Nowy w firmie i co dalej? Porady eksperta. Pierwsze dni i tygodnie pracy nowego pracownika w organizacji mogą wpłynąć na jego zaangażowanie oraz przyszłą wydajność. Ponadto jego talent i potencjał mogą zostać dużo szybciej ujawnione, jeśli zaczyna pracę w sprzyjającym środowisku i z opiekunem, który wprowadzi nowego pracownika w tajniki pracy. Na co zatem zwracać uwagę, aby wdrożenie było jak najbardziej efektywne?

Odpowiedzi znajdą Państwo w publikacji Doroty Jurzysty. Praktyka biznesu z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu spółkami prawa handlowego (CEO, prezes zarządu). Obecnie specjalizuje się w doradztwie partycypacyjnym w obszarze formułowania, planowania i wdrażania strategii rozwoju, przeprowadzania zmian oraz zwiększania efektywności biznesowej firm.

Nowy w firmie i co dalej? Porady eksperta. - okładka miesięcznika personel i zarzadzanie
Nowy w firmie i co dalej? Porady eksperta.

Kilka wieków temu relacja mistrz – uczeń była stała, doskonale znana i wszyscy rozumieli ją tak samo. Kiedy młody człowiek trafiał do pracowni konkretnego mistrza, żeby nauczyć się zawodu, wiedział, że ta właśnie osoba nauczy go wszystkiego. Właśnie – nie tylko do pracy, ale ogólnie do wszystkiego. Mistrz/nauczyciel przekazywał nie tylko tajniki konkretnego zawodu, lecz także ogólną wiedzę o świecie i sposobie współpracy między ludźmi. Z góry zadekretowana też była podległa rola ucznia, który miał patrzeć, uczyć się i wierzyć bez zastrzeżeń słowom mistrza. Tę podległość podkreślał także długi czas nauki i fakt, że aby samemu zostać mistrzem, trzeba było zwykle odejść od swojego mentora. Przyjrzyjmy się procesowi „zagospodarowania” nowego pracownika w firmie.

Teraz już nie jeden mistrz jest odpowiedzialny za proces przygotowania do pełnowymiarowej i pełno efektywnej pracy. A i sam proces odbywa się dużo częściej, bo do rzadkości należą sytuacje, gdy mamy ekipę stałą przez 10–20 lat. Przede wszystkim ludzie częściej zmieniają pracę, a firmy swoje specjalizacje. Prześledźmy proces wdrażania i zastanówmy się, jak wykorzystać to, co musimy i tak zrobić, by usprawnić, zmienić i zwiększać efektywność. Wiele rzeczy robimy, bo tak trzeba, bo zobowiązuje/zmusza nas do tego prawo. Natomiast zapominamy o celu, jaki chcemy osiągnąć poprzez kolejne etapy wdrożenia.

Z artykułu dowiesz się:


Dlaczego trzeba poświęcić czas na wdrożenie nowego pracownika?
Jaka jest rola bezpośredniego przełożonego?
Jakie korzyści odniesie firma, a jakie pracownik z umiejętnie przeprowadzonego onboardingu?

Zapraszamy do bezpłatnego pobrania artykułu -> tutaj

Przeczytaj także: Doświadczeni pracownicy 45+ przyniosą ci złoto

Doświadczeni pracownicy 45+ przyniosą ci złoto. Mniejsza efektywność pracy, niedopasowanie do młodego i dynamicznego zespołu czy też nieznajomość najnowszych technologii. To jedne z najczęstszych stereotypów związanych z zatrudnianiem osób 45+. Czym jest ageizm i co mogą wnieść do firmy doświadczeni pracownicy?

Upraszczając mocno pojęcie rynku możemy je zobrazować jako miejsce spotkania i gry trzech aktorów. Klienta (odbiorca usługi/produktu), firmy sprzedającej (pracodawca) oraz pracownika. Wszyscy trzej dążą do zysku. Składa się na niego satysfakcja:

  • klienta, który otrzymuje to, czego dokładnie potrzebuje za sensowną cenę od miłego człowieka;
  • pracownika, który dostarcza produkt będący efektem pracy jego rąk przy odpowiednim wykorzystaniu jego kapitału zawodowego;
  • firmy, która dzięki tym dwóm rozwija się zewnętrznie i wewnętrznie.