Pracownicy, którzy są zdrowi, dbają o swoją kondycję fizyczną  i mentalną, są bardziej zaangażowani w pracę, działają efektywniej, rzadziej chorują i korzystają ze zwolnień lekarskich. Wszyscy  to wiedzą, ale jak aktywnie zaangażować pracowników w dbanie  o własne zdrowie i do tego w sposób ciągły? Jacobs Douwe Egberts podjął się tego wyzwania i od kilku lat realizuje w firmie program wellbeingowy HealthyYOU.

HealthyYOU jest adresowany do wszystkich pracowników JDE, bez względu na to, czy pracują w zakładzie produkcyjnym, centrali, biurach firmy czy w terenie. Projekt odzwierciedla zaangażowanie JDE w trzy wymiary budowania dobrego samopoczucia pracowników, czyli zdrowego ciała, umysłu i aktywności fizycznej. Jest realizowany od czterech lat, a firma dba o to, aby każdy z zatrudnionych znalazł w nim coś interesującego dla siebie.

KONDYCJA BEZ WZGLĘDU NA WARUNKI

Program wystartował w 2019 r., zanim firmy i pracownicy musieli się zmierzyć z rzeczywistością pandemiczną. Już wtedy w JDE zdawano sobie sprawę, jak istotny wpływ na produktywność pracowników ma ich kondycja fizyczna i umysłowa. Waga dobrego samopoczucia zatrudnionych wzrosła gwałtownie w 2020 r., gdy rozpętała się z pandemia koronawirusa. Trudna sytuacja przyspieszyła prace wokół projektu, wtedy też podjęto decyzję, że HealthyYOU będzie cykliczny. Pomimo że program działa w firmie już kilka lat i jego ramy pozostają bez zmian, zespół projektowy dba o to, aby każdego roku zmieniały się oferowane aktywności. Oczywiście dobór proponowanej oferty w dużej mierze zależy od potrzeb i oczekiwań pracowników, lecz także trendów i ciekawych propozycji pojawiających się na rynku. Firma korzysta ze wsparcia firm zewnętrznych, jednak większość propozycji w programie jest przygotowanych własnymi siłami, czyli przy współpracy pracowników.

– Mamy świadomość, że każdy z nas potrzebuje czegoś innego, inaczej dba o swój dobrostan, ma różne potrzeby i wyzwania w obszarze dbania o swoją kondycję. Stawiamy na takie rozwiązania wellbengowe, które będą dopasowane do każdego i każdy będzie mógł wybrać z oferty to, czego konkretnie tu i teraz potrzebuje – mówi Marta Piętal, menedżer HR w Jacobs Douwe Egberts i menedżer projektu HealthyYOU. Aby to było możliwe, dział HR zdecydował, że obszar wellbeingu nie będzie zarządzany i realizowany wyłącznie przez osoby z działu HR. Dlatego powstała grupa projektowa łącząca pracowników z różnych struktur firmy, w tym produkcji, biur i przedstawicieli handlowych, ludzi o ciekawych zainteresowaniach, pasjonatów zdrowego stylu życia, osoby, które po prostu są pozytywnie zakręcone wokół tematu dobrostanu i chcą w tym obszarze działać. Zespół projektowy był gwarantem tego, że wypracowane wspólnie propozycje będą uwzględniały potrzeby różnych grup ludzi. A to było kluczowe. – Okazało się, że powołanie zdywersyfikowanego zespołu projektowego to był strzał w dziesiątkę. Zaangażowanie osób niezwiązanych z HR-em poszerza perspektywę, zapewnia różnorodność i widzenie świata nie tylko naszymi oczami. A jeśli do tego członkowie zespołu naturalnie chcą realizować się w temacie wellbeingu, szanse powodzenia projektu są duże – przyznaje Marta Piętal (…)

Jacobs Douwe Egberts jest globalną firmą branży FMCG zajmującą się produkcją oraz sprzedażą kawy i herbaty, obsługuje konsumentów  w ponad 100 krajach za pośrednictwem kultowych marek, takich jak: Jacobs, Tassimo, Moccona, Senseo, Douwe Egberts, L’OR, Super, Kenco, Pilao  i Gevalia. Na świecie firma zatrudnia prawie 16 tys. pracowników,  w Polsce 330.

Pełna wersja artykułu dostępna jest w najnowszym wydaniu magazynu Personel i Zarządzanie: https://sklep.infor.pl/personel-i-zarzadzanie-1-24.html