych krajów europejskich. Jest to zarówno problem ekonomiczny, jak i społeczny, który nie tylko obniża jakość życia, ale także ogranicza możliwości  rozwoju małych miast i wsi, gdzie przerwy w dostawach prądu są znacznie dłuższe niż w miastach.

Jak zapowiedział Prezes URE, w 2016 roku zostanie wprowadzony model wynagradzania tych operatorów sieci dystrybucyjnych, którzy inwestują w zwiększanie niezawodności swoich sieci. Czy ta „regulacja jakościowa” poprawi sytuację oraz jakie jeszcze zmiany są potrzebne, by Polska dorównała pod tym względem krajom Europy Zachodniej – o tym dyskutowali uczestnicy debaty:

  • Adam Dobrowolski – Dyrektor Departamentu Rynków Energii Elektrycznej  i Ciepła Urzędu Regulacji Energetyki,
  • dr Adam Czyżewski – Główny Ekonomista PKN ORLEN S.A.,
  • Tomasz Chmal – Partner w kancelarii White & Case,
  • a także autorzy raportu, eksperci Fundacji im. Lesława A. Pagi: Joanna Rycerz, Maciej Tomecki, Bartosz Zagórowicz.

Debatę poprowadził Bartłomiej Derski – wydawca portalu WysokieNapiecie.pl.

Debata została zorganizowana w ramach projektu Think Paga! – inicjatywy Fundacji im. Lesława A. Pagi, której celem jest stworzenie platformy współpracy między ekspertami – Alumnami Fundacji a mediami i biznesem.

źródło: Fundacja im. Lesława A. Pagi