Nowy rok to czas szumnych postanowień i zmian, które chcemy wprowadzać w swoje życie równo z wybiciem północy. Dla jednych są to regularne ćwiczenia, dla innych nauka nowego języka, a dla przedsiębiorców świętowanie kolejnych sukcesów. Doskonałą metodą osiągnięcia tego ostatniego jest skuteczny networking.

Atuty networkingu

Biznesowy networking pomimo swojej niedługiej historii ma nad Wisłą wielu zwolenników. Jedna z największych ogólnopolskich organizacji networkingowych, Towarzystwa Biznesowe, już od 10 lat zrzesza osoby zainteresowane poszerzeniem swojej sieci kontaktów.

– Naszym atutem jest założenie, że w Towarzystwach Biznesowych nawiązujemy do tradycji spotkań w gronie osób, które wiąże nie tylko biznes, ale także wspólne wartości. Dlatego nasi członkowie nie spotykają się jedynie w celach służbowych. Często łączą ich również prywatne relacje, jak na przykład wspólne hobby. Dla przedsiębiorcy odpowiednie profilowanie odbiorców oferty to podstawowe narzędzie biznesowe. Dlatego dzięki możliwości dołączenia do grupy działającej w zgodzie z jego wartościami unika poszukiwania po omacku. Takie podejście pozwala nam stale się rozwijać – mówi Maciej Gnyszka, założyciel i prezes Towarzystw Biznesowych, działających w 18 polskich miastach.

Budowanie wizerunku firmy

Networking to również ważna część budowania wizerunku marki. Dzięki osobistemu kontaktowi z przedstawicielami firmy każdy uczestnik ma możliwość przekonać się, czy druga strona budzi jego zaufanie. Dzięki temu w przyszłości on także będzie wspólnym ogniwem łączącym różne firmy i polecającym je sobie nawzajem do współpracy. Z tego powodu warto przed przystąpieniem do grupy wraz z zaufanym zespołem wybrać reprezentanta który będzie chętny do udziału w cotygodniowych spotkaniach i będzie potrafił udzielić odpowiedzi na wszelkie pytania związane z firmą.

– W Polsce najwięcej jest małych i średnich przedsiębiorstw, które często ograniczają swoje działania do lokalnego rynku. Tu doskonale sprawdza się strategia delfina, czyli nawiązywanie współpracy zamiast prób agresywnej walki z konkurencją. Ale pamiętajmy, że żeby taki system działał, muszą sprawnie działać w nim wszystkie elementy. To dlatego znalezienie właściwej grupy networkingowej jest tak istotne, gdyż nikt nie chce dzielić się wiedzą i kontaktami z osobami zachowującymi się w sposób nieetyczny.

Wybór grupy

Przed wybraniem grupy networkingowej warto zapoznać się z oferowanymi przez nią formami współpracy i ofertą spotkań. Najczęściej pierwsze spotkania nie wymagają członkostwa i można w nich wziąć udział w charakterze gościa. Jednak dobrze jest być przygotowanym na kilka pytań od osób zainteresowanych naszą obecnością i nie bać się otwartej rozmowy z uczestnikami sesji.

– Biznes to przede wszystkim kontakt z drugim człowiekiem. Rozmowa z drugą stroną ma szczególną wartość, nawet jeśli nie dotyczy kwestii zawodowych. W ten sposób poznajemy naszego potencjalnego wspólnika i zdobywamy wiedzę o tym, czym się kieruje i na czym mu zależy. Jeśli nasze światopoglądy będą skrajnie odmienne, problemy ze współpracą mogą pojawić się w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego w Towarzystwach Biznesowych tworzymy grupę, która dzieli ze sobą wspólne wartości i zachęcamy członków do skupiania się nie na nazwie stanowiska, tylko na postawie do innych i do świata i posiadanych umiejętnościach.   

Networking czyli relacje

Pamiętajmy, że nie jest to jedynie wymiana uścisków dłoni i wizytówek, a budowanie długotrwałych relacji z przedstawicielami różnorodnych branż. Dlatego bądźmy otwarci na nowe kontakty i na samo nowe doświadczenie i nie zakładajmy, że z pierwszego spotkania wyjdziemy z nowym zleceniem. Pozwólmy sobie poznać inne osoby i pozwólmy im poznać nas i nasze możliwości. Zajmowane stanowisko czy firma, dla której obecnie pracujemy, mogą się zmienić. Sieć kontaktów zbudowana na bazie naszego podejścia do biznesu pozostanie.