Czym kierują się Polacy wybierając mieszkanie?
Zakup własnego mieszkania, to dla wielu z nas jedna z najważniejszych życiowych decyzji, dlatego tak ważne jest ustalenie własnych priorytetów. Niemal połowa Polaków w wieku 25-65 lat rozważała w trakcie ostatnich 10 lat zakup mieszkania. Co ciekawe, w przypadku co dziesiątego z badanych decyzję o zakupie własnej nieruchomości przyśpieszyła pandemia. Jakich mieszkań poszukujemy dziś i jakie lokale wybieraliśmy najchętniej w trakcie ostatniej dekady?

Mieszkanie budowane na miarę

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Nexity, jedna piąta badanych zadeklarowała, że gdyby dziś poszukiwali mieszkania, to wybieraliby lokale spośród ofert znajdujących się na rynku pierwotnym. Jako preferowany układ najczęściej wskazywali oni na mieszkania trzypokojowe. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 42% respondentów. Na drugim miejscu znalazły się natomiast lokale składające się z dwóch pokoi. Odzwierciedlają to także faktyczne decyzje zakupowe. Aż 83% osób, które kupiły mieszkanie w trakcie ostatnich 10 lat wybrało jeden z tych wariantów. W kwestii samego wyboru nieruchomości dla dziewięciu na dziesięciu badanych kluczowym czynnikiem jest dziś cena. Na drugim miejscu znajduje się lokalizacja, której znaczenie podkreśliło aż 85% respondentów. Dla osób poszukujących własnych „czterech kątów” ważna jest także liczba pokoi lub metraż mieszkania (78%).

Czym kierują się Polacy wybierając mieszkanie?- infografika, czym kierują się Polacy przy wyborze mieszkania?
Czym kierują się Polacy wybierając mieszkanie?

Jakie mieszkania kupowaliśmy w ostatniej dekadzie?

Najczęściej deklarowanym powodem zakupu mieszkania wśród osób, które zdecydowały się na taki krok w trakcie ostatnich 10 lat była chęć posiadania go na własność (34%). Częstym powodem była także zmiana miejsca zamieszkania (24%), nieco rzadziej – decyzja o założeniu rodziny (13%). Jak udowadniają badania – kluczowe powody decyzji zakupowych nie zmieniają się mimo upływu lat. Osoby, które nabyły własne lokum w ciągu ostatnich 10 lat, również kierowały się lokalizacją (89%), ceną (88%) oraz metrażem lub liczbą pokoi (73%). Jednocześnie badani mający wskazać najważniejszy czynnik wpływający na wybór mieszkania, najczęściej wskazywali cenę (47%) .

W kwestii lokalizacji nieruchomości dla kupujących kluczowe były przede wszystkim dostęp do komunikacji publicznej. Ponadto bliskość centrum miasta – na oba czynniki wskazała aż połowa respondentów. Niewiele mniej osób jako ważny aspekt w trakcie procesu wyboru mieszkania wskazało na zieleń w pobliżu nieruchomości (48%). Istotne są także: sklepy i galerie handlowe w okolicy (41%), bliskość miejsca pracy (41%). Ponadto także funkcjonowanie w pobliżu szkół oraz przedszkoli (33%).

Lokalizacja dla wielu kupujących stanowi jedną z kluczowych kwestii w procesie wyboru własnego mieszkania. Jednocześnie warto podkreślić różnorodność z jaką podchodzimy do tego aspektu. Polakom często zależy na bliskości centrum oraz dobrej komunikacji. Z drugiej strony mamy osoby, które poszukują spokojnej i zielonej okolicy, a w przypadku rodziców z dziećmi kluczowe mogą się okazać pobliskie placówki edukacyjne i wychowawcze. Warto zwrócić też uwagę, na kwestie dotyczące samego mieszkania. Dziś jest to nie tylko jego układ czy powierzchnia. Często duże znaczenie ma także zastosowanie w lokalu lub w obrębie osiedla rozwiązań ekologicznych czy też z zakresu nowoczesnych technologii „smart home”.

Nowe czynniki wyboru

Zyskującą na popularności kwestią w kontekście wyboru własnego mieszkania jest wpływ nieruchomości na środowisko naturalne. Wśród osób, które kupiły w trakcie ostatnich 10 lat własne mieszkanie, aż 35% uznało ten aspekt za ważny. Wśród rozwiązań z tego zakresu warto wymienić na przykład ekologiczne systemy ciepłownicze, oświetlenie LED. Dodatkowo stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Coraz większe znaczenie dla kupujących ma także kwestia zastosowania w obrębie nieruchomości innowacyjnych technologii, na co wskazało aż 43% badanych.

W wynikach badania Nexity „Jak mieszkają Polacy? Dekada na rynku nieruchomości” można również dostrzec wzrost znaczenia takich kwestii jak przynależąca do mieszkania przestrzeń zewnętrzna jak taras lub balkon, która byłaby atutem dla niemal dziewięciu na dziesięciu ankietowanych. 64% respondentów docenia natomiast wydzieloną przestrzeń do pracy, co może być spowodowane pandemią i towarzyszącą jej popularyzacją pracy zdalnej.

Źródło: Nexity