Jak zamienić pasję w dochodowy biznes, czyli jak sprzedawać rękodzieło? Rękodzieło przeżywa prawdziwy renesans. Wbrew konsumpcjonizmowi i masowej produkcji coraz więcej klientów kupuje u rzemieślników. Doceniają pomysł, ręczne wykonanie oraz limitowane serie. Skoro wszystko wygląda tak pięknie, to dlaczego większość rękodzielników ma problem z zamianą pasji na dochodowy biznes?

Światowy rynek rękodzieła rośnie co roku o 11%. Jego wartość do 2023 roku wzrośnie niemal dwukrotnie, osiągając ponad 984 miliardy dolarów1. Tak intensywny rozwój branża zawdzięcza rozwijającym się platformom sprzedażowym, które ułatwiają dostęp do twórczości artystów i rzemieślników oraz mediom społecznościowym, które sprawiają, że kontakt z twórcą jest na wyciągnięcie ręki.

Jak zamienić pasję w dochodowy biznes, czyli jak sprzedawać rękodzieło?   - kobieta robi wełniane ubranie na drutach.
Jak zamienić pasję w dochodowy biznes, czyli jak sprzedawać rękodzieło?

Nawet pandemia nie powstrzymała rosnącego trendu, a działalność wielu firm wręcz przyspieszyła. Madrycka firma We Are Knitters poinformowała Vogue Business, że jej stały 10% roczny wzrost sprzedaży skoczył do 235% w marcu2 ubiegłego roku. Z kolei brytyjska firma Wool and the Gang, która od dawna wdrażała strategię digital, także odnotowała niesamowity wzrost sprzedaży3.

W Polsce również widać wyraźny wzrost zainteresowania produktami handmade. Zaczynając od modnej makramy, wełnianych koców, biżuterii czy ubrań, na cermaicznych naczyniach i drewnianych meblach kończąc. Klienci przede wszystkim doceniają wysoką jakość materiałów oraz pracę własnych rąk. Jednak warto podkreślić: żeby zamienić pasję w dochodowy biznes same umiejętności nie wystarczą. Większość rzemieślników to osoby twórcze, które lubią zamknąć się w swojej pracowni i tworzyć.

5 wskazówek dla rękodzielników, jak zamienić pasję w dochodowy biznes:

1. Zrób badanie rynku

Od samego początku trzeba myśleć strategicznie. W większości przypadków rzemieślnicy dzielą się swoimi pracami z rodziną i przyjaciółmi, którzy doceniają ręcznie wykonane prezenty, jednak aby wyjść szerzej, nie wystarczy aprobata najbliższych. Trzeba przeprowadzić badanie rynku, aby wiedzieć, kto jest naszym klientem, jakie produkty możemy mu zaoferować, w jakiej cenie, w jakich kanałach warto się promować.

2. Przygotuj ofertę

Media społecznościowe wielu twórców obfitują w rozmaite produkty i wyroby. Na każdym zdjęciu jest inny produkt. Z jednej strony o to chodzi – w końcu jest to praca twórcza, jednak gdy oferta jest zbyt szeroka, to sami rzucamy sobie kłody pod nogi.

Trudno im się zdecydować np. na robienie tylko ceramicznych talerzy czy filiżanek jedną techniką, skoro mogę eksperymentować i znacznie poszerzyć swoją ofertę. Jednak warto dobrze przeanalizować, co konkretnie chcemy sprzedawać i nie wypełniać oferty po brzegi. Wówczas mamy możliwość znalezienia swojej niszy i wypracowania charakterystycznej marki.

3. Odpowiednio wyceń swoje rękodzieło

Wycenianie swoich produktów przychodzi początkującym rzemieślnikom szczególnie ciężko. „Jak mogę prosić o pieniądze, skoro tak świetnie się przy tym bawię? To dla mnie sama przyjemność” – tak myśli większość. Problem z wyceną najczęściej leży w przekonaniach i poczuciu własnej wartości. Większość rękodzielników ma przekonanie, że aby zarobić, trzeba ciężko pracować. Jeśli to co robimy przychodzi nam lekko, to niezręcznie jest brać za to pieniądze. Jednak gdy pracujemy z pasją wówczas osiągamy mistrzostwo i wyceniając swoje produkty warto wziąć to pod uwagę.

4. Buduj markę

Na budowanie marki składa się wiele elementów: produkt, jego cena, sposób komunikacji, kanały sprzedaży, a nawet obsługa klienta czy sposób pakowania produktów. Jednak dobra wiadomość jest taka, że można się tego nauczyć i cały czas usprawniać. Budowanie marki jest procesem, który nigdy się nie kończy. Szczególnie jest to ważne, gdy chcemy rozwijać biznes, a nie tylko swoją pasję.

5. Zadbaj o promocję

W promocji rękodzieła prym wiodą media społecznościowe. Instagram, Facebook i Pinterest to podstawowe kanały promocyjne większości marek handmade. Aby przyciągnąć klientów nie wystarczy publikować pierwszych lepszych zdjęć opatrzonych krótkim opisem. Niezwykle ważne jest przedstawienie produktów w taki sposób, aby rozpalić wyobraźnię klientów i zachęcić do zakupu. Można tworzyć najpiękniejsze produkty z najszlachetniejszych materiałów, ale jeśli nie zadbamy o stronę wizualną to najwyżej zbierzemy polubienia od najbliższej rodziny i przyjaciół. Dobre zdjęcia można zrobić już samodzielnie telefonem, dbając o kilka detali, które sprawią, że produkt będzie wyglądać atrakcyjnie. Autentyczność jest równie ważne w tym biznesie.

Zamiana pasji w dochodowy biznes jest możliwa, pod warunkiem, że elastycznie dostosujemy się do okoliczności i będziemy odpowiadać na potrzeby klientów. Za sprawą mediów społecznościowych i platform sprzedażowych rozwijanie biznesu rękodzielniczego nigdy nie było tak łatwe jak teraz.

Źródło: OPLOTKI