InPost – paczkomaty najczęściej wybieraną formą dostawy – wyprzedziły kurierów. Według raportu Gemius, aż 61% kupujących w Internecie deklaruje, że Paczkomaty są najczęściej wybieraną formą dostawy. Oznacza to wzrost popularności usługi wśród internatów aż o 9 punktów procentowych w porównaniu do wyników raportu za 2019 rok. Po raz pierwszy w historii Paczkomaty pobiły w popularności dostawy kurierem, które wybiera 55% badanych – jest to pierwszy tego typu wynik na świecie. Ponadto, aż 68% badanych deklaruje, że możliwość odbioru zakupów przez urządzenia motywują ich do zakupów w konkretnym sklepie internetowym – jest to wzrost o 7 punktów procentowych więcej rok do roku.

45% badanych deklaruje także, że możliwość darmowego odesłania towaru w Paczkomacie® jest dla nich aspektem zachęcającym do robienia zakupów w e-sklepach. Ten sposób odesłania zakupów jest drugą najczęściej wybieraną formą zwrotu, zaraz po odebraniu jej osobiście przez kuriera.

Usługi kurierskie InPost także zyskały na popularności – zanotowały więcej wskazań o 3 punkty procentowe wobec wyników badań z 2019 roku, co sprawia, że firma nadal jest trzecią najchętniej wybieraną firmą kurierską w Polsce.

Popularność maszyn zmienia branżę logistyczną

Rok 2020 jest przełomowy dla InPostu. Po raz pierwszy w historii światowego e-commerce dostawy do Paczkomatów pokonały w swojej popularności dostawy kurierem. Polska jest pierwszym, ale nie ostatnim krajem, w którym dokonuje się taka zmiana. Dostawy do Paczkomatów® są znacznie bardziej ekologiczne niż dostawy kurierskie. Rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów będzie wymuszać na branży logistycznej wprowadzenie bardziej prośrodowiskowych rozwiązań.

InPost - paczkomaty najczęściej wybieraną formą dostawy - kobieta siedzi prze laptopem i robi zakupy online, trzyma kartę kredytowa w  ręku.
InPost – paczkomaty najczęściej wybieraną formą dostawy

Popularność Paczkomatów nie wynika tylko z liczby dostępnych urządzeń, choć jest ich już ponad 7000. Nie wystarczy postawić same maszyny – to skomplikowana usługa, której sukces wynika z już kilkunastoletniego doświadczenia. Ponadto, jest ona stale modyfikowana zgodnie z oczekiwaniami konsumentów. Firma konsekwentnie przenosi wszystkie aktywności związane z zarządzaniem przesyłkami do aplikacji. Co świetnie zdało egzamin w czasie, gdy wzrosło zapotrzebowanie na usługi bezkontaktowe. Odsetek klientów zwiększył się w zaledwie 7 miesięcy aż o 23%. Oznacza to, że osoby, które wcześniej z jakichś powodów nie korzystały z rozwiązań InPost, przekonały się do tej niezwykle wygodnej formy odbioru przesyłek. Szybkie tempo wzrostu zainteresowania usługami sprawia, że dynamicznie rozwijamy sieć Paczkomatów®, stawiamy kilkadziesiąt nowych tygodniowo zarówno w dużych miastach, jak i małych miejscowościach.

7000 paczkomatów w Polsce

Bezpłatna aplikacja mobilna do zdalnego otwierania Paczkomatów® InPost – lidera nowoczesnej logistyki w Polsce – ma już 4 miliony aktywnych użytkowników. Firma notuje kilkaset tysięcy zdalnych otwarć skrytki paczkomatu dziennie. Oprogramowanie stało na podium listy pobrań w sklepach Google Play i Appstore przez 8 tygodni. Dzięki aplikacji, przy jednym Paczkomacie przesyłki może odbierać wiele osób naraz. Firma umożliwi też niedługo nadawanie przesyłek za pomocą aplikacji zainstalowanej w smartfonie. Z InPost można skontaktować się teraz także za pomocą Google Asystenta. Rozmowę zaczyna się od wywołania bota o nazwie ChatBot Mat frazą „Porozmawiaj z InPost”. Klienci mogą zapytać m.in. o status przesyłki, najbliższy Paczkomat®, a także nowość – numer do kuriera. Ten sam Bot jest dostępny także na Messengerze, wraz ze wszystkimi swoimi funkcjonalnościami.

Firma w 2019 roku był liderem w wynajmie powierzchni magazynowych w Polsce. W zeszłym roku firma wynajęła łącznie 107 950 m² – to 4% całkowitego popytu netto w kraju. InPost był także liderem w branży KEP w zakresie powierzchni oddanej do użytku w 2019 r – w sumie 57 863 m² – wyprzedzając tym samym na podium DHL oraz Pocztę Polską. Lokalizacje uruchomione przez InPost w 2019 roku pozycjonują spółkę w Top 3 najbardziej aktywnych podmiotów e-commerce na rynku logistyki magazynowej – InPost ustępuje pod tym względem jedynie Amazon i Zalando, globalnym gigantom e-sprzedaży.

Nowe usługi w InPost

Firm podpisała umowę z siecią sklepów Auchan na dostawę Lodówkomatów oraz usługę dostaw door-to-door. Funkcjonalności maszyn pozwalają na bezpieczne przechowanie i odbiór żywności, napojów oraz mrożonek zamówionych przez Internet w Auchan Direct. Według badań Kantar TNS aż 40% kupujących w sieci chce odbierać zakupy spożywcze w Paczkomatach® InPost. Na mocy porozumienia o współpracy, Paczkomaty® InPost dostępne są w Polsce przy sklepach Dino, Lidl oraz Kaufland, a także w Centrach Handlowych Auchan.

W 2020 roku firma rozwija usługę Inpost Urząd 24 – przekazał na potrzeby Urzędów Miasta w Krakowie, Gorzowie Wielkopolskim, Nowym Targu, Wołominie oraz Koszalinie specjalistyczne Paczkomaty®. Pozwolą one mieszkańcom załatwiać sprawy urzędowe bez potrzeby wchodzenia do budynku i bezpośredniego kontaktu z urzędnikami. Planowane są kolejne instalacje maszyn przy urzędach w całej Polsce.

InPost wprowadził także usługę logistyczną InPost Fullfilment, dedykowaną klientom biznesowym. Firma udostępnia infrastrukturę oraz know-how i wspiera klientów na każdym etapie procesów magazynowych. InPost jako partner logistyczny oferuje najwyższą jakość usług i automatyzację całego procesu logistycznego w oparciu o własne doświadczenie. Dzięki usłudze InPost Fulfillment przedsiębiorcy e-commerce mogą się skupić na rozwoju własnego biznesu. Nie muszą się martwić się o kwestie związane z zapleczem magazynowym, pakowaniem towaru i wysyłką.

Źródło: InPost