Ostre hamowanie eksportu. Nadwyżka w obrotach towarowych handlu zagranicznego wyniosła po dziewięciu miesiącach br. 1,8 mld euro. We wrześniu br. eksport wzrósł o 7,9% (24,4 mld euro), ale był to najgorszy wynik od lutego br. – podał GUS.

Nadchodzące spowolnienie w eksporcie zapowiadały już wcześniejsze odczyty, np. indeksu PMI dla polskiego przemysłu. Przyczyn spowolnienia można upatrywać w zmniejszonej liczbie nowych zamówień. Szczególnie pochodzących z Unii oraz problemach produkcyjnych w związku z ciągle zakłóconymi łańcuchami dostaw. Trzeba pamiętać, że wielkość polskiego eksportu wynika częściowo ze skali importu. Żeby wyprodukować i wyeksportować samochód musimy uprzednio zaimportować znaczą część komponentów. Te zaś zamiast do Polski trafiają do innych krajów, gdzie marże producentów są dużo wyższe. Widoczne jest to również w danych GUS, gdzie kategoria pojazdy nieszynowe, części i akcesoria zanotowała spadek eksportu o 1/5 r/r, a importu o 15%. Niższy wynik eksportu to także efekt dość wysokiej bazy odniesienia z poprzedniego roku. Wtedy notowaliśmy w eksporcie dwucyfrowe wzrosty.

Ostre hamowanie eksportu  - statek załadunkowy z towarem na pokładzie.
Ostre hamowanie eksportu

Wyhamowującej tendencji wzrostu nie oparł się również import, choć nadal wzrost we wrześniu jest dwa razy większy +16,5%, do ok. 24,6 mld euro. Wydaje się, że dwucyfrowa tendencja utrzyma się w najbliższych miesiącach, wzmacniana głównie przez wysokie ceny paliw i energii na giełdach. Handel zagraniczny w październiku nadal pozostanie pod wpływem czynników powodujących jego osłabienie. Zarówno po stronie eksportu, jak i importu.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Konfederacji Lewiatan

Przeczytaj także: Nowa Mazda z roku 2022 z gwarancją ceny z 2021

Nowa Mazda z roku 2022 z gwarancją ceny z 2021. Marka wprowadza akcję specjalną, w ramach której gwarantuje niezmienne ceny zakupu samochodów zamówionych przez klientów do końca listopada tego roku. Gwarancja stałej ceny dotyczy wszystkich modeli Mazdy w dowolnej wersji silnikowej i wyposażenia, które zostaną wyprodukowane na konkretne zamówienie klienckie w 2022 r.

Mijający rok przyniósł wiele podwyżek w cennikach poddostawców branży motoryzacyjnej. Zdrożały surowce, a co za tym idzie – materiały do produkcji karoserii, silników i elementów wyposażenia. W górę poszła energia i koszty transportu, a epidemia COVID wymusiła większe nakłady na ochronę zdrowia.