Polski e-commerce daje pracę w kryzysie. Covid-19 zatrzymał ważne sektory gospodarki, a tysiące firm odczuło duże spadki przychodów i musiało zwolnić pracowników. Cyfrowe technologie wydają się jednak odporne na kryzys, a internetowy handel wręcz zyskuje w czasie pandemii. Rosnąca branża e-commerce może wkrótce okazać się cenionym pracodawcą.

Według danych GUS za kwiecień handel detaliczny zmalał o 23 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale w tym samym czasie sklepy internetowe korzystające z oprogramowania Shoper poprawiły ubiegłoroczny wynik sprzedaży o 122 proc. Samych e-sklepów na platformie też przybywa więcej niż przed rokiem – najszybciej w kategorii delikatesy, czyli w sklepach z asortymentem spożywczym.

Gdzie jest praca?

Stopa bezrobocia wzrosła w kwietniu do 5,8 proc. osiągając najwyższy poziom od marca 2019 r. Czy rosnący udział sprzedaży internetowej generuje również nowe miejsca pracy?  W serwisie Pracuj.pl w kategorii Internet/e-Commerce/Nowe media znajduje się obecnie ponad 1300 ogłoszeń o pracę. Na rynku liczą się szczególnie osoby z doświadczeniem. Ponad 65 proc. ogłoszeń stanowią oferty na stanowisko specjalisty. Kolejne 12 proc. dotyczy koordynatorów i managerów, a tylko 2 proc. stażystów lub praktykantów.

Najwięcej, bo 27 proc., stanowisk pracy związanych ze sprzedażą internetową czeka na chętnych w województwie mazowieckim. Dużo wakatów jest również w województwach małopolskim (12 proc.),  wielkopolskim (11 proc.) i dolnośląskim (9 proc.).

Polski e-commerce daje pracę w kryzysie i mapa Polski w kolorze niebieskim,  zpodziałem na województwa i procenty rozwoju e-commerce
Polski e-commerce daje pracę w kryzysie

E-commerce rekrutacje

Polski e-commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale także cały szereg usług, które umożliwiają im działanie. Zwiększone zapotrzebowanie na pracowników odczuwają w tym roku zarówno znajdujące się na końcu tego łańcucha firmy kurierskie, jak i dostawcy rozwiązań IT. Krakowska firma w czasie pandemii nie zredukowała liczby etatów i przyjmuje nowe osoby do pracy.

Od 1 kwietnia dołączyło do nas sześć osób. Głównie do Działu Obsługi Klienta w związku z dużą liczbą nowych sklepów na platformie. Nowi sprzedawcy potrzebują odczuwalnie więcej wsparcia technicznego. Ze względu na sytuację pandemiczną wszystkich pracowników musieliśmy wdrażać do pracy zdalnie – zauważa Joanna Ponikowska-Gołąb, Junior HR Business Partner w Shoper.

Wiedza, jak działa handel w internecie, staje się jednocześnie cenna dla tradycyjnych firm handlowych, które od czasu wybuchu pandemii intensywniej niż dotąd inwestują w kanały dystrybucji online.

Źródło: Shoper