Przedsiębiorcy często korzystają z różnego rodzaju rozwiązań, które w świetle prawa unijnego da się zakwalifikować jako pomoc de minimis. Dla wielu z nich kłopot stanowi późniejsze rozliczenie tej pomocy przed fiskusem. Na szczęście – jak wynika z interpretacji podatkowej – tego typu pomoc nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Firma zwróciła się do prezydenta miasta o przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności. Otrzymała zgodę i doszło do przekształcenia, a związana z tym opłata została rozłożona na raty oprocentowane według stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli w banku centralnym. I w tym momencie firma skorzystał z pomocy publicznej.

Bo odsetki były niższe

Pomocą w tym przypadku była różnica pomiędzy kwotą, jaką zapłaciłaby firma, gdyby spłacała raty oprocentowane według stawek rynkowych a sumą, jaką musiała zapłacić przy oprocentowaniu równym stopie redyskonta weksli. Przedsiębiorca otrzymał więc od urzędu miasta zaświadczenie o skorzystaniu z pomocy de minimis z informacją o wartości wsparcia.

I właśnie ze względu na ową pomoc firma zwróciła się do izby skarbowej z pytaniem, czy i jak powinien rozliczyć kwotę uzyskaną w ramach pomocy. We wniosku wskazała ona, że art. 12 ustawy o podatku od osób prawnych nie precyzuje, czy uzyskane wsparcie stanowi przychód, a więc nie trzeba go rozliczać jako podlegający opodatkowaniu.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 24 czerwca 2015 r. ( sygnatura IBPB-1-2/4510-29/15/KP) przyznała rację przedsiębiorcy i potwierdziła, że pomoc de minimis nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Choć z nieco innych przyczyn niż wskazał sam przedsiębiorca.

Pomoc udzielana jest w ramach przepisów

Urzędnicy przyznali, że kluczowy dla tej sprawy jest art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tyle że wskazali dokładnie na ust. 4 pkt 14. Jego treść mówi, że „do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów”.

Pomoc de minimis, udzielona przez urząd miasta przedsiębiorcy a polegająca na obniżeniu oprocentowania rat opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność, została udzielona przez samorząd terytorialny. Poza tym pomoc de minimis do specyficzny rodzaj wsparcia dla firm, uregulowany w prawie unijnym. A wiec spełnia ona warunki postawione w art. 12 ust. 4 pkt. 14, co oznacza, że uzyskanych w jej ramach świadczeń – odpłatnych, częściowo odpłatnych lub nieodpłatnych – nie wlicza się do przychodów przedsiębiorstwa.

200 tys. euro dla jednego przedsiębiorcy

Przypomnijmy, że przez pomoc de minimis uważa się wsparcie udzielone przedsiębiorcom przez państwo czy samorząd terytorialny, którego nie trzeba zatwierdzać w Brukseli. Dozwolona wysokość takiej pomocy określona jest przez limity. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dopuszczalna wysokość pomocy dla jednego przedsiębiorcy wynosi 200 tys. euro w ciągu trzech lat podatkowych. Wyjątkiem są podmioty z sektora drogowego transportu towarów, dla których limit wynosi 100 tys. euro.

autor: Marek Siudaj, Tax Care