Nowoczesne przedsiębiorstwa ewoluują, także w kwestii wyposażenia wnętrz. Sami prezesi, managerowie oraz dyrektorzy – wiedząc, że przebywają w biurach znaczną część swojego życia – chcą, aby wprowadzić do wystroju nutę prywatności. Wieszają więc swoje ulubione obrazy, stawiając figurki najszybszych samochodów czy zdobiąc półki zdjęciami rodziny. Są też tacy, którzy personalizują biuro pod kątem funkcjonalności – wybierając bardzo estetyczne urządzenia domowe. Nadal duże znaczenie mają firmowe kuchnie, które nie opierają się już tylko na… kuchence mikrofalowej.
Pracodawcy dążą do poprawy komfortu swoich pracowników – nie dziwi więc fakt, że zarówno biura, jak i strefy spożywania posiłków zmieniają się. Jeszcze do niedawna firmowe kantyny wyposażone były w podstawowe elementy zapewniające chłodzenie produktów, zmywanie naczyń, ciepły napój oraz sprzęt pozwalający podgrzać posiłek – ten funkcjonalny kwartet opierał się zazwyczaj na czajniku, mikrofali lub płycie tuż obok małej lodówki i równie małego zlewozmywaka – który za sprawą firmowej musztry zawsze był pusty. Dziś jest nieco inaczej. Coraz bardziej przystępne ceny urządzeń, większa energooszczędność AGD w porównaniu do starszej generacji sprzętów, a także spójność wzornicza np. całej linii, pozwala stworzyć kuchnię, która nie tylko integruje pracowników, ale także jest swego rodzaju strefą relaksu. Dobre otoczenie sprzyja pracy i wpływa na nasze samopoczucie. Dobre posiłki też.
Potwierdza to Pani Maria – właścicielka jednej z warszawskich agencji marketingowych, która uważa, że kiedyś rzeczywiście nie przywiązywano tak wiele uwagi zapleczu kuchennemu firmy.
– Wyposażenie kuchni i co za tym idzie, przygotowanie posiłków przeze mnie i moich pracowników – mimo, że wyjątkowo ważne – było traktowane po macoszemu. Muszę przyznać, że nigdy nie zwracałam uwagi na to, czy pracownicy są zadowoleni z zaplecza sprzętów, jakie było w poprzedniej kuchni. Dla mnie, jako właściciela firmy liczyła się wykonana praca. Z czasem jednak stwierdziłam, że warto inwestować w udogodnienia, które finalnie wpływają na jakość pracy nas wszystkich. Biznes zmienia się, a rynek pracy ciągle stawia przed pracodawcami wyzwania. Chciałam być na fali – komentuje Pani Maria Nowak, dodając:
– Rozmowy z pracownikami przekonały mnie do tego, że kuchenka mikrofalowa nie jest jedynym i najlepszym rozwiązaniem do kuchni, zwłaszcza w dobie zdrowych posiłków. Jeden z moich przyjaciół prowadzący podobny biznes zdradził mi też, że np. w jego przypadku zmywarka oszczędziła mnóstwo czasu jego pracowników. Koniec końców postawiłam na modernizację zaplecza, rozszerzając wyposażenie nie tylko o automatyczne zmywanie, ale także o piekarnik z funkcją mikrofali, ekspres, płytę ceramiczną oraz okap, który okazał się być niezastąpiony w czasie podgrzewania ryb i mięs. Pracownicy podziękowali za zmiany, ale najlepszym wynagrodzeniem było dla mnie jeszcze lepsze zgranie się zespołu. Pracownicy chętnie spędzają wspólnie czas w kuchni, nie spożywają już posiłków przy komputerze, a nawet jemy tzw. „kreatywne, wspólne śniadania” przygotowane przez cały zespół. Tego nie da się zmonetyzować, ale to wyjątkowo zbliża – dodaje Pani Maria z Waszawy.
Przepisy versus realia
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650, z późn. zm.) wyróżnia się trzy typy jadalni:
· przeznaczoną do spożywania posiłków własnych (typ I);
· przeznaczoną do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów (typ II);
· z zapleczem – przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych (typ III). Dopuszcza się łączenie jadalni typu II i III.
Jadalnia typu I
W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek. Powierzchnia jadalni nie powinna być jednak mniejsza niż 8 m2.
