Home Polecane Co zrobić żeby awansować w pracy?

Co zrobić żeby awansować w pracy?

Jak wykorzystać mądrze czas wakacyjny spędzany w pracy? Nadrabiając i zwiększając naszą wiedzę branżową – często kluczowy element brany pod uwagę podczas decyzji o awansie lub o zatrudnieniu nowego pracownika.

Rekruterzy HRK podkreślają, że niezależnie na jakie stanowisko aplikujemy, zawsze atutem będzie wykazanie się szeroką wiedzą branżową. Składa się na nią szereg posiadanych informacji zarówno formalnych, jak i nie formalnych odnośnie specyfiki sektora, w jakim pracujemy.  W większości branż wakacje są nieco luźniejszym okresem – czas, który zyskujemy można wykorzystać na aktywności, które pozwolą nam zabłysnąć przed przełożonym lub przyszłym pracodawcą, a na które często w codziennym zamęcie nie mamy czasu. Tygodnie w wielu branżach spokojniejsze, bez nawału projektów można z powodzeniem przekuć na swoją korzyść na rynku pracy.

„Dla pracodawców istotne jest czy kandydat wie, jakie firmy konkurencyjne się dynamicznie rozwijają, które na ten moment spowolniły swój rozwój, czy zna informacje o decydentach z branży i ważniejszych zmianach personalnych, nowych produktach i usługach wprowadzanych na rynek, kluczowych partnerach. Kandydat, który bez problemu jest w stanie zaprezentować powyższe dane od razu prezentuje się, jako ekspert, którego warto mieć w zespole” – informuje Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK SA.

 Specyfika sektorowa

Warto pamiętać, że każdy sektor i każda specjalizacja ma swoją unikalną specyfikę. Aby ułatwić systematyczne podejście do zdobywania wiedzy branżowej trzeba dokładnie przemyśleć, co się stanie akurat naszym atutem i jakie pytania mogą zadać rekruterzy.

„W branży FMCG kandydaci mogą spodziewać się pytania, jakie kategorie produktowe borykają się z największymi wyzwaniami, a jakie mają największe perspektywy rozwoju w ciągu dwóch lat. Odpowiedź na to z pozoru proste pytanie, bardzo szybko pokazuje na ile kandydat zna rynek, jak bardzo orientuje się w trendach. Z drugiej strony ma możliwość zaprezentować kreatywne i perspektywiczne myślenie o zagadnieniu” – zwraca uwagę Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

„W bankowości i ubezpieczeniach rynek bardzo mocno przyspieszył, jeżeli chodzi o innowacje produktowe czy zmianę podejścia do klienta. Tutaj również należy spodziewać się pytań wykraczających poza nasze codzienne obowiązki. Dla pracodawców ważne jest, jak kandydat rozumie swoje stanowisko w kontekście funkcjonowania całej instytucji, co nowego może wnieść do organizacji, jakie trendy w zakresie zmian produktowych czy podejścia do procesów obsługowych obserwuje na rynku i u konkurencji. Zauważam, że pytania, które do niedawna były zarezerwowane tylko w odniesieniu do stanowisk wyższych są również wykorzystywane na poziomie menedżerów liniowych czy specjalistów” – dodaje Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK.

5 kroków, aby w wakacje uzupełnić wiedzę branżową

 Czasami wystarczy naprawdę niewiele, aby szybko i efektywnie nadrobić zaległości o informacjach z branży. Eksperci HRK przedstawiają kilka prostych rad, które to umożliwią.

1)    Czytaj prasę branżową – warto sobie zaprenumerować kluczowe dla branży pisma, śledzić przekaz w czołowych dziennikach. Nie zapominajmy też o mediach regionalnych, w których przeczytamy o lokalnych działaniach przedsiębiorstw. Pożyteczne są też newslettery, do których wiele portali umożliwia bezpłatny dostęp.

2)    Rozmawiaj z dostawcami i klientami – nie tylko o bieżącej biznesowej potrzebie, ale i o tym, co się dzieje w branży, o czym się mówi. Każda strona ma unikalną perspektywę, która składa się na całokształt postrzegania branży.

3)    Korzystaj z social media – fora często aż huczą od branżowych plotek i informacji, a na profilach firm prezentowane są bieżące informacje z ich działalności. Co ważne – zanim potraktujesz jakąś informacje poważnie upewnij się co do źródła – na forach internetowych wypowiadają się różne osoby, często anonimowe, nie zawsze są godne zaufania.

4)    Przyjmuj zaproszenia na konferencje i spotkania o charakterze networkingowym. Na dużych konferencjach często prezentowane są najnowsze trendy i rozwiązania. Na tych mniejszych dla odmiany atmosfera sprzyja dłuższym rozmowom o najnowszych wydarzeniach, łatwiej jest też nawiązać nowe kontakty.

5)    Umawiaj się na spotkania. W natłoku codziennych zajęć często wybieramy szybki telefon lub maila – kiedy mamy więcej czasu warto się spotkać i szerzej omówić działania w kontekście funkcjonowania całego zespołu. Na obiad warto się wybrać zarówno z partnerami spoza organizacji, ale także ze współpracownikami – wymiana informacji na pewno zaowocuje wartością dodaną.

Dobry menedżer oprócz wiedzy specjalistycznej musi się wykazać szeregiem cech, które umożliwią mu efektywne działanie na zajmowanym stanowisku. Kandydaci muszą być zdyscyplinowani, proaktywni, posiadać umiejętności analityczne i przywódcze oraz charakteryzować się szerokim spojrzeniem na branżę. Atutem jest też różnorodne doświadczenie zawodowe i szeroka znajomość kategorii produktowych”Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

źródło: HRK SA