Do 2030 roku ponad 70 proc. firm wdroży co najmniej jedną technologię bazującą na sztucznej inteligencji. Natomiast prognozy dotyczące wartości globalnego rynku rozwiązań SI wskazują, iż w 2030 przekroczy on wartość 13 bilionów dolarów – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej McKinsey.

Sztuczna inteligencja (SI, ang. Artificial Intelligence, AI) ma potencjał na dokonanie rewolucji w biznesie. Już dziś służy agregowaniu ogromnych ilości danych, analizie i wyciąganiu wniosków czy opracowaniu symulacji zmian i trendów. SI usprawnia procesy sprzedaży oraz obsługi klienta. Zdaniem ekspertów firmy McKinsey[1], dzięki implementacji narzędzi SI rozwinięte gospodarki mogą zapewnić sobie dodatkowe 20-25 proc. korzyści ekonomicznych w porównaniu do stanu bieżącego. Natomiast w krajach rozwijających się poziom ten może wynieść od 5 do 15 proc. Co ciekawe, z szacunków ekspertów ds. sztucznej inteligencji z firmy TogetherData, wynika iż także polskie firmy mogą, dzięki sztucznej inteligencji, podnieść swoją efektywność biznesową o 15-20 proc.

Z naszych obserwacji wynika, iż 4 na 5 z polskich firm, deklaruje chęć implementacji rozwiązań, które przejmą zadania, pochłaniające znaczną część czasu pracy. Jako najbardziej absorbujące czasowo czynności managerowie wymieniają zadania administracyjne, sprawozdawcze, kontrolne czy monitorujące. Już obecnie dostępne na rynku rozwiązania mogą przejąć i zautomatyzować 60-70 proc. zadań z wyżej wymienionych obszarów.  

Wewnętrzne szacunki TogetherData tworzą zupełnie inny obraz postrzegania technologii sztucznej inteligencji. Wbrew pozorom wielu managerów nie utożsamia faktu implementacji technologii AI z koniecznością redukcji zatrudnienia. Zdaniem większości z nich SI w firmie będzie wiązało się ze stworzeniem nowych ról i obowiązków dla pracowników. Co ciekawe do podobnych wniosków prowadzi ostatnie badanie przeprowadzone przez firmę Tata Communications. 120 globalnych liderów biznesu przyznało bowiem, iż zastosowanie technologii SI uwolni pracowników od najżmudniejszych zadań i stworzy przestrzeń czasową na bardziej kreatywne zadania  i innowacje. 75 proc. spośród ankietowanych przez Tata Communications uważa, iż zastosowanie AI stworzy nowe role dla pracowników[2].

Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać, iż wdrożenie narzędzi wykorzystujących sztuczna inteligencję to nie tylko oszczędność czasu, pieniędzy, ale i zwiększenie efektywności biznesowej. W ciągu najbliższych lat nie będziemy dyskutować o modelu człowiek kontra sztuczna inteligencja, lecz człowiek i wsparcie SI.

Michał Grams, Prezes Zarządu TogetherData

 

[1] Notes from the frontier: Modeling the impact of AI on the world economy: https://www.mckinsey.com/featured-insights/artificial-intelligence/notes-from-the-frontier-modeling-the-impact-of-ai-on-the-world-economy

[2] New research debunks myths about artificial intelligence in the workplace: https://www.tatacommunications.com/press-release/ai-will-diversify-human-thinking-not-replace-it-according-to-new-tata-communications-study/