Z polskich fabryk w 2019 r. wyjechało 23,5 mln sztuk sprzętu. Ten rok dla sektora zapowiada się dobrze, choć wyzwaniem jest wzrost płacy minimalnej.

Polska jest od kilku lat największym producentem AGD w Europie. Dzięki kolejnym inwestycjom umacnia się na tej pozycji. Dzięki nowym fabrykom i liniom produkcyjnym z taśm zjeżdża coraz więcej sztuk sprzętu.

Dobry rok sektora

– W 2019 r. otworzyliśmy Centrum R&D, w którym będziemy pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami, testować je, a następnie wdrażać. W największej w Europie fabryce zmywarek (otwarcie w 2019 r.) będziemy produkować urządzenia z technologią Home Connect, która pozwala na zdalne zarządzanie sprzętem z poziomu telefonu – mówi ekspert.

– Widząc rosnące zainteresowanie suszarkami do ubrań, już w kwietniu 2019 r. zmodernizowaliśmy naszą łódzką fabrykę i tym samym zwiększyliśmy jej moce produkcyjne o ponad 40 proc. – dodaje. BSH podkreśla, że w nowej fabryce zmywarek planuje zwiększać moce produkcyjne, aby osiągnąć poziom 3 mln urządzeń rocznie.

W branży AGD pracuje już ponad 100 tys. osób, a wartość produkcji to ponad 21 mld zł. Koniunktura w kraju także firmom sprzyja. Wartość wydatków na AGD w Polsce to w sumie ok. 10 mld zł, z czego 80 proc. to duży sprzęt.

Duże AGD święci triumfy

– 2019 r. przyniósł kilkuprocentowy wzrost rynku dużego AGD. Segment do zabudowy rozwijał się szybciej niż cały rynek – mówi eskpert Electrolux Polska. – To sygnał, że konsumenci nie kierują się wyłącznie ceną, lecz w coraz większym stopniu poszukują innowacyjnych i intuicyjnych produktów, które z jednej strony ułatwiają im życie na co dzień, z drugiej zużywają niewiele energii i wody – dodaje.

W fazie rozruchu jest już także pierwszy zakład koncernu Miele w Polsce. Oficjalne otwarcie ma nastąpić wiosną 2020 r., a to nie jedyne inwestycje.

– 2019 był dla nas ważny ze względu na dalszy rozwój fabryki suszarek w Łodzi oraz rozpoczęcie prac nad nową platformą produkcyjną kuchenek wolnostojących – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Whirlpool Polska. – To będą dla nas również najważniejsze tematy w 2020 r. Liczymy, że dzięki temu nasze produkty będą jeszcze bardziej konkurencyjne nie tylko na rynku polskim, lecz przede wszystkim w Europie – dodaje.

Idą nowości

Rozwija się także polska Amica. Do 2023 roku Amica chce zainwestować 500 mln zł, w ostatnich pięciu latach wydała na rozwój 400 mln złotych. Inwestycje w rozwijanie mocy produkcyjnych to jeden z priorytetów obok nakładów na automatyzację produkcji.

– W Chinach takie procesy są już wdrażane na szeroką skalę, ponieważ brakuje siły roboczej. W Polsce za jakiś czas ten problem także się nasili. Trzeba się szykować na alternatywy – mówi Jacek Rutkowski, prezes Grupy Amica. Celem strategicznym spółki jest rozwój w Europie Zachodniej oraz własnego portfela marek zwłaszcza niedawno przejętej licencji do używania szyldu Fagor. Dzięki temu Amica chce rozwinąć skrzydła głównie w Hiszpanii i Portugalii, ale marka ta znana jest też w innych krajach. Docelowo za pięć lat największy polski producent AGD chce wejść do grona trzech największych wytwórców sprzętu grzejnego w Europie.

W branży AGD pośrednio i bezpośrednio pracuje już ponad 100 tys. osób, a wartość produkcji to ponad 21 mld złotych

Wpływ na produkcję mają oczywiście rynki eksportowe. Powstający w Polsce sprzęt trafia głównie na rynki państw UE, ale pomaga też sytuacja w kraju. Według danych APPLiA Polska w 2019 r. na rynek krajowy od producentów trafiło 6,4 mln sztuk sprzętu, co oznacza wzrost o 6 proc. w ujęciu rocznym. Faktyczny wzrost sprzedaży jest jeszcze większy, ponieważ na polski rynek trafia też sprzęt z importu, głównie z Chin. Według danych GfK w roku do końca września 2019 r. sprzedaż dużego AGD w Polsce była 9,3 proc. wyższa niż w takim samym okresie rok wcześniej.

Przeczytaj także:

– Od ok. dwóch lat jedną z najdynamiczniej rozwijających się kategorii sprzętu AGD są suszarki i pralko-suszarki. Decyduje o tym nie tylko rosnąca zamożność Polaków, lecz także specyfika polskich mieszkań – małe metraże przypadające na jednego członka rodziny – mówi Sebastian Karwacki, kierownik działu handlowego, RTV Euro AGD. – Według przeprowadzonego przez nas badania blisko 30 proc. respondentów decydowało się na zakup suszarki lub pralko-suszarki ze względu na brak miejsca do suszenia prania, a jako jeden z istotniejszych parametrów wskazywało rozmiary urządzenia – dodaje.

Sieć widzi też rosnącą popularność szaf parowych. – To urządzenia rozmiaru szafki kuchennej, które podczas jednej sesji mogą odświeżyć, uprać parowo i uprasować ubranie – mówi Sebastian Karwacki. Takie urządzenia dotychczas zamawiały głównie biura i hotele.

– Polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowe technologie i chętnie sięgają po urządzenia łatwe w obsłudze, ale zaawansowane technologicznie, które usprawnią codzienne czynności – mówi prezes MediaMarktSaturn Polska. – W związku z tym w 2019 r. mocną pozycją na liście najpopularniejszych sprzętów AGD były odkurzacze pionowe i inteligentne roboty odkurzające. Ta kategoria poszerzyła się o produkty wielu nowych marek – dodaje.

Źródło: Rzeczpospolita