Jadalnia typu II, powinna składać się z dwóch części:
· jadalni właściwej odpowiadającej wymaganiom jadalni typu I oraz
· pomieszczeń do przygotowywania, wydawania napojów i zmywania naczyń stołowych.
Jadalnia typu III
· powinna odpowiadać wymaganiom określonym dla jadalni typu II oraz
· powinna posiadać węzeł sanitarny dla konsumentów i węzeł sanitarny z szatnią dla pracowników obsługi.
Co ważne, dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole.
Jadalnia powinna być wyposażona w umywalki (w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka), a przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowe lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk. W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku.
Suche naczynia bez zacieków
Zmywarka w przedsiębiorstwie to ułatwienie równie pomocne, jak w domu – nowoczesne urządzenia potrafią nie tylko domyć skutecznie wszystkie naczynia, ale także wysuszyć je bez smug. Przykładem może być model zmywarki do zabudowy marki Amica Generation V DIM638ACNBTLRKD, stworzonej do zadań specjalnych. Urządzenie to wyposażone jest w innowacyjne ramię natryskowe WaterSpinner, pozwalające dotrzeć wodzie do trudno dostępnych miejsc, co wpływa na skuteczność zmywania. Dzięki funkcjom: Up&Down oraz MaxiSpace3 w prosty sposób poradzimy sobie z odpowiednim umieszczeniem naczyń i sztućców w zmywarce. Dzięki MaxiSpace3 (trzeci, niezależny kosz umieszczony w górnej części komory) możemy włożyć do zmywarki więcej naczyń – aż do 14 kompletów. Ergonomia zarządzania przestrzenią zmywarki jest niezwykle ważna, ponieważ im pełniejsza zmywarka, tym większa ekonomia użytkowania sprzętu i większe oszczędności za każdym jej uruchomieniem.
Piekarnik w firmie, którego nikt nie czyści? Wybierz ten z automatycznym programem
Czyszczenie piekarnika to z pewnością jedna z najmniej przyjemnych czynności – nie tylko w domu, ale i w przedsiębiorstwie. Czy można skreślić ją z listy zadań, jednocześnie nie rezygnując z przygotowywania ulubionych potraw w piekarniku? Producenci AGD potwierdzają: tak!
Wystarczy, że wyposażymy firmę w piekarnik lub kuchnię wolnostojącą z funkcją czyszczenia katalitycznego lub pirolitycznego.
W praktyce piekarnik nagrzewa się do temperatury ok 500 ⁰C, eliminując wszelkie zabrudzenia, włącznie z uciążliwymi plamami tłuszczu. Korzystając z czyszczenia pyrolitycznego unikniesz ręcznego czyszczenia, nie wydasz ani grosza na środki czyszczące i zaoszczędzisz sporo cennego czasu.
Ekspres, który pracuje nieustannie 8h/dobę
Solidny ekspres w firmie to podstawa. Jeśli klienci polubią naszą kawę, ekspres stanie się nawet „partnerem biznesowym”. Dlatego oprócz inwestycji w wysokiej jakości ziarna kawy, warto w pierwszej kolejności postawić na dobry sprzęt, który przez kolejne lata stanie się firmowym baristą z pracą na pełen etat.
Przy wyborze ekspresu do biura znaczenie ma nie tylko jakość techniczna urządzenia, ale także renoma producenta – weźmy pod uwagę także opinie innych w kwestii polityki serwisowej danej firmy.
Z doświadczenia wielu firm ważny jest także sposób konserwacji i czyszczenia. W biurze zazwyczaj każdy jest zajęty własnymi obowiązkami, więc np. odkamienianie odstawiane jest na drugi tor. A to główny błąd, wpływający m.in. na smak parzonej kawy. Są systemy kapsułkowe, które do ponad 5000 parzonych kaw dbają o jakość wody. Są także systemy spieniania mleka, które wystarczy wypłukać pod bieżącą wodą, bez konieczności rozbierania każdego pojedynczego elementu.
Urządzenia do biura?
