Home AGD Problem marnowania żywności – jak temu zaradzić? Polski producent AGD znalazł rozwiązanie

Problem marnowania żywności – jak temu zaradzić? Polski producent AGD znalazł rozwiązanie

Dziś w Polsce marnuje się ok. 9 milionów ton kupionej żywności. Eksperci alarmują, że głównym powodem jest nieprawidłowe przechowywanie produktów. Jak więc walczyć z problemem, wpływając finalnie na zmniejszenie ilości wyrzucanego jedzenia? Odpowiedź znajdziemy w segmencie AGD, ale i w nawykach konsumentów. Polski producent zachęca także do zmiany w myśl „Przechowuję, nie marnuję!”.

Polska znajduje się w czołówce krajów, które marnują najwięcej żywności. Potwierdza to Polska Federacja Banków Żywności, która wymienia niechlubne powody wyrzucania jedzenia do śmieci – poza przegapieniem terminu ważności jest właśnie niewłaściwe jej przechowywanie. A to wpływa nie tylko na budżet każdego z nas – w skali kraju i świata jest to olbrzymi problem – w samej Unii Europejskiej do kosza wyrzucamy 88 mln ton. Wyrzucanie jedzenia skorelowane jest z jego wytwarzaniem – dla przykładu produkcja mleka to konkretne ilości kilowatodzodzin czy litrów wody. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności, jedna wyrzucona kanapka z serem to 100 litrów zmarnowanej wody, a każdy kilogram wyrzuconej wołowiny kosztuje nas nawet 6 000 litrów wody.

AGD może rozwiązać problem?

Znając główny powód problemu, nie dziwi fakt, że powinniśmy lepiej wybierać i dobierać sprzęty domowe, odpowiedzialne za przechowywanie żywności. Mowa głównie o chłodziarkozamrażarkach, w których przechowujemy krótkoterminowe produkty. Producenci na całym świecie udowadniają, że im lepsza technika chłodzenia, tym dłużej możemy przechowywać produkty – warzywa i owoce nawet miesiąc bez ubytku ich jakości, właściwości czy jędrności! Polski producent także potwierdza tę tezę, rozpoczynając współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności. Mowa o marce Amica, która rozpoczyna kampanię „Przechowuję, nie marnuję!”. Dzięki merytorycznemu wsparciu Federacji Polskich Banków Żywności, firma będzie mogła edukować swoich klientów na temat problemu marnowania żywności.  Projekt nawiązuje także do promocji nowych lodówek z filtrem FreshOn, który pozwala na dłuższe zachowanie świeżości przechowywanych w nich wspomnianych warzyw i owoców. Umieszczony filtr wewnątrz pojemnika na warzywa i owoce, eliminuje wytwarzany przez żywność  tzw. hormon starzenia (etylen), tym samym wydłużając jej świeżość. Dodatkowo, oferowane lodówki producenta zapewniają optymalne warunki dla innych produktów – pozwalają m.in. utrzymać równomierną temperaturę we wnętrzu (skoki temperatur powodują psucie się żywności) czy pozwalają na dostosowanie półek i balkoników, w celu przestronnego układania produktów, dzięki czemu zachowamy ład i porządek – szybciej też wyjmiemy i włożymy do lodówki produkty (zbyt długo otwarte drzwi lodówki generują straty zimna, co również wpływa na psucie się delikatnych produktów).

Amica w nowej kampanii „Przechowuję, nie marnuję!” doradza konsumentom, jak prosta zmiana nawyków może zmniejszyć skalę problemu:

  • Żywność przechowuj w pojemnikach i torebkach, najlepiej opisanych datą.
  • Dokładnie osuszaj warzywa i owoce.
  • Nie umieszczaj w lodówce gorącego jedzenia.
  • Nie przechowuj zbyt dużej ilości jedzenia – brak pustych przestrzeni utrudnia swobodny obieg powietrza.

Dodatkowo, producent stawia na zasadę 4P.

  1. Planuj – pamiętaj, aby planować jadłospis, przeliczyć realne porcje na liczbę domowników czy też tworzyć każdorazowo listę zakupów. Nie powinniśmy też kupować dodatkowych produktów, z poza listy.
  2. Przetwarzaj – jeśli zostały nam resztki z obiadu, wykorzystajmy je do kolejnego posiłku.
  3. Podziel się – jeśli w naszej lodówce mamy nadmiar jedzenia, podzielmy się z potrzebującymi. W Polsce istnieje wiele stowarzyszeń i organizacji, które odbiorą od nas produkty i przekażą je potrzebującym.
  4. Posegreguj – postaw na recykling, dbaj o odpowiednie segregowanie odpadków i surowców.

W ramach nowej kampanii, Amica zaplanowała działania promocyjne – emisję billboardu sponsorskiego w najważniejszych stacjach telewizyjnych (Polsat, TVN, TVP1, TVP2 oraz Discovery), kampanię internetową, w tym też produkcję spotów internetowych, także na platformę VOD. Producent obecny jest także na YouTube, gdzie opublikował krótkie filmy z przymrużeniem oka pt. „Przechowuję, nie marnuję!”. Amica zachęca także odwiedzenia platformy www.znamysieodkuchni.pl, na której znajdują się informacje na temat problemu wyrzucania jedzenia i sposobów przechowywania żywności w celu jego uniknięcia.

MS