Cechy przywódcze są niezbędne do kierowania i zarządzania zespołem, ale nie wystarczą, by zatrzymać najlepszych pracowników. Szefowie stoją przed wyzwaniem: co robić, by specjaliści nie odchodzili. Wystarczy zapoznać się z terminem upskillingu.  

W Polsce jest zatrudnionych ok. 586 tys. specjalistów IT, a powinno być ich o 147 tys. więcej – tak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Pracownicy oczekują od pracodawcy możliwości podnoszenia posiadanych już kompetencji zawodowych. Pomoc pracownikom w rozwijaniu ich umiejętności to obecnie kluczowy element działań liderów. 

Cechy przywódcze są kluczowe do zarządzania zespołem, ale to nie wystarczy, by zatrzymać najlepszych pracowników. W Polsce istnieje brak około 147 tys. specjalistów IT, mimo że już zatrudniono 586 tys. – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Pracownicy oczekują możliwości rozwijania swoich zawodowych kompetencji, dlatego wsparcie w tym obszarze staje się priorytetem.

Wysoko wyspecjalizowany pracownik jest na wagę złota. To rola liderów danej firmy, by zatrzymać tych pracowników. Nie wystarczy jednak zaoferować im podwyżki, aspekt finansowy jest ważny, ale nie kluczowy – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii, która realizuje certyfikowane szkolenia PeopleCert.

Badania potwierdzają, że brak wykwalifikowanych pracowników stanowi wyzwanie dla organizacji IT. Liderzy muszą działać, by zatrzymać obecnych pracowników. Trendem jest upskilling – podnoszenie zawodowych umiejętności pracowników, szczególnie w obszarze IT, np.:

  • ITIL 4, który stanowi zestaw najlepszych praktyk zarządzania usługami IT,
  • czy DevOps ułatwiający przeprowadzenie transformacji organizacyjnej, kulturowej i technicznej związanej z wprowadzeniem DevOps.

Przywództwo transformacyjne staje się kluczowe, opierając się na etyce, autentyczności, odpowiedzialności i empatii. Pracownicy są bardziej zaangażowani, gdy liderzy wspierają ich rozwój i twórczość. Zmagając się z wyzwaniami budżetowymi i technologicznymi, liderzy muszą również rozwijać swoje umiejętności, by elastycznie reagować na oczekiwania pracowników i przyspieszającą transformację cyfrową.

Źródło: Altkom Akademia