Mazda Kodo: minimalistyczne wzornictwo – maksymalna przyjemność. Przez długi czas ludzie uważali – i byli w tym utwierdzani – że szczęście bierze się z otaczania się jak największą liczbą dóbr. Cały XX wiek w zasadzie funkcjonował w oparciu o to założenie. Jednak z czasem szerokie grono ludzi zaczęło zdawać sobie sprawę, że ta obietnica szczęścia jest iluzją. Im więcej posiadasz, tym mniej szczęścia przynosi każda kolejna rzecz – i tym bardziej stajesz się zależny od posiadania jeszcze więcej. A co gorsza, odciąga cię to od szczęścia. Te zaś płynie z obcowania z wymiarem niematerialnym. Takim jak cieszenie się naturą, miłością, przyjaźnią lub dążenie do mądrości i rozwoju osobistego. W skrócie: nastawienie na posiadanie „więcej, więcej, więcej” nie jest koncepcją zrównoważoną. Ani na poziomie osobistego szczęścia, ani w odniesieniu do globalnych zasobów i wpływu na klimat.

W coraz bardziej skomplikowanym świecie wielu ludzi pragnie powrotu do prostoty. Dlatego też postawy minimalistyczne, takie jak simple living, uosabiane przez wybitne osobistości, jak choćby Marie Kondo, stają się obowiązującymi trendami, ale nie są to współczesne odkrycia. Kultura japońska i jej filozofie projektowania znają wiele zasad, które od wieków wdrażają reguły minimalizmu. Stanowią one również podstawę języka projektowania Mazdy – Kodo, nie dlatego, że minimalizm jest modny, ale dlatego, że jest on częścią naszych korzeni kulturowych.

Mazda Kodo: minimalistyczne wzornictwo – maksymalna przyjemność - męskie dłonie szkicują ołówiem auto na białej kartce.
Mazda Kodo: minimalistyczne wzornictwo – maksymalna przyjemność

Mazda Kodo: mniej znaczy więcej

Zapytany o to, co czyni projekt japońskim, były szef globalnego designu Mazdy i ojciec języka Kodo – Ikuo Maeda odpowiedział: „Mniej znaczy więcej. Przede wszystkim, japoński design musi być prosty i czysty.” Wzorem dla tej filozofii projektowania jest świat przyrody, który z japońską estetyką zawsze był mocno związany. Przenika on głęboko, od sztuki po codzienne życie i upodobania ludzi.

Ma i Kaicha – natura i kultura w japońskim wzornictwie

Jedną z filozofii, która łączy naturę i kulturę w japońskim wzornictwie jest Ma, która odnosi się do koncepcji przestrzeni negatywnej. Podczas dekorowania pomieszczeń japońscy architekci, na przykład, używają tylko kilku starannie dobranych elementów. Ma to piękno i napięcie, które można znaleźć w pustej przestrzeni pomiędzy tymi rzeczami. W kontekście budowy samochodu oznacza to oparcie się pokusie przeładowania projektu wieloma różnorodnymi elementami. Ponadto zachowanie powściągliwości i minimalizmu w odniesieniu do detali wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wszystko po to, by tworzyć przestrzeń, która zachwyca tym, czego nie ma, tak samo jak i tym, co w sobie zawiera.

Kolejną filozofią uzupełniającą Ma jest Kaicho, polegająca na pielęgnowaniu oraz wzbogacaniu przestrzeni, którą Ma tworzy. Czyni to poprzez harmonijne łączenie różnych materiałów i faktur, które wzajemnie się uzupełniają. Kaicho tworzy ze złożoności prostotę i jednocześnie wyrafinowanie. Oświetlenie jest również kluczowym atrybutem Kaicho. Dla Mazdy oznacza to zastosowanie subtelnego, miękkiego, pośredniego oświetlenia, aby wzmocnić poczucie harmonii w swoich samochodach.

Źródło: Mazda