Home Aktualności Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – pierwszy etap

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – pierwszy etap

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i jej studium korytarzowe pokazała właśnie GDDKiA. Zgodnie z cyklem przygotowania inwestycji drogowej to dopiero początek i do ustalenia ostatecznego przebiegu drogi jeszcze wiele pracy.

  • Studium korytarzowe wykonane – I etap skończyliśmy, teraz czekamy na finansowanie i ruszamy do kolejnej fazy przygotowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
  • Pierwsze spotkania informacyjne ze społeczeństwem przeprowadzimy na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ)
  • Na etapie opracowania decyzji środowiskowej będzie konsultowany już docelowy wariant nowej trasy
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - pierwszy etap - mapa
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – na stronie CPK wskazano korytarze

Informujemy, że warianty drogi wytyczone na mapach opublikowanych w serwisie internetowym spółki CPK, to jedynie osie korytarzy wariantów wskazanych podczas opracowania studium korytarzowego. Korytarze dla danego wariantu mają po 5 km szerokości, a zatem od pokazanego na mapach przebiegu trzeba po każdej ze stron dodać jeszcze pas ok. 2,5 km. Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m. Nieco więcej w miejscach węzłów i MOP.

Przypominamy, że obecna faza jest etapem początkowy. Ponadto przebiegi są jedynie wstępnie wytypowanymi korytarzami. W efekcie to jest studium korytarzowe i w jakim celu je wykonujemy, opisaliśmy szerzej tutaj: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/34797/Inwestycje-planujemy-z-wyprzedzeniem

Krok po kroku będziemy realizować, informować i konsultować

Wyznaczony w ramach Studium Korytarzowego korytarz o szerokości ok. 5 km, na kolejnym etapie wstępnych prac przygotowawczych, objęty będzie szczegółowymi analizami w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Ponadto jednym z niezbędnych elementów poprzedzających złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest informowanie i konsultowanie ze społeczeństwem wariantów przebiegu tras.

Po pierwsze to właśnie na tym etapie odbędą się bezpośrednie konsultacje społeczne na temat proponowanych rozwiązań. Po drugie termin prowadzenia konsultacji społecznych uzależniony jest od Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Wybór wykonawcy tego etapu prac przygotowawczych nastąpi w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego. Postępowanie pojawi się dopiero po pozyskaniu finansowania omawianej inwestycji.

Nowelizacja rozporządzenia uwzględnia Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej

We wrześniu 2019 r. Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. W efekcie dodano m.in. nowy przebieg sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dodatkowo napisano m.in. o nowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy.

Zgodnie z aktualizacją rozporządzenia powstaną nowe połączenia:

  • A50
  • A2 (Centralny Port Komunikacyjny) – Mszczonów – Góra Kalwaria – A2 (Mińsk Mazowiecki),
  • S50
  • A2 (Centralny Port Komunikacyjny) – Sochaczew – Wyszogród – S10 (Naruszewo) – Serock – S8 (Radzymin) – A2 (Mińsk Mazowiecki).

Kalendarium

  • 2020 r. – pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze, zatwierdzenie Programu Inwestycji. Dodatkowo ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji programowej oraz pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 2020-2024 r. – wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej
  • 2023 r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wskazanie wariantu do realizacji)
  • 2024-2028 r. – badania archeologiczne
  • 2025 r. – przetarg na projekt i roboty budowlane
  • 2026-2029 r. – projektowanie i roboty budowlane