Home Polecane Jak e-sklepy mogą pozyskać klienta w święta?

Jak e-sklepy mogą pozyskać klienta w święta?

Przeciętny Polak chce w tym roku wydać nawet 500 zł na prezenty świąteczne, a aż 2 na 5 zamierza zrobić to właśnie w internecie. Nadchodzące Święta to już tradycyjnie żniwa dla e-sklepów. W tym czasie będą one notowały nawet 3-krotnie większy ruch. Jednak konkurencja jest ogromna. Jak wyróżnić się na tle innych sklepów?

Raport Deloitte podaje, że przeciętna polska rodzina wyda na organizację tegorocznych Świąt i zakup prezentów nawet 1160 zł. Spora część tej kwoty przeznaczona zostanie na prezenty. Według badań serwisu PayU, na nie najczęściej wybierzemy kosmetyki, książki, gry i filmy, zabawki, odzież i artykuły elektroniczne.

sociomantic1

W poszukiwaniu prezentów internauci udadzą się na platformy zakupowe oraz do sklepów internetowych. To właśnie one w tym okresie przeżyją prawdziwe oblężenie. Szał zakupów potrwa jednak znacznie dłużej, gdyż po świętach rozpoczną się wyprzedaże. Będą kusiły wieloma atrakcyjnymi ofertami związanymi z obniżkami cen. Część klientów wyda też w ten sposób pieniądze znalezione pod choinką lub wymieni nietrafione prezenty.

sociomantic2

Czas żniw w e-commerce

Okres przedświąteczny to czas, w którym sklepy internetowe mogą pochwalić się największymi obrotami. W tym czasie wydają też więcej środków na reklamy oraz różne akcje promocyjne. – Czwarty kwartał to okres, w którym, jak wynika z badań, 80 proc. sklepów notuje największe przychody w ciągu całego roku. Już od połowy listopada obserwujemy duży wzrost liczby kampanii reklamowych – mówi Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią w Sociomantic Labs. Sklepy chcą w ten sposób szybciej pobudzić koniunkturę i zdobyć jak najwięcej klientów.

Walka o większe przychody ze sprzedaży trwa

Co zrobić, aby klient szukający prezentów w sieci, trafił właśnie do naszego sklepu i dokonał zakupu? Sprzedawcy mają na to różne sposoby. Już wcześniej uruchomili specjalne promocje, akcje w mediach społecznościowych i wysyłkę na masową skalę  newsletterów. Czy tym jednak przykuwają uwagę potencjalnych klientów? W natłoku świątecznych reklam może okazać się, że wręcz przeciwnie. Zjawisko ślepoty bannerowej jest już powszechnie znane. Sklepy internetowe sięgają więc po inne rozwiązania zachęcające klientów do robienia zakupów w postaci akcji sprzedażowych, takich jak Czarny Piątek czy Cyber Poniedziałek, które są już tradycją w USA. Polska również posiada swój odpowiednik – Dzień Darmowej Dostawy.

Jak przykuć uwagę klienta?

O skuteczności takich akcji promocyjnych świadczą wyniki oraz bardzo duże zainteresowanie klientów. Ogólne zachęcenie do kupowania to jedno, a spowodowanie, żeby kupowano właśnie u nas, to drugie. Aby wyróżnić się spośród bardzo aktywnej w tym czasie konkurencji, trzeba czegoś więcej. Najprostszym sposobem jest szybkie zbadanie i zaspokojenie potrzeby danego klienta, który „wybrał się” na zakupy. Jak to zrobić? – Obecnie nie jest to już problem. Nowoczesne systemy są w stanie bardzo szybko analizować duże ilości danych. Przygotowane na podstawie wyników tych analiz reklamy, tworzone są  w oparciu o zainteresowania konkretnego użytkownika, oglądane przez niego strony  i historię zakupów – wyjaśnia Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs – Taka reklama tzw. osobista, dużo łatwiej przyciąga uwagę klientów, gdyż odpowiada na ich konkretne potrzeby – dodaje Wyszyński. Personalizacja ofert, według firmy badawczej ResearchNow, może przyczynić się do nawet 2-krotnie większej skuteczności reklam. Taki mechanizm warto także wykorzystywać  w reklamie mobilnej oraz w newsletterach.

Internet odgrywa coraz większa rolę w procesie zakupowym. To dobra wiadomość dla e-sklepów. Warto w tym czasie personalizować kampanie reklamowe, gdyż to wpłynie na ich większą zauważalność. Efekty będą oczywiste – lepsze wyniki sprzedażowe.

źródło: Sociomantic