Martwisz się o swój wizerunek na forach internetowych i portalach opinii? Naucz się budować zaufanie i przyciągnąć zwolenników bez zatrudniania trolli internetowych. Jak podkreśla Kamila Małocha z GoWork.pl, sposób w jaki pracodawcy zarządzają negatywnymi opiniami ma kluczowe znaczenie w pozyskiwaniu pozytywnych ocen. Oto kilka sposobów na to jak przekuć takie komentarze na swoją korzyść.

Skup się na wiarygodnych stronach z opiniami

Na wiarygodność, duży wpływ ma ilość poszczególnych wpisów. Pamiętajmy, że opinia jest wartościowa jeżeli dany pogląd podziela wiele osób, pojedynczy komentarz nie powinien przesądzać naszego zdania. Warto więc odwiedzać duże portale opinii – powiedzą nam o wiele więcej niż np. pojedynczy wątek na forum internetowym. Mniejsze znaczenie mają wymogi posiadania imiennego konta, czy uzupełnienia danych przed dodaniem komentarza. Internauci z łatwością obchodzą takie zabezpieczenia.  – Nieuczciwe osoby uciekają się do takich zabiegów jak tworzenie fikcyjnych kont lub dokonują różnych przekierowań, tak, by nie można było wyśledzić ich adresu IP – wyjaśnia przedstawicielka GoWork.pl. – Mamy jednak specjalny dział zajmujący się weryfikacją dodanych opinii. Staramy się, aby dyskusja na naszym portalu była przede wszystkim merytoryczna, nie publikujemy więc opinii zawierającej wulgaryzmy czy personalne ataki. Nie możemy jednak blokować negatywnych wypowiedzi, pojawiających się na naszym portalu, istnieje przecież prawo do wolnej wypowiedzi, w którym zawiera się także prawo do krytyki. – dodaje.

Dobra wiadomość jest taka, że internauci coraz trafniej potrafią wskazać które wpisy są prawdziwe, a które tworzy np. konkurencja.

Na negatywne opinie odpowiadaj bez ataków

Krytyka potrafi zaboleć. Pokusa, by odpowiedzieć pięknym za nadobne potrafi być silna, ale uleganie jej może doszczętnie zniszczyć i tak już nadszarpnięty wizerunek.

Najlepszym wyjściem jest dać sobie trochę czasu przed udzieleniem odpowiedzi. Odpisujemy dopiero, gdy emocje opadną. Kluczem do sukcesu jest dyplomacja. W żadnym wypadku nie należy atakować, a tym bardziej obwiniać innych za swoje niepowodzenia. Bądźmy pokorni i starajmy się krótko wytłumaczyć sytuację i przeprosić za błąd. Jeżeli oskarżenia są bezpodstawne wyjaśnijmy  komentującemu, że został wprowadzony w błąd  i napiszmy, jakie są fakty.

Wykorzystaj opinie by z jak największą dokładnością ustalić i rozwiązać problem

Nie ważne jak dobrze wykonujemy swoją pracę, zawsze jest coś co można poprawić. Uwagi zawarte w internetowych opiniach mogą stanowić bezcenne źródło inspiracji. Zazwyczaj osoby z zewnątrz, wyraźniej widzą pewnie niedociągnięcia, a to co naszym zdaniem działa doskonale, zdaniem np. pracowników jest bezsensowne. Ważne, by przekuć negatywny odzew na pomysły zmian w firmie i zdiagnozować złe praktyki.

W tym celu należy monitorować oceny w sieci, a następnie ustalić czy istnieje jakaś prawidłowość. Nie należy oczywiście przesadzać z reakcją – jedna negatywna ocena nie oznacza, że należy postawić na nogi całą firmę, ale jeżeli problem wytyka wielu użytkowników, powinno zapalić się czerwone światło – to znak że należy działać.

Przede wszystkim odpowiadaj na komentarze, nie reklamuj

Każdy kto decyduje się na wyrażenie swojej opinii oczkuje, że odpowiedź, jaką otrzyma będzie szczera i autentyczna, nawet jeżeli sprzeczna z jego zdaniem. Niestety, niektórzy reprezentanci firm, zamiast podjąć się merytorycznej wymiany zdań, skupiają się na reklamowaniu swojego pracodawcy, tym samym pozostając głusi na argumenty drugiej strony. Takie działania do niczego nie prowadzą. Próba, nawet pozornie anonimowej reklamy na portalach opinii, niemal zawsze jest rozszyfrowywana i tylko podsyca negatywne emocje.

Pamiętaj, że strategię działań warto dobrze zaplanować. Każdy błąd może poskutkować utratą zaufania , a odbudować wizerunek w oczach społeczności udzielającej się na portalach opinii wcale nie jest łatwo. Szybka reakcja na bieżąco utnie wszelkie spekulacje i utwierdzi pozostałych, że co jak co, ale komunikacja działa w firmie tak jak powinna.

źródło: GoWork.pl