Jak kobiety wybierają samochód? 19 proc. polskich kobiet podczas zakupu samochodu kieruje się przede wszystkim względami praktycznymi i dopasowaniem auta do własnych potrzeb. 67 proc. kobiet poszukujących samochodu rozważa zakup zarówno nowego, jak i używanego pojazdu. A przed podjęciem decyzji o zmianie auta 39 proc. kobiet informuje o swoich planach i poszukuje wsparcia wśród rodziny i przyjaciół.

Mężczyźni najczęściej wybierają auta jako przedsiębiorcy i menadżerowie. W przypadku przedsiębiorców stanowią oni blisko 80 proc. populacji nabywców, z kolei wśród menedżerów jest ich 73 proc. W przypadku rodzin oraz mieszkańców mniejszych miejscowości równorzędną rolę w procesie zakupu odgrywają kobiety. Badanie potwierdza, że kobiety spośród pozostałych badanych grup, najbardziej racjonalnie decydują, czym chcą jeździć oraz jak sfinansują auto.

Wymienię cię na lepszy model…

W przypadku aktywnych i wykształconych pań z dużych miast podstawowym kryterium, którym kierują się przy zmianie samochodu, jest potrzeba posiadania nowszego, lepszego i mniej awaryjnego auta. I tak chęć wymiany aktualnego środka transportu na nowy, jako główną przyczynę wskazuje 48 proc. ankietowanych. Problemy techniczne używanego pojazdu są pretekstem do zmiany u 31 proc. Jednocześnie 17 proc. wskazań związanych jest z koniecznością posiadania drugiego auta w gospodarstwie domowym. Niewiele mniej, bo 16 proc. z poprawą bezpieczeństwa jazdy. W pierwszym etapie poszukiwań auta 67 proc. kobiet bierze pod uwagę zarówno nowy, jak i używany pojazd. Finalnie jednak 82 proc. z nich wybiera samochód używany.

Co ciekawe, 24 proc. pań dokonuje transakcji wyłącznie on-line. Aż 79 proc. wybiera auta używane, ale bardzo często są to pojazdy nowsze niż w przypadku mężczyzn. Najlepiej widać to na przykładzie samochodów rocznych – decyduje się na nie 25 proc. kobiet i tylko 15 proc. mężczyzn. Odwrotna sytuacja ma miejsce przy długości trwania kontraktów. Zawierając umowy leasingu, czy wynajmu panie zdecydowanie częściej wybierają dłuższy, np. czteroletni okres finansowania. Z kolei terminy roczne to domena panów – podpisuje je o 20 proc. więcej mężczyzn niż kobiet.

Jak kobiety wybierają samochód? - uścisk dłoni kobiety i mężczyzny.
Jak kobiety wybierają samochód?

Relacje z bliskimi i… Internet

Przed podjęciem decyzji o zmianie 39 proc. kobiet informuje o swoich planach i poszukuje wsparcia wśród rodziny i przyjaciół. Cennym źródłem informacji są też ogłoszenia na portalach i fora internetowe (po 30 proc.). Mniejszy wpływ (15 proc.) mają wizyty w salonach samochodowych oraz jazdy próbne – jedynie 7 proc. wskazań. O ostatecznym wyborze konkretnego modelu rozstrzygają: cena zakupu, stan techniczny, bezwypadkowość oraz koszty paliwa. Stosunkowo mniejsze znaczenie ma aktualny przebieg pojazdu. Wśród preferowanych marek prym wiodą Toyota, Skoda, VW i Nissan – wszystkie uzyskały po ok. 10 proc. wskazań, a także Opel i Ford – po 8 proc.

Zarówno panie, jak i panowie darzą zaufaniem te same marki samochodów. Największym zainteresowaniem wśród nich cieszą się Opel oraz Hyundai. Dużą popularność mają również Skoda, Toyota i Nissan. Jednak w przypadku tych ostatnich należy podkreślić, że kobiety wybierają marki japońskie częściej niż mężczyźni – 15 proc. pań i 10 proc. panów decyduje się na te właśnie pojazdy. Jeżeli chodzi o konkretne modele, niezmiennym liderem pozostaje Opel Astra, na którą finalnie decyduje się 7 proc. kupujących. Ponadto także Hyundai i30 oraz Tucson.

Kobiety kupują samochód za gotówkę, ale interesuje je też wynajem

Prawie połowa kobiet, które chcą zmienić samochód, już na początku określa swój budżet. W następnej kolejności dopasowuje do niego konkretną markę i model. Pomimo sprecyzowanej kwoty, która ma być przeznaczona za nabycie auta, część pań ostatecznie decyduje się jednak na oszczędności i kupuje tańszy pojazd. Racjonalność zachowania widać też w sposobie finansowania. O ile na początku kupujące są skłonne w większości sfinansować auto w wariancie kredyt/gotówka, ostatecznie decyduje się na to tylko co piąta z nich. Panie w 56 proc. realizują zakup ze środków własnych. Tylko 3 proc. posiłkuje się w pełni kredytem, a 21 proc. korzysta z leasingu. W przypadku zewnętrznego finansowania najważniejszymi kryteriami wyboru są jego całkowity koszt, oprocentowanie oraz wysokość prowizji. Sytuacja podażowa na rynku motoryzacyjnym sprawia również, że rosnącym zainteresowaniem wśród pań cieszy się wynajem długookresowy.

Źródło: Badanie platformy Automarket.pl