Home Innowacje Z jakimi cyberzagrożeniami będą się mierzyć przedsiębiorcy w 2018 roku?

Z jakimi cyberzagrożeniami będą się mierzyć przedsiębiorcy w 2018 roku?

Co czeka nas w 2018 roku? Eksperci z firmy McAfee przewidują trendy w cyberzagrożeniach w raporcie McAfee Labs 2018 Threats Predictions Report. Według nich 2018 rok przyniesie ewolucję ransomware i rozwój rynku ubezpieczeń od ryzyka cybernetycznego; naruszenia prywatności wynikające z monitorowania konsumentów w ich własnych domach oraz zmiany w wykorzystaniu treści cyfrowych generowanych przez dzieci.

– Ewolucja ransomware, której świadkami byliśmy w roku 2017, powinna nam wciąż przypominać, że cyberprzestępcy agresywnie i ofensywnie rozwijają nowe formy zagrożeń, również w odpowiedzi na sukcesy w przeciwdziałaniu cyberatakom – mówi Arkadiusz Krawczyk, Country Manager w McAfee Polska. – Choć uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja już niedługo staną się filarami ochrony przed atakami, to korzystamy z nich nie tylko my, ale też atakujący. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie inteligencja człowieka wspomagana technologią będzie czynnikiem decydującym o wygranej w walce pomiędzy obrońcami a cyberprzestępcami.

Co zatem czeka nas w 2018 roku?

1. Rozwinie się wyścig zbrojeń w zakresie uczenia maszynowego po obu stronach barykady

Uczenie maszynowe umożliwia przetwarzanie ogromnych ilości danych i wykonywanie operacji na dużą skalę w zakresie wykrywania i naprawy luk, podejrzanego zachowania i ataków typu zero-day. Musimy jednak pamiętać, że jest to miecz obusieczny i hakerzy również będą się posługiwać uczeniem maszynowym, aby wzmocnić siłę ataku. Przy jego pomocy będą zdobywać informacje na podstawie reakcji obronnych i wykorzystywać je do zwielokrotnienia skuteczności ataku.

2. Ataki ransomware odejdą od tradycyjnej formy wymuszenia okupu; atakujący wykorzystają nowe cele i technologie

Rentowność tradycyjnych kampanii ransomware będzie w dalszym ciągu spadać w związku z coraz większą skutecznością mechanizmów obrony, edukacji użytkowników i branżowych strategii przeciwdziałania. Na celowniku ransomware znajdą się mniej tradycyjne, a bardziej zyskowne obiekty, w tym osoby fizyczne, połączone urządzenia i firmy. W 2018 technologie ransomware będą wykorzystywane m.in. do sabotażu cybernetycznego i zakłócenia działalności organizacji. Z tego względu mocno rozwinie się rynek ubezpieczeń od ryzyka cybernetycznego.

3. Aplikacje w chmurze oszczędzą czas i koszty, ale zwiększą również obszar potencjalnych ataków w organizacjach

Aplikacje w chmurze zapewniają większy poziom szczegółowości, np. przyspieszają naliczanie opłat za usługi. Są jednak podatne na ataki wykorzystujące eskalację uprawnień i zależności aplikacji, na takie, które wycelowane są w dane przesyłane w sieci oraz polegające na odmowie usługi (DoS). W takich przypadkach architektura bezserwerowa nie zapewnia skalowania i powoduje ryzyko kosztownych przerw w dostępności usług.

Rozwój i wdrożenie nowych funkcji musi obejmować konieczne zabezpieczenia, należy udostępniać opcje skalowalności, a ruch w sieci trzeba odpowiednio chronić za pomocą dostępu przez VPN lub szyfrowania.

4. Producenci połączonych urządzeń domowych i usługodawcy będą usiłować nadrobić niskie marże, gromadząc coraz więcej danych osobowych – za naszą zgodą lub bez niej

Marketerom będzie zależeć na tym, by wnikliwie obserwować zachowanie konsumentów i na tej podstawie poznać potrzeby i preferencje zakupowe właścicieli urządzeń. Ponieważ klienci zazwyczaj nie czytają zbyt dokładnie umów dotyczących prywatności, firmy będą ulegać pokusie, aby często te umowy zmieniać już po wdrożeniu urządzeń oraz usług i w ten sposób zdobywać więcej informacji oraz generować większe zyski.

Eksperci McAfee uważają, że wyciągane będą konsekwencje prawne w stosunku do firm, które naruszają obowiązujące przepisy, płacą kary, ale nie ustają w tym procederze, ponieważ po przeliczeniu kosztów i zysków wychodzą jednak na plus.

5. Firmy gromadzące treści cyfrowe generowane przez dzieci będą narażone na ryzyko długofalowej utraty reputacji

W walce o przywiązanie dzieci do aplikacji firmy będą coraz agresywniej gromadzić treści wygenerowane przez najmłodszych użytkowników. W roku 2018 rodzice zauważą ten problem i zastanowią się głębiej nad długofalowymi konsekwencjami takich praktyk dla swoich dzieci.

Z analiz przeprowadzonych przez McAfee wynika, że w przyszłości wielu dorosłych będzie mieć negatywny „bagaż cyfrowy”, który będzie wpływał na ich życie. Złożą się na niego treści tworzone przez użytkowników w środowisku aplikacji, w którym społeczne wytyczne są nieprecyzyjnie określone lub nie są egzekwowane, oraz w przypadku, gdy interfejs użytkownika jest tak angażujący, że ani dzieci, ani rodzice nie myślą o konsekwencjach generowania treści, które mogą być kiedyś użyte albo potencjalnie nadużyte przez firmy.

W konkurencyjnym środowisku aplikacji, w którym łatwo stracić zaangażowanie użytkownika, przedsiębiorczy i patrzący perspektywicznie twórcy aplikacji i usług zrozumieją wartość budowania marki i staną się partnerami rodziców w zakresie edukacji najmłodszych użytkowników.