Z coraz droższego sprzątania nie można zrezygnować. Bezprecedensowy wzrost minimalnego wynagrodzenia o blisko 20 proc., najwyższa od 1997 r. inflacja (17,2 proc.), historycznie najniższa stopa bezrobocia (4,8 proc.), oraz wzrost kosztów materiałów eksploatacyjnych nawet o 60 proc. – taka jest rzeczywistość firm świadczących usługi sprzątające w Polsce. Muszą podnieść ceny lub szukać innych rozwiązań, by utrzymać się na rynku. Ich klienci z kolei nie mogą sobie pozwolić na zrezygnowanie ze sprzątania obiektów, a sami poddani są presji wzrostu kosztów.
Mija bardzo trudny rok dla branży usług sprzątania, a następny nie wydaje się być lepszym. Z powodu bardzo szybko rosnących kosztów własnych firmy cleaningowe zmuszane są do renegocjacji umów ze swoimi klientami. Ponadto do szukania oszczędności, nieraz bardzo bolesnych – na własnych pracownikach.
– Firmy cleaningowe operują na bardzo niskiej, jednocyfrowej marży – wyjaśnia Andrzej Chodacz, prezes zarządu Seris Konsalnet Cleaning. – Z tego powodu są bardzo wrażliwe na wahania kosztów oraz zmiany wskaźników makroekonomicznych. Wszystkie tegoroczne i przyszłoroczne czynniki zewnętrzne wpływają negatywnie na rentowność firm cleaningowych – mają więc wybór: upaść, zredukować zatrudnienie i obniżyć jakość usług lub podnieść ceny przynajmniej o 20 proc. Opracowaliśmy jeszcze jedno wyjście – optymalizację.
Rosnące koszty, na które firmy cleaningowe nie mają wpływu, nie ograniczają się tylko do płacy minimalnej czy kosztów energii. Drugą pozycją kosztową (po wynagrodzeniach) są koszty materiałów eksploatacyjnych. A te rosną w tym roku w niespotykanym tempie:
- materiały higieniczne: wzrost cen o 60 proc.
- środki chemiczne, maszyny i urządzenia do sprzątania: wzrost cen o 15 proc.
- odzież o obuwie: wzrost cen o 10 proc.
– Nasza prognoza wzrostu cen na przyszły rok zakłada jeszcze większą dynamikę, przynajmniej o 5 punktów procentowych więcej w każdej kategorii – mówi Andrzej Chodacz. – Oznacza to, że bez radykalnych rozwiązań branża cleaningowa znajdzie się na krawędzi bankructwa. Obecnie według danych Krajowego Rejestru Długów jest najbardziej zadłużoną branżą wśród polskich przedsiębiorstw.*
Usługa, bez której trudno się obyć
Po drugiej stronie stoją klienci firm cleaningowych – największymi są właściciele nieruchomości komercyjnych, zarządcy budynków użyteczności publicznej czy administracja państwowa. Sami są pod nieustającą presją rosnących kosztów – a cleaning jest jednym z nich, w dodatku takim, z którego nie można zrezygnować. Szukają więc rozwiązań wyjścia z tej sytuacji. Najbardziej oczywistym jest cięcie godzin pracy i zmniejszanie uposażenia firm cleaningowych. Stawia je to sytuacji konieczności zwolnień pracowników, co przy rosnących pensjach oznacza, że praca musi zostać rozdysponowana pomiędzy pozostałych pracowników. Nie jest to dobre rozwiązanie – przy bezrobociu poniżej 5 proc. rynek pracy oferuje dużo innych możliwości zarobku. Dlatego odpływ pracowników do innych branż jest na porządku dziennym.
Słowo-klucz: optymalizacja
Rosnące napięcie między odbiorcami usług cleaningowych a potrzebami zwiększenia stawek za swoje usługi firm cleaningowych musi znaleźć rozwiązanie. Seris Konsalnet Cleaning podczas rozmów negocjacyjnych ze swoimi klientami stawia na optymalizację.
– Gdzie tylko jest taka możliwość, stosujemy maszyny i urządzenia, które optymalizują wydajność, więc także koszty – mówi Andrzej Chodacz. – Używamy samojezdnych robotów czyszczących, wydajniejszych środków chemicznych, optymalizujemy pracę zespołów i wprowadzamy większą zmianowość. Mamy na uwadze nie tylko możliwości finansowe klienta, ale także dobro i zdrowie naszych pracowników. Nieuchronne będą podwyżki wynagrodzeń, ale także kosztów naszych usług dla klientów – na podobnym, 20-procentowym poziomie. Jednakże podwyżki dla klientów łagodzimy bądź rozciągamy w czasie właśnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań, w które firma inwestuje już od 2 lat. Uważam, że w obecnym otoczeniu makroekonomicznym branży cleaningu nie ma innego wyjścia.
* źródło: https://krd.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/2022/firmy-outsourcingowe-zawsze-do-uslug-i-z-dlugami
Źródło: Seris Konsalnet Cleaning