Home AGD Misja lodówka, czyli o niemarnowaniu jedzenia już od najmłodszych lat

Misja lodówka, czyli o niemarnowaniu jedzenia już od najmłodszych lat


Każdego roku w Polsce rocznie marnuje się co najmniej 9 mln ton jedzenia. Pod tym względem nasz kraj znajduje się się w ścisłej, niechlubnej czołówce – zajmujemy 5 miejsce w Unii Europejskiej. Statystyki przerażają, dlatego tak ważne jest aby uświadamiać o problemie marnowania żywności już od młodych lat.

Według ekspertów, nasze nawyki wymagają radykalnej zmiany – wolimy wyrzucić żywność do kosza, aniżeli kupować mniej. Potwierdza to Polska Federacja Banków Żywności, która uważa, że wpływa to nie tylko na budżet każdego z nas – w skali kraju i świata jest to olbrzymi problem – w samej Unii Europejskiej do kosza wyrzucamy 88 mln ton żywności. Wyrzucanie jedzenia skorelowane jest z jego wytwarzaniem – dla przykładu produkcja mleka to konkretne ilości kilowatodzodzin czy litrów wody. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności, jedna wyrzucona kanapka z serem to 100 litrów zmarnowanej wody, a każdy kilogram wyrzuconej wołowiny kosztuje nas nawet 6 000 litrów wody.

Zacznijmy od najmłodszych

Jak zaznaczają eksperci, złe nawyki rozpoczynają się już w szkołach. Dzieci nie są świadome skali problemu, dlatego tak ważne jest aby wspierać edukację w tym zakresie już od najmłodszych lat. Ciekawą inicjatywą, która naświetliła niedawno ten problem jest „Przechowuję, nie marnuję”. Kampania organizowana przez Federację Banków Żywności oraz markę Amica, od 2018 roku promuje ideę budowania świadomości wokół tematu marnowania jedzenia. Kolejną odsłoną tychże działań proedukacyjnych jest projekt EkoMisja.


Zobacz także:

EkoMisja: co przyniesie naszym dzieciom?

EkoMisja to projekt Banków Żywności prowadzony z udziałem doświadczonych pedagogów w szkolnych placówkach w całej Polsce. Dzięki ciekawym materiałom edukacyjnym, a także atrakcyjnej formule zajęć dydaktycznych, dzieci uczą się dlaczego tak ważne jest aby nie marnować jedzenia. Dodatkowo, widoczny udział w projekcie ma polska firma Amica, która odpowiedzialna była za merytoryczną część poświęconą samemu przechowywaniu żywności. Podczas lekcji, dzieci dostały materiały, które w formie gier i zabaw uczyły jak np. układać dane produkty spożywcze w lodówce. – Kiedyś myślałam, że do lodówki wkładamy produkty „byle jak”, po tych zajęciach wiem, że np. masło należy umieszczać w górnej części lodówki lub na drzwiach, ponieważ tam temperatura jest najwyższa; mięso zaś czy warzywa powinniśmy wkładać do specjalnych pojemników. Dzięki temu jedzenie jest dłużej świeże, przez co nie wyrzucimy go tak szybko do kosza – mówiła jedna z uczennic Szkoły Podstawowej w Grudusku.

Lekcję edukacyjną poprowadziła pedagog – Zofia Benbenkowska.

Na pierwszy ogień – Grudusk pod Ciechanowem

Szkoła Podstawowa w Grudusku (18 km na północ od Ciechanowa) to placówka, która jako pierwsza wzięła udział w projekcie i przeprowadziła pierwszą tego typu lekcję edukacyjną z uczniami.

W akcji zaplanowano szereg działań w ramach „Szkolnych Klubów Niemarnowania” dla dwóch grup wiekowych tj. klas 1-3 oraz 4-8 szkoły podstawowej. Poruszano zagadnienia związane z ochroną środowiska, w tym ekologicznych skutków marnowania jedzenia, a także prawidłowego odżywiania oraz zasad postępowania z żywnością. W ramach całego programu zostaną poruszone m.in. takie tematy jak: jak dbać o naszą planetę, zasady segregacji odpadów, jak nie marnować wody, energii oraz  przewodnik po prawidłowych nawykach żywieniowych.

Chętne dzieci podczas pierwszego spotkania miały m.in. za zadanie przyporządkować produkty do odpowiednich półek i temperatur w lodówce. Podczas lekcji poznały także medoty jak kupować mądrze i jak planować zakupy aby uniknąć wyrzucania jedzenia.


Akcja stała się także okazją do stworzenia filmu prezentującego problem marnowania żywności oczami dzieci. Efekty już niebawem.

Nasze działania mają na celu budowę świadomości wokół tematu marnowania żywności, wyrzucania jej do śmieci i tym samym, wyrzucania pieniędzy. Chcemy przyczynić się do tego, by już od najmłodszych lat uczyć młode pokolenia, jak kupować, by nie marnować oraz jak przechowywać jedzenie, by wyrzucać go jak najmniej – mówił obecny na wydarzeniu Tomasz Pietrzyk, rzecznik prasowy firmy Amica.

Patronat honorowy Ministra Edukacji Narodowej

Akcja „EkoMisja Nie Marnuję” realizowana przez Federację Polskich Banków Żywności, finansowana jest ze  środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Materiały i scenariusz powstał przy wsparciu marki Amica oraz innych partnerów akcji. Patronat honorowy nad programem pełni Minister Edukacji Narodowej, Ministerstwo Środowiska, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Badań Edukacyjnych.

Magda Strzykalska/BiznesTuba