Home Polecane Wzrosną wydatki Polaków na Święta, Sylwestra i ferie 2014/2015

Wzrosną wydatki Polaków na Święta, Sylwestra i ferie 2014/2015

Raport KPMG w Polsce „Zimowe plany i wydatki Polaków.  Święta Bożego Narodzenia, Sylwester i wyjazdy zimowe 2014/2015”

Jak wynika z czwartej edycji raportu KPMG, Polacy wydadzą w tym roku na Święta Bożego Narodzenia, Sylwestra i ferie zimowe łącznie 29,9 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 7% w porównaniu z zimą 2013/2014. Kwota przeznaczona na Święta wyniesie 15,3 mld zł, wydatki na Sylwestra pochłoną 10 mld zł, a na wyjazdy podczas ferii zimowych Polacy wydadzą 4,6 mld zł. Większość osób obchodzi Święta w sposób tradycyjny. Blisko 90% planuje spędzić je w domu, z rodziną lub przyjaciółmi. Kameralne spotkanie w gronie najbliższych pozostaje także najpopularniejszym sposobem na powitanie Nowego Roku, wybieranym przez prawie 60% dorosłych Polaków.

Święta Bożego Narodzenia i Sylwester nieco bogatsze niż rok temu

Jak wynika z raportu KPMG Polacy wydadzą na Święta Bożego Narodzenia 15,3 mld zł, co oznacza wzrost o 6% w stosunku do 2013 r. Wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego zwiększą się o około 50 zł i wyniosą 1031 zł. Najważniejszą kategorię wydatków będą stanowić tradycyjnie prezenty. Na podarunki dla najbliższych Polacy planują przeznaczyć blisko 6,5 mld zł, czyli 8% więcej niż rok temu.

image001

 

Większą kwotę niż w zeszłym roku Polacy przeznaczą także na Sylwestra – w sumie wyniesie ona 10 mld zł (wzrost o 4%), a przeciętne gospodarstwo domowe wyda 692 zł (rok temu – 655 zł). Najważniejszą pozycją w sylwestrowym budżecie będą żywność oraz napoje bezalkoholowe. Konsumenci przeznaczą na nie 4,2 mld zł, czyli o 1% więcej niż w 2013 r. Spadną natomiast łączne wydatki na alkohol, o 2% do poziomu 860 mln zł. Nieco więcej, bo blisko 873 mld zł, pochłoną wydatki związane z wyjściem na bal lub zorganizowaną imprezę (wzrost o 9%). Na zakup fajerwerków Polacy przeznaczą w sumie 520 mln zł, co oznacza wzrost o 18%.

image003

 

W momencie przeprowadzenia badania (pierwszy tydzień grudnia) 88% respondentów miało już sprecyzowane plany sylwestrowe. Tak samo jak rok temu blisko 60% dorosłych Polaków powita Nowy Rok w domu, w gronie najbliższych. Na prywatną imprezę wybiera się 12% (w 2013 r. – 13%). Wyjście na bal lub imprezę zorganizowaną (np. w hotelu) planuje 6%, co oznacza spadek o jeden punkt procentowy. Jedynie 3% planuje wycieczkę (w kraju lub za granicą), w 2013 r. taki zamiar miało 5% osób. Nie zmienił się odsetek respondentów, którzy chcą powitać Nowy Rok na imprezie plenerowej (1%). Tylko 2% nie zamierza świętować Sylwestra w żaden sposób – tyle samo, co w 2013 roku.

Porównując odpowiedzi respondentów z wynikami poprzednich edycji badania widać, że preferencje Polaków dotyczące sposobu spędzania Sylwestra od lat pozostają właściwie niezmienne. Powitanie Nowego Roku kojarzy się z imprezami i balami, ale w rzeczywistości większość dorosłych Polaków, niezależnie od wieku i wykształcenia, spędza Sylwestra w domu, w rodzinnym gronie. Jedynym wyjątkiem jest grupa najmłodszych, czyli osób w wieku od 18-24 lat, w której ponad jedna czwarta preferuje imprezy prywatne, a podobny odsetek wybiera takie formy spędzania Sylwestra jak zorganizowany bal czy wycieczka w kraju lub za granicą. Co do zasady, im starsza grupa wiekowa, tym większy odsetek osób planuje spędzić Sylwestra w domu razem z rodziną tłumaczy Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

image005

Więcej wyjazdów zagranicznych

W sezonie 2014/2015 Polacy wydadzą na wyjazdy zimowe (inne niż świąteczne czy sylwestrowe) łącznie 4,6 mld zł, 15% więcej niż podczas ostatniej zimy. Odsetek osób planujących wyjazd wzrósł o 2 punkty procentowe i wynosi 16%. Wśród rodziców 12% chce wysłać swoje dzieci na zimowe kolonie (rok temu – 13%). Wzrost wydatków może częściowo wynikać z większej popularności wycieczek zagranicznych. W grupie Polaków planujących wyjazd podczas ferii 38% wybiera się za granicę, podczas gdy w sezonie zimowym 2013/2014 jedynie 29% miało taki zamiar. Najczęściej wymienianymi kierunkami zimowych wyjazdów zagranicznych są Włochy, Niemcy, Austria i Słowacja.

Jak wynika z badania KPMG, 56% osób wybierających się na wyjazd planuje uprawiać sporty zimowe. Nieco ponad 10% podczas wyjazdu będzie uprawiać inne sporty. Chociaż wyjazdy zimowe to dla większości Polaków przede wszystkim czas na aktywny wypoczynek, blisko 39% osób szuka podczas nich relaksu w SPA.

Blisko 40% wypadów zimowych będzie trwało ponad tydzień, 36% potrwa dokładnie tydzień, a jedna  czwarta mniej niż 7 dni. W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem dwukrotnie wzrósł udział wyjazdów trwających dokładnie dwa tygodnie (14%, rok temu – 8%). Wyniki badania pokazują, że najczęściej na wyjazdy zimowe decydują się osoby zamożne i młode.

Na wyjazdy zimowe i koszty związane z nimi wciąż pozwala sobie stosunkowo mała liczba osób. Im wyższy dochód gospodarstwa domowego, tym częściej jego członkowie decydują się na zimowy wyjazd. Prawie połowa osób z gospodarstw domowych o dochodzie netto powyżej 7500 zł planuje wyjazd tej zimy, podczas gdy w grupie o najniższych dochodach jest to tylko 5%. Ponadto, na zimowe podróże znacznie częściej decydują się ludzie młodzi. Wyjeżdżający stanowią 28% w grupie wieku 18-24 lat –tłumaczy Monika Palmowska, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego KPMG w Polsce.

 Mniej niż połowa pracujących Polaków planuje urlop w okresie świąteczno noworocznym

Spośród pracujących Polaków 40% planuje wziąć urlop w okresie świąteczno-noworocznym, nieco mniej niż rok temu (46%). W sumie urlop planuje 6,4 mln osób. Wśród nich 46% chce wziąć wolne w Wigilię. Najczęściej planowany jest urlop w okresie między Wigilią
a Sylwestrem (78%), natomiast na samego Sylwestra  wolne weźmie 40% osób. Niemal ten sam odsetek osób planuje urlop w okresie między Sylwestrem a Świętem Trzech Króli.

Z deklaracji respondentów wynika, że przeciętny urlop świąteczno-noworoczny będzie trochę dłuższy niż w zeszłym roku i potrwa 2,8 dnia, nie licząc wolnych od pracy dni świątecznych (w ostatnim roku – 2,5 dnia).

image007

 

KPMG