Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa. Czy to firmy, czy osoby fizyczne wszyscy wiedzą, że jeśli dojdzie do ogłoszenia obostrzeń nie obędzie się bez przykrych konsekwencji. Dla firm, w większości przypadków, jest to spadek obrotów. Do tej pory 31 proc. z nich informuje, że nie odbudowało poziomu sprzedaży sprzed pandemii. Z kolei osoby fizyczne obawiają się przede wszystkim problemów z dostępem do opieki medycznej (45 proc.).

Wyniki badań zrealizowanych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wskazują, że osoby fizyczne na drugim miejscu wymieniają znaczące pogorszenie stanu polskiej gospodarki (39 proc). W dalszej kolejności lęk o zdrowie bliskich (36 proc.) i swoje (27 proc.). Ponadto strach przed ograniczeniami w korzystaniu z różnych miejsc (26 proc.) i pojawieniem się kłopotów finansowych (25 proc.). Często pojawiają się opinie o negatywnym wpływie lockdownów na zdrowie psychiczne. 7 proc. źle odbiera pracę zdalną, a 16 proc. zdalną naukę swoją lub dzieci.

Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa  - infografika, główne obawy towarzyszące możliwemu wzrostowi zachorowań na covid-19
Nieuniknione konsekwencje kolejnej fali koronawirusa

Źródło: badanie Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor

Nie brakuje jednak również odpowiedzi badanych, że stresuje ich też ewentualny nacisk na przyjęcie szczepienia przeciw Covid-19 (22 proc.). 13 proc., choć są już zaszczepieni, bez entuzjazmu myśli o konieczności przyjęcia trzeciej dawki.

Polacy zaciskają pasa

Świadomość ewentualnych kłopotów powoduje jednak, że Polacy zaciskają pasa. Rozsądniej gospodarują pieniędzmi i nie wpadają w długi w takim stopniu jak przed pandemią. Według statystyk od marca zeszłego roku do lipca tego roku liczba niesolidnych dłużników zmalała o 94 tys., do niecałych 2,74 mln. Natomiast kwota zaległości o prawie 1,7 mld zł, do 78,1 mld zł.

Jednak oszczędności konsumentów, w połączeniu ze sporymi kłopotami w łańcuchach dostaw, wynikającymi z wciąż odradzającej się w mniejszym lub większym stopniu pandemii w różnych miejscach świata, nie służą biznesowi. W przeciwieństwie do zaległości konsumentów obserwuje się, że od drugiego kwartału tego roku przeterminowane zobowiązania przedsiębiorstw zaczęły zauważalnie przyrastać.

Źródło: BIG InfoMonitor