41% przedsiębiorców z sektora MŚP uważa, że to właśnie podmioty ze sfery publicznej są rzetelne – wynika z badania „Rzetelność branżowa” przeprowadzonego przez Keralla Research dla Rzetelnej Firmy, czyli programu działającego pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. Polscy przedsiębiorcy zwracają także uwagę, że rzetelność ich kontrahentów zmienia się w czasie.

Rzetelny czyli jaki?

            Większość (91,3%) właścicieli polskich firm przyznaje, że rzetelny kontrahent to taki, który terminowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań co więcej trzyma się ustaleń. Dla pozostałych badanych, rzetelny to ten, który w ogóle płaci, nawet, jeśli przekracza terminy płatności (3,3%) czy informuje o swoich problemach – nie unika kontaktu (2,7%).

Blisko co trzeci przedsiębiorca w odpowiedzi na pytanie, co trzeba zrobić, aby zasłużyć na miano rzetelnego, odpowiada „wystarczy płacić terminowo”. Takim sektorem gospodarczym w opinii właścicieli polskich firm są właśnie państwowe jednostki budżetowe – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

Fot. Pexels.com

W ocenie przedsiębiorców na miano rzetelnego kontrahenta zasługuje także ten, który nie unika kontaktu w razie trudności finansowych (25,3%), a także uprzedza o problemach (11,7%), jest lojalny wobec kontrahentów (6%) czy wywiązuje się z umowy (5,4%).

Rzetelność nie trwa wiecznie

Ponad siedmiu na dziesięciu przedsiębiorców uważa, że rzetelność kontrahenta zmienia się w czasie. Ponadto uważają, że kontrahent, który był dobrym płatnikiem, może przestać regulować zobowiązania przez to, że ktoś inny mu nie zapłacił.

Badania KRD pokazują, że ponad połowa (56,1 procent) przedsiębiorców przyznaje, że na ich zdolność do regulowania zobowiązań wpływa brak płatności. – przyznaje Andrzej Kulik.

Blisko połowa badanych mówi, że często na zmianę rzetelności danej firmy wpływa sam rynek a także zachowania innych. Kiedy właściciele firm zauważają, że inni kredytują swoją działalność ich kosztem – sami też zaczynają to robić. 46% przedsiębiorców uważa, że na zmianę postawy rzetelności wpływa sezonowość danej firmy, zmiany przepisów czy konkurencja.

Fot. Pixabay

Poznasz nierzetelnego po czynach jego

            Wiele firm (89%) uważa, że nierzetelny kontrahent jest trudny w kontaktach. Prawie jedna trzecia ankietowanych mówi, że nierzetelny kontrahent unika zobowiązań pisemnych. Zachowania, jakie według przedsiębiorców świadczą o tym, że kontrahent nie działa fair, to także niechęć do dostarczenia dokumentów finansowych (23,3%). Również są to zmiana ustaleń w trakcie kontraktu (22%) czy naleganie na zaliczkę przed rozpoczęciem współpracy (11%). Przedsiębiorcy uznają także, że nierzetelny płatnik to taki, który zalega z zapłatą należności od 15 do 30 dni (39%).