Oprócz kuchni wiele sprzętów trafia m.in. do sal konferencyjnych, biur oraz recepcji. Sprzęty te coraz chętniej stają się wyposażeniem także pokojów prezesów. Przykładem może być oczyszczać lub nawilżacz powietrza. Zły stan powietrza wpływa na złe samopoczucie. Zwłaszcza w pracy jest to problem wyjątkowo doskwierający. Coraz więcej przedsiębiorstw więc decyduje się na wyposażenie biur nie tylko w klimatyzacje, ale także rozwiązania realnie wpływające na poprawę powietrza w pomieszczeniu. Chętnie stosowane – zwłaszcza tam, gdzie liczy się pierwsze wrażenie firmy – są wszelkiego rodzaju dyfuzory zapachu.
Winiarka dla miłośnika dobrych trunków – np. do biura prezesa
Urządzenia te są coraz popularniejsze w Polsce, wszystko za sprawą wzrostu spożycia wina w Polsce. Skonsultowaliśmy tę kwestię z polskim producentem, który aktywnie wpiera sprzedaż tego rodzaju urządzeń w kraju nad Wisłą. Zapytaliśmy m.in. o to, dlaczego wino leżakowane w specjalnym urządzeniu smakuje lepiej, niż te przechowywane w standardowych warunkach.
W zwykłej chłodziarce za sprawą kilku czynników, zwłaszcza częstego otwierania, dochodzi do wahań temperatury. Ponieważ w lodówce przechowujemy wiele artykułów, które muszą leżeć płasko na półce, butelki stawiamy zazwyczaj na drzwiach. Wówczas wino nie leżakuje, a korek nie jest w nim zanurzony, co przeszkadza dojrzewaniu. Dodatkowo negatywny wpływ na wino może mieć dostęp światła, zwłaszcza promieniowania UV. Kiedy wino w lodówce przechowywane jest dłużej, wręcz profanujemy jego smak, bo przenikają do niego – nawet jeśli nie było jeszcze otwierane – niepożądane zapachy. W winiarce natomiast przechowujemy tylko specjalnie dedykowane do niej butelki. Niezbędną dla szlachetnych trunków stałą wilgotność pomaga utrzymać pojemnik z wodą, dużo rzadsze otwieranie niż w przypadku lodówki oszczędza winu niepożądanego światła, a szyba anty-UV ogranicza niekorzystne promieniowanie. Słowem – wino z winiarki zachowuje optymalny bukiet zapachowy oraz smak, a butelki leżakują w optymalnych warunkach – czytamy w komunikacie firmy Amica.
Jak zaznacza producent, bardzo ważne jest doświadczenie w produkcji tego typu urządzeń. Tylko w 2018 r. grupa Amica sprzedała blisko 65 tysięcy chłodziarek do wina, z czego większość we Francji i Wielkiej Brytanii, czyli tam, gdzie klienci nie akceptują kompromisów dotyczących jakości tego typu urządzeń i ufają sprawdzonym markom. Suma doświadczeń zbieranych na rynkach zagranicznych, została zamknięta w zbiorze rozwiązań, które noszą nazwę Amica VinoOptima System™. Dzięki nim nowe chłodziarki do wina gwarantują zawsze właściwe warunki przechowywania dla różnych rodzajów trunku. Elektroniczna regulacja temperatury pozwala na prawidłowe przechowywanie różnych gatunków win. Przyciemniana szyba anty-UV i oświetlenie LED gwarantują, że wino nie zostanie poddane niekorzystnemu działaniu światła i ciepła oraz zachowa pełnię smaku. Urządzenie wyposażono także w rozwiązania, które pozwolą utrzymać równomierną, optymalną wilgotność w jego wnętrzu.
Humidor, czyli chłodziarka do cygar
Innym urządzeniem, które może być chętnie kupowanym przez miłośników wyszukanego cygara może być humidor. Specjalne urządzenie do przechowywania wyrobów tytoniowych, zwłaszcza cygar na stale wpisało się w kulturę krajów…
Początkowo humidory proponowane były wyłącznie w wersji nieelektrycznej jako specjalne pojemniki zapewniające optymalną wilgotność powietrza. Dziś, w celu zapobieganiu wysychaniu tytoniu humidory mogą przypominać małe chłodziarki wyłożone specjalnym drewnem hiszpańskim, tj. cedrem – sprzyja on wydobywaniu pełnego aromatu cygar. Urządzenia mogą wolnostojące lub do zabudowy, choć ta duga metoda montażu jest bez wątpienia bardziej efektowniejsza.