Zwykło się uważać, że faktoring to droga forma finansowania biznesu, a przez to zarezerwowana wyłącznie dla dużych podmiotów. Czy to powszechne przekonanie ma cokolwiek wspólnego z prawdą? Czy z usług faktoringowych korzystać mogą również średni i mali przedsiębiorcy? Wyjaśniamy, jak działa faktoring i kto tak naprawdę może z niego skorzystać.

Czym jest faktoring?

Faktoring to zyskująca na popularności usługa finansowa, która pozwala skutecznie przeciwdziałać ryzyku utraty bieżącej płynności finansowej. Na czym polega? Najogólniej rzecz ujmując, faktoring polega na sprzedaży firmie faktoringowej faktury, która została wystawiona kontrahentowi z odroczonym terminem płatności.

W wielu branżach odraczanie płatności o kilka tygodni czy nawet miesięcy jest wręcz standardem. Nierzadko nawet warunkiem nawiązana współpracy biznesowej. O ile dla kupującego taka sytuacja jest korzystna, o tyle sprzedającego stawia w dość trudnym położeniu. Musi on bowiem swoją bieżącą działalność finansować z innych źródeł. Co, jeśli ich nie ma? Wówczas z pomocą może przyjść faktoring, który pozwala skutecznie walczyć z ryzykiem utraty płynności finansowej. 

Usługi faktoringowe – do kogo są adresowane? - kobieta i mężczyzna siedzą przy biurku i patrzą na dokumenty.
Usługi faktoringowe – do kogo są adresowane?

Sprzedając fakturę z odroczonym terminem płatności firmie faktoringowej, przedsiębiorca niemal od ręki otrzymuje zamrożone na niej środki. Może je przeznaczyć na dowolny cel, np. na wypłatę wynagrodzeń czy zakup materiałów.

Kogo powinny zainteresować usługi faktoringowe?

Według powszechnego przekonania faktoring jest drogi i przez to zarezerwowany wyłącznie dla największych podmiotów. Rzeczywiście kiedyś tak było, jednak dziś usługi faktoringowe oferują nie tylko banki, ale również wyspecjalizowane firmy faktoringowe – np. NFG

Większa dostępność usługi korzystnie przełożyła się nie tylko na jej cenę, ale również na samą ofertę. W rezultacie dziś z usług faktoringowych korzystać może dosłownie każdy, niezależnie od rodzaju i skali prowadzonej działalności, kto dysponuje nieprzeterminowaną fakturą z odroczonym terminem płatności. Co więcej, na rynku znaleźć można wiele różnych odmian faktoringu. Ponadto podmioty, które specjalizują się w obsłudze klientów reprezentujących konkretne branże – np. transportową. Duża elastyczność, szyte na miarę usługi oraz konkurencyjne ceny usług faktoringowych to niewątpliwie czynniki, które przyczyniają się do stale rosnącej popularności takiej formy finansowania biznesu. 

Dlaczego warto pomyśleć o faktoringu?

Faktoring wspiera firmy w walce o utrzymanie płynności finansowej, ale nie jest to jedyna jego zaleta. Z zatorami płatniczymi zmaga się dziś wielu przedsiębiorców, dlatego na sprzedaż faktur decyduje się coraz większe grono przedsiębiorców, którzy w ten sposób chcą zdyscyplinować swoich kontrahentów do terminowej spłaty. Sprzedaż faktury to również brak konieczności bieżącego monitorowania spływu należności oraz motywowania kontrahentów do terminowych rozliczeń. Nie bez znaczenia jest również to, że faktoring można wrzucić w koszty i w ten sposób obniżyć nieco rzeczywisty koszt usługi.