Home Praktyki HRM Odpowiadanie na potrzeby pracowników niesie za sobą ogromne korzyści

Odpowiadanie na potrzeby pracowników niesie za sobą ogromne korzyści

Sektor nowoczesnych usług biznesowych stał się na przestrzeni ostatnich lat jedną z największych pod względem zatrudnienia gałęzi polskiej gospodarki. Międzynarodowe firmy coraz chętniej zlecają obsługę zaawansowanych procesów centrom zlokalizowanym w Polsce. Dynamika biznesu i jego potrzeby ulegają jednak ciągłym zmianom. Wyzwaniami pozostają m.in. wybór lokalizacji dla nowych inwestycji oraz rekrutacja pracowników – podaje przewodnik stworzony z myślą o firmach z sektora nowoczesnych usług dla biznesu przez Hays Poland oraz Cushman & Wakefield, we współpracy z HB Reavis i Bene.

 Zdecydowana większość pracodawców z polskiego sektora usług biznesowych doświadcza obecnie niedoboru odpowiednich kandydatów i mierzy się z trudnościami w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników. Kadra zarządzająca i działy HR muszą opracować strategię zatrudnienia, która umożliwi sprostanie wysokim i coraz bardziej sprecyzowanym oczekiwaniom kandydatów. Oznacza to konieczność zaproponowania nie tylko atrakcyjnego wynagrodzenia, ale również atrakcyjnej ścieżki kariery oraz udogodnień w miejscu pracy. Przy podjęciu decyzji o wyborze miejsca pracy kandydaci coraz częściej biorą pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, standard budynku oraz aranżacja i charakter przestrzeni pracy.

 NOWY WYMIAR LOKALIZACJI

Jaka lokalizacja jest najlepsza dla nowych inwestycji w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu? Eksperci Hays podkreślają, że podejmując decyzję o stworzeniu nowego centrum usług warto od razu zastanowić się nad możliwymi trudnościami przy pozyskiwaniu pracowników w danym ośrodku miejskim. Wybór miejsca jest przecież jedną z najważniejszych kwestii decydujących o powodzeniu inwestycji. Warto wziąć pod uwagę czy w okolicy funkcjonują konkurencyjne firmy, które zatrudniają specjalistów o podobnym profilu, oraz partnerzy zewnętrzni, mogący wesprzeć proces tworzenia struktur. Niezmiernie istotna jest także obecność uczelni wyższych, kształcących na potrzebnych kierunkach.

Znaczenie lokalizacji nabiera również nowego wymiaru, rozpatrywanego nie tylko w kontekście odległości od centrum miasta, ale przede wszystkim dostępu do transportu publicznego i ważnych węzłów komunikacyjnych. Pracownicy coraz chętniej rezygnują z dojazdu do pracy samochodem, dzięki czemu nie marnują czasu w korkach oraz unikają problemów związanych z niewystarczającą liczbą miejsc parkingowych. W rezultacie, o ile profil firmy nie wymaga posiadania siedziby w ścisłym centrum miasta, wielu inwestorów decyduje się na lokalizacje na obrzeżach, które są jednak na tyle dobrze skomunikowane, żeby można było do nich dotrzeć szybko i w prosty sposób.

Ten trend dobrze widać na przykładzie Warszawy, gdzie coraz większą popularnością cieszą się biura w okolicach dworców (Dworzec Gdański, Warszawa Zachodnia) oraz Wrocławia, gdzie powstały nowe biurowce w pobliżu Dworca Głównego i dworca Wrocław Mikołajów – wyjaśnia Agata Piątek, ekspert Hays Poland.

ABSOLWENCI I DOŚWIADCZENIE

Dla powodzenia inwestycji realizowanych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu kluczowy jest dostęp do wykształconych i doświadczonych kandydatów. Dlatego też inwestorzy, którzy planują zatrudnienie młodych pracowników, powinni koncentrować się na miastach uniwersyteckich, oferujących zróżnicowany profil nauczania. Pracodawcy z sektora usług biznesowych poszukują zarówno absolwentów kierunków finansowych i informatycznych, jak i poliglotów, którzy ukończyli studia językowe. Co więcej, szeroki zakres realizowanych w Polsce procesów sprawia, że oferty pracy są kierowane dla doświadczonych ekspertów w danej dziedzinie, ale również do studentów, którzy dopiero rozpoczynają karierę zawodową. To wszystko sprawia, że ulokowanie centrum usług w ośrodku akademickim jest bardzo korzystnym rozwiązaniem dla obu stron, co dostrzegają napływający do kraju inwestorzy. Ponadto firmy mogą zachęcić uczelnie do dostosowania swojej oferty edukacyjnej dla potrzeb branży.

W zależności od rodzaju procesów, które będzie realizować nowe centrum usług, ważny może okazać się dostęp do kandydatów z większym doświadczeniem – posiadających odpowiednie kwalifikacje i umiejętności, takie jak znajomość języków obcych, języków programowania lub metod zarządzania. W tym kontekście warto, aby w wybranej lokalizacji funkcjonowały już firmy o podobnym profilu, które mogą stanowić źródło doświadczonych kandydatów.

Obecnie wiele mniejszych ośrodków dynamicznie rozszerza swoją ofertę, stając się coraz bardziej konkurencyjnymi lokalizacjami, zapewniającymi świetną infrastrukturę i dostęp do wykwalifikowanej kadry. Dla nowych inwestycji to także możliwość oszczędności – zarówno w zakresie wynagrodzeń, jak i kosztów wynajmu powierzchni – wyjaśnia Anna Czyż, ekspert Hays Poland.

BIURO DLA PRACOWNIKÓW

Dla sektora nowoczesnych usług biznesowych biuro stało się narzędziem rekrutacyjnym, elementem employer brandingu i kartą przetargową w pozyskiwaniu pracowników i zatrzymywaniu talentów w organizacji. Pracodawcy przywiązują coraz większą wagę do jego wystroju i funkcjonalności. Z kolei dla pracowników na decyzję o wyborze pracodawcy mają wpływ nie tylko prestiż firmy oraz ocena proponowanego zakresu obowiązków, lecz także warunki pracy, w tym atrakcyjność samego pomieszczenia biurowego i jego lokalizacja. Te dwa ostatnie kryteria są szczególnie ważne dla młodszego pokolenia pracowników. Firmy zdają sobie z tego sprawę i starają się aranżować przestrzeń pracy w taki sposób, aby była kolejnym argumentem w procesie rekrutacji.

Odpowiadanie na potrzeby pracowników niesie za sobą ogromne korzyści – nie tylko personalne i związane z eoyer brandingiem, ale także finansowe. Zadowoleni pracownicy są bardziej zaangażowani, samodzielni i usatysfakcjonowani z życia zawodowego. Silna marka pozycjonuje firmę wśród idealnych pracodawców oraz ułatwia przyciągnięcie i zatrzymanie talentów. Sektor nowoczesnych usług dla biznesu już teraz narzuca kierunek rozwoju miejsc pracy, odpowiadających potrzebom pracowników