Zarobki freelancerów wzrosły aż o 42% w porównaniu do roku poprzedniego. W których branżach wzrosty stawek zleceń były największe w porównaniu z rokiem 2021? 

Useme.pl podzieliło się średnimi wysokościami stawek za zlecenia w najpopularniejszych profesjach. Dane w raporcie pokazują, że sytuacja gospodarcza razem ze wzrostem popularności takiej współpracy wpłynęły na popyt i cenę ich usług. 

Prognoza dla freelancera

Prognozy dla freelancingu w Polsce są więcej niż optymistyczne. Świadczy o tym wzrost liczby wolnych strzelców o 11,4% w stosunku do roku 2021. Obecnie jest to już 303 tys. osób, a praca zdalna i system hybrydowy, które w ostatnich latach stały się integralną częścią naszego życia zawodowego, okazały się wielkim krokiem naprzód w upowszechnianiu freelancingu – komentuje Przemysław Głośny, prezes zarządu Useme.

Nasze coroczne badania wskazują, że zarobki wolnych strzelców dynamicznie rosną. W 2022 roku aż 42  proc.  freelancerów zaobserwowało wzrost zarobków – dodaje.

Dynamiczne wzrosty stawek aż w 7 branżach

W 2022 roku dużą zmianę można zaobserwować w kategoriach programowanie i architektura. W tych branżach stawki wzrosły o 24% w porównaniu do 2021 roku i wyniosły kolejno 3443 zł oraz 2405 zł za zlecenie.

Graficy

Graficy mogli liczyć na zarobki rzędu 1527 zł za zlecenie (wzrost o 23%).

Twórcy stron

Freelancerzy zajmujący się budowaniem stron internetowych i ich modernizacją zarabiali o 22% więcej. Specjaliści tworzący platformy e-commerce zanotowali natomiast wzrost stawek o 21%.

Przekłada się to odpowiednio na zarobki w wys. 1616 i 1748 zł.

Specjaliści IT

Wolni strzelcy, którzy świadczący szeroko rozumiane usługi IT odnotowali podobny wzrost, co graficy. Średnia wartość ich zlecenia wyniosła 2255 zł. Równie wysoki wzrost stawek zauważalny był wśród tłumaczy, co przełożyło się na zarobki rzędu 1470 zł za zlecenie.

Co z najpopularniejszymi branżami?

Profesją, z którą najczęściej kojarzymy pracę freelancera, jest copywriting. Określa się tak tworzenie artykułów i treści na strony internetowe, w tym do sklepów internetowych. 

Tutaj freelancerzy również podnieśli stawki, lecz w porównaniu do pozostałych profesji wzrosty były zdecydowanie niższe, bo o 13%. Średnia wartość ich zlecenia wynosiła 996 zł. Warto przy tym pamiętać, że copywriting to zajęcie, którego często podejmuje się obok pracy na etat.

Jak pokazuje raport, aż 46% copywriterów pracuje do 4 godzin dziennie. Blisko połowa tego, bo 22% ankietowanych zadeklarowało, że realizuje ponad 10 zleceń w ciągu miesiąca.

Potencjał publikacji do internetu

Kolejnymi popularnymi wśród wolnych strzelców branżami są social media. W tym przypadku zadania takie jak realizowanie kampanii reklamowych, prowadzenie profili w mediach społecznościowych czy optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to główne zajęcia w branży. Freelancerzy specjalizujący się we wskazanych działaniach podnieśli stawki o 17% w porównaniu do roku 2021. Mogli oni liczyć na średnie zarobki w wysokości 1597 zł za zlecenie.

Zlecenia wg średniej wartości. Źródło: Useme

Nierówności w branży usług multimedialnych

Fotografowie oraz specjaliści od wideo i animacji to najbardziej zróżnicowana grupa. Największy, bo 25-procentowy wzrost odnotowali ci pierwsi. Ich średnia stawka za zlecenie wynosi jednak zdecydowanie mniej niż w przypadku pozostałych freelancerów w branży multimedialnej – 1701 zł.

Następnie, freelancerzy świadczący usługi wideo deklarują wzrost wartości zleceń o 12%. Przełożyło się to na średnią stawkę w wysokości 1875 zł.

Branża, w której zarabia się mniej

Jedyną branżą, w której stawki zmalały w porównaniu do roku 2021, była animacja, z zarobkami w wysokości 2047 zł. 

Od czego zależy zmiana wysokości wynagrodzenia?

Wysokość stawek wśród polskich freelancerów zależy w dużej mierze od profesji, jaką świadczą. Nie powinniśmy zapominać, że copywriterzy, tłumacze czy specjaliści od social mediów i SEO są w stanie podjąć miesięcznie większą liczbę zleceń, niż programiści.

Źródło: Useme