Skutki koronawirusa powodującego chorobę COVID-19 wprost wywróciły do góry nogami nasz ekonomiczny i społeczny krajobraz. Co więcej, doświadczenia poprzednich lat związane z rozpowszechnianiem się wirusów, takich jak SARS, Ebola, ptasia czy świńska grypa rodzą przekonanie, że podobne sytuacje mogą się jeszcze powtórzyć. Skutkiem tego jest nie tylko powszechna panika stymulowana przez media oraz restrykcje wynikające z decyzji rządów, lecz także konkretne zmiany w funkcjonowaniu poszczególnych firm czy całych branż. Jak zatem wesprzeć biznes w czasie pandemii?

Z artykułu dowiesz się: Za co odpowiada sztab kryzysowy? Jak zapewnić ład organizacyjny? Jakie działania powinien podejmować dział HR, aby podnieść efektywność zespołów?

Odpowiedź jest prosta, choć nie łatwa do realizacji – tak aby przede wszystkim zapewnić firmie ciągłość działania (w czasie pandemii lub po wznowieniu działalności, jeśli restrykcje na jakiś czas ją zatrzymują) i dalszy rozwój w perspektywie czasu.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE Najlepiej jest, kiedy procedury na czas konkretnej sytuacji kryzysowej są opracowywane i ćwiczone przed jej ewentualnym wystąpieniem. Dotychczas jednak pandemie nie zdarzały się tak często, jak np. pożary, więc wiele firm nie przygotowało się w tym zakresie. Najważniejsze akcje, które należy podjąć, to:

• ustalenie planu działania,

• operacjonalizacja planu na zadania i harmonogram,

• właściwa alokacja zasobów.

Aby móc się jednak tego podjąć, ustanawiamy operacyjny sztab kryzysowy o określonej strukturze, z góry przydzielonymi rolami i zasadami komunikacji oraz standardami pracy zdalnej. Jego głównymi zadaniami są: • zapobieganie sytuacjom kryzysowym, • przygotowanie do przejmowania nad nimi kontroli na skutek zaplanowanych działań, • zareagowanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, • usuwanie ich skutków, • odtwarzanie zasobów i infrastruktury krytycznej.

Kluczowe obszary, na których dział HR powinien koncentrować się w pierwszej chwili po ogłoszeniu pandemii, to: • Zapewnienie ładu prawno-administracyjnego i dystrybucji rzetelnej informacji; • Wsparcie menedżerów w zakresie: – przywództwa kryzysowego i komunikacji w zmianie – zarządzania efektywnością zespołów rozproszonych • Zabezpieczenie najpilniejszych potrzeb pracowników. Co to konkretnie oznacza?

ZAPEWNIENIE ŁADU I DOSTARCZENIE INFORMACJI

W zakresie zapewnienia ładu prawno-administracyjnego i dystrybucji rzetelnej informacji niezbędne będą: • analiza obecnego stanu prawnego (w zakresie stosunku pracy czy na przykład rezerw urlopowych) i rekomendacja konkretnych działań wraz z sygnalizacją nie tylko wynikających z nich korzyści, ale i kosztów czy ryzyk; • interpretacja i przełożenie na język odpowiednich zapisów (procedur, regulaminów, dokumentów, upoważnień, zaświadczeń o konieczności świadczenia pracy w określonym miejscu itd.), wytycznych organów zewnętrznych oraz postanowień sztabu kryzysowego; • nadzór nad zgodnością wytycznych z regulacjami RODO czy BHP.

Pełny artykuł autorstwa Kariny Popieluch – Konsultantki, trenerki, wykładowczyni MBA, założycielki KaiZen HR i KaiZen IT. Autorki książki „HR Businsess Partner – rola, filary, perspektywy” oraz wielu publikacji czytaj dalej: https://sklep.infor.pl/personel-i-zarzadzanie-5-2020.html