Ceny elektronicznych gadżetów do szkolnego plecaka. W nowoczesnej wyprawce od paru lat must have stają się akcesoria z telefonem czy laptopem do nauki na czele. Ten rok nie jest jednak łatwym okresem dla producentów. Pandemia sprawiła, że wiele osób zmuszonych było wymienić sprzęt w 2020 r. i teraz nie myśli już o nowym. Wzrost cen z pewnością również nie działa zachęcająco. Jak zmieniały się ceny oraz zainteresowanie elektroniką przed kolejnym rokiem szkolnym?

Nowoczesna wyprawka

Coraz częściej w szkolnym plecaku można znaleźć laptop. Z danych Ceneo.pl wynika, że zainteresowanie tym sprzętem spadło o 20% w pierwszej połowie 2022 w porównaniu do ubiegłego roku. Warto zauważyć, że popyt na laptopy zaczyna rosnąć w okolicy września, jednak w ciągu ostatnich 2 lat największą popularnością laptopy cieszyły się od października do grudnia (miesiące wzmożonej nauki i pracy zdalnej spowodowanej pandemią). Zainteresowanie sprzętem zaczęło się zmniejszać już od 2021 r. Co wskazuje, że wiele osób kupiło laptop do nauki lub pracy zdalnej w okresie nasilenia pandemii Covid-19 w 2020 r. Dzięki temu większość rodziców nie musiała uwzględniać tego produktu w kosztach wyprawki szkolnej swoich dzieci i tym samym kupiła go w niższej niż obecnie cenie. W porównaniu rok do roku kwoty, które trzeba zapłacić za nowego laptopa, wzrosły średnio o 9%.

Ceny elektronicznych gadżetów do szkolnego plecaka - infografika, wykres, zainteresowanie laptopami.
Ceny elektronicznych gadżetów do szkolnego plecaka

Kolejny produkt, który często jest stałym wyposażeniem szkolnego plecaka, to telefon. Według danych Ceneo.pl podczas pandemii smartfony nie cieszyły się dużą popularnością, jednak w ostatnim czasie rynek sukcesywnie odrabia straty i w lipcu 2022 notuje wzrost zainteresowania na poziomie 39% rok do roku.

Smartfony nie należą jednak do najtańszych elementów nowoczesnej wyprawki. Telefony komórkowe drożeją sukcesywnie od 2019 r. na poziomie 13% YoY. Widać to również po najpopularniejszych produktach. W latach 2019-2020 średnia cena najdroższego telefonu w TOP 10 wynosiła średnio 3300 zł, w 2021 – niemal 4800 zł, natomiast w 2022 kwota ta sięga już ponad 5000 zł. Co ciekawe, jedynie raz w ciągu ostatnich 3 lat nie był to produkt marki Apple (Samsung w 2019 roku).

Ceny elektronicznych gadżetów do szkolnego plecaka - infografika, średni wzrost cen rok do roku.
Ceny elektronicznych gadżetów do szkolnego plecaka

Ceny elektronicznych gadżetów

Koszty słuchawek w ciągu ostatniego roku wzrosły średnio o 7%, jednak popularność tej kategorii spadła o 12%. Wśród najpopularniejszych produktów możemy zaobserwować bardzo duży rozstrzał cenowy. Najchętniej kupowane są zarówno te najtańsze (już od 35 zł), jak i modele z wysokiej półki (1299 zł).

Podobnie sytuacja wygląda ze smartwatchami i smartbandami. Średnie ceny produktów zdecydowanie rosną – średnio nawet o 12% YoY. W ostatnim roku przyspieszył wzrost cen, a spadło zainteresowanie tymi kategoriami, co może wynikać z faktu, że nie jest to produkt pierwszej potrzeby. Co ciekawe, jedną z najpopularniejszych marek z tej kategorii jest Xiaomi, które cieszy się dużą popularnością już od 2019 r.

Spory wzrost cen możemy zaobserwować również wśród powerbanków, które wzrosły średnio o 22% rocznie. Największy wzrost zainteresowania tą kategorią, nawet o ponad 90%, pojawił się w marcu 2022 roku, czyli zaraz po wybuchu wojny na Ukrainie. Może być to efektem pojawiania się informacji o konieczności posiadania dodatkowych zestawów baterii w domach.

Hulajnogą do szkoły

Środki transportu również są produktem, który warto brać pod uwagę, szykując się na powrót po wakacjach do szkoły czy pracy. Ciekawie wygląda sytuacja z coraz bardziej popularnymi ostatnio hulajnogami. Notują one stały, wysoki wzrost średnich cen w porównaniu rok do roku (średnio o nawet 27%). Dodatkowo pomimo tak dużych wzrostów kosztów rośnie również popularność wśród użytkowników – w 2022 roku średnio o 73%. Niewykluczone, że wpływ na to mają wysokie ceny paliw, co spowodowało, że wiele osób poszukuje tańszej formy transportu.

W 2022 roku rzadziej natomiast kupujemy rowery. Widzimy tutaj spadki popularności sięgające średnio 39% w porównaniu do 2021 roku. Może to oznaczać, że wiele osób już kupiło rower dla siebie lub dzieci w poprzednich latach. Warto zaznaczyć, że w tej kategorii rok 2020 okazał się przełomowy pod kątem popularności wśród użytkowników, a wzrost ten utrzymał się również w 2021 roku, co z pewnością wpłynęło na nasycenie rynku. Co ciekawe, w tej kategorii rzadko sięgamy po nowości – największą popularnością cieszą się modele z poprzednich sezonów.

Źródło: Ceneo