Home Aktualności Prezenty na walentynki – czas cenniejszy niż czekoladki

Prezenty na walentynki – czas cenniejszy niż czekoladki

Prezenty na walentynki są dla nas coraz istotniejsze. Mastercard Love Index pokazuje że w ciągu dwóch lat wydatki te wzrosły aż o 63%. Wspólne doświadczenia wypierają tradycyjne prezenty, takie jak kartka walentynkowa, kwiaty czy biżuteria – płatności w restauracjach oraz za wyjazdy stanowią już większość wszystkich wydatków walentynkowych

Prezenty na walentynki coraz hojniejsze

Mastercard zaprezentował wyniki najnowszej edycji  badania Mastercard Love Index. Zestawienie obrazujące trendy i zwyczaje zakupowe konsumentów związane z walentynkami obejmuje lata 2017-2019. Wydatki Polaków z okazji Dnia Zakochanych wzrosły w tym czasie o 63%, co jest zbieżne z trendami światowymi. Łączna wartość tych zakupów to już 259 mln zł[1], czyli tyle, ile kosztowałoby 6,5 mln bombonierek lub 52 mln czerwonych róż. Zdecydowaną większość walentynkowych wydatków stanowią jednak prezenty niematerialne. Wśród nich najbardziej popularna jest wciąż romantyczna kolacja w restauracji, na drugim miejscu plasuje się wyjazd we dwoje (zakupy biletów lotniczych i na inne środki transportu), a na trzecim pobyt w hotelu.

prezenty na walentynki często kupujemy przez Internet - laptop i prezent
prezenty na walentynki często kupujemy przez Internet

Lepiej być (razem) niż mieć

Wskaźnik Mastercard Love Index jest obliczany na podstawie transakcji zrealizowanych za pomocą kart Mastercard w dniach od 11 do 14 lutego. Ich analiza potwierdza, że kartki walentynkowe jeszcze nie odeszły do lamusa. W ciągu roku wydatki na ich zakup wzrosły o 12%. Kartka zdaje się jednak być wyłącznie dodatkiem do głównej niespodzianki. Aż o 113% wzrosły bowiem wydatki na kwiaty, w porównaniu do roku ubiegłego. Kupujemy też więcej biżuterii dla swoich ukochanych – w ciągu dwóch lat wydatki na „błyskotki” wzrosły o 34%.

Liczą się jednak nie tylko prezenty materialne. Ponadto coraz częściej decydujemy się ofiarować ukochanej osobie swój czas. Bezcenne przeżycia, wspólne chwile i emocje to niematerialny wymiar prezentów, takich jak wspólna podróż czy kolacja we dwoje. W 2019 r Polacy wydali na bilety lotnicze (oraz na inne środki transportu) o 51% więcej niż dwa lata wcześniej. Równie duży przyrost zanotowały hotele: liczba płatności za noclegi zwiększyła się w tym samym okresie o 57%. Największą popularnością od lat cieszy się natomiast romantyczna kolacja we dwoje. W ciągu dwóch lat liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 65 procent. W świadomości Polaków powiedzenie „przez żołądek do serca” jest więc wciąż aktualne.

prezenty na walentynki mastercard love index - grafika
prezenty na walentynki mastercard love index

Zakupy bez wychodzenia z domu

Raport Mastercard wskazuje ponadto że przygotowując się do walentynek, Polacy coraz częściej decydują się na zakupy online. W minionym roku takich transakcji było o 77% więcej niż dwa lata wcześniej. W efekcie wśród płatności dokonywanych osobiście, w sklepie stacjonarnym lub punkcie usługowym, zdecydowana większość to transakcje zbliżeniowe (85% wszystkich płatności). To potwierdzenie faktu, że Polska jest jednym z europejskich i światowych liderów technologii zbliżeniowej.  

Z zestawienia wynika również, że z roku na rok że prezenty na walentynki kupujemy coraz wcześniej. W 2019 r. większość prezentów walentynkowych kupiliśmy już 11 lutego. To widoczna zmiana, biorąc pod uwagę fakt, że w 2018 r. zakupy robiliśmy głównie 12 lutego, a w 2017 r. w przeddzień walentynek, czyli 13 lutego.

Inne ciekawe wyniki Mastercard Love Index w Europie Środkowo-Wschodniej:

  • Czesi kupują online: najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 369% w porównaniu do 2017 r., zanotowano w Czechach.
  • Ukraińcy są najhojniejsi: wydatki związane z obchodami Dnia Świętego Walentego wzrosły na Ukrainie w ciągu dwóch lat o 122%. Ukraińcy są też rekordzistami, jeśli chodzi o wzrost wydatków na noclegi w hotelach (+69% w stos. do 2017 r.).
  • Rumuni chętnie podróżują: wzrost ich wydatków na bilety lotnicze i na inne środki transportu wyniósł ponad 90% w ciągu dwóch lat. Odwrotny trend można zaobserwować wśród Serbów i mieszkańców Bośni i Hercegowiny (-9% w stos. do 2017 r.).