Zwrot ku wideo w komunikacji social media, zarówno gry, jak i urzędowe wizyty on-line, wzrost kompetencji w dziedzinie nowych technologii wśród seniorów — to związane z technologią i nowymi mediami zjawiska, które w 2023 roku poznamy w zupełnie nowej odsłonie.

Korzystając ze świata wirtualnego zdecydowanie nie tylko będziemy się relaksować, ale przeniesiemy do niego jeszcze większą część naszej codzienności. Poznajcie 6 cyfrowych trendów, których popularność wzrośnie w tym roku.

1. TikTok vs. BeReal – co lepsze?

Chińska platforma zyskała ogromną popularność, nie tylko wśród najmłodszej grupy użytkowników sieci. Wiele poważnych marek już od jakiegoś czasu właśnie tam lokuje sporą część swojego budżetu reklamowego. Nadal jednak przeważająca grupa użytkowników TikToka to młodzież i dzieci poniżej 16 roku życia. Czy zatem korporacyjny przekaz na tej platformie naprawdę trafia do odpowiedniej grupy docelowej?

Ciekawą alternatywą dla nich jest stworzona przez francuskich deweloperów platforma BeReal, która za pomocą spontanicznych zdjęć również może pomóc brandom budować wiarygodność i tworzyć autentyczne relacje z klientami. Aplikacja wysyła powiadomienia w losowych momentach dnia, co stanowi świetną okazję do przedstawiania swojej codzienności także przez firmy, zwłaszcza że autentyczność przekazu jest zjawiskiem odgrywającym coraz większą rolę w postrzeganiu marki przez konsumentów.

2. Gaming dla korporacji

Wymyślane przez młodych użytkowników innowacje w świecie gier sieciowych to zjawisko, któremu wiele branż przygląda się z dużym zainteresowaniem. Nie chodzi tu już o popularne strzelanki czy gry platformowe. Młode pokolenie wiernie odtwarza online kolejne elementy rzeczywistości.

Za tym trendem podążają korporacje, które między innymi w edukacyjnej grze internetowej Roblox tworzą swoje obrandowane miasteczka. Do tego popularne banki organizują w metaświecie koncerty rockowe, a wielkie firmy techowe warzą w cyfrowym browarze kraftowe piwa. Popularny serwis streamingowy Twitch podaje, że każdego dnia stronę odwiedza około 10 milionów użytkowników, aby oglądać gry i rozmawiać na ich temat. Nie dziwi zatem fakt, że gracze wciąż pozostają łakomym kąskiem dla usługodawców i korporacji.

3. Reelsy, shortsy i trailery

Reelsy (rolki) to forma, która każdego dnia uzyskuje ponad 140 mld odtworzeń na Instagramie i Facebooku. Ten format odniósł bezwzględny rynkowy sukces, dlatego kolejne platformy social mediowe i streamingowe zaczęły wprowadzać u siebie podobne kreacje. Zjawisko znane jest jako shortsy na YouTube czy krótkie zwiastuny na Netflixie.

Rolki są teraz najbardziej pożądaną formą wideokreacji. Jako użytkownicy wolimy przeglądać proste, ale też interesujące treści, które w parę sekund omawiają konkretny temat. Krótszy czas koncentracji (ang. short attention span) wśród nie tylko młodego pokolenia jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę.

4. Multisubskrypcje a przepustowość łączy

Subskrypcje, abonamenty, prenumeraty i opłaty członkowskie – to sposób korzystania z treści i usług, który jeszcze bardziej rozwinie się w 2023 roku. Według opracowania „Digital Consumer Trends 2022” (Deloitte) 72% badanych Polaków regularnie korzysta z serwisów streamingowych. Raport #RegionyNEXERY2022 pokazuje, że 82% ankietowanych stale ogląda filmy przez internet. Coraz częściej widzowie korzystają też z rozdzielczości Full HD i Ultra HD. W takiej sytuacji konieczne jest zapewnienie odbiorcom jak najwyższych transferów danych.

5. Banki i urzędy — online!

E-bankowość i urzędy online to już stały element naszej codzienności, a młodzi dorośli często nawet nie wiedzą, jak wyglądają te instytucje od środka. W raporcie #RegionyNEXERY2022 czytamy, że ponad 60% mieszkańców przyznaje, że załatwia większość spraw urzędowych online.

A co z gotówką? Czy ta forma płatności przejdzie niebawem do lamusa? To rozstrzygnięcie zajmie jeszcze trochę czasu, ale nadchodzącym trendem mogą być między innymi płatności za pomocą skanu twarzy i palca. Kilka firm już w tym momencie potwierdziło taką możliwość dla swoich klientów i odbiorców.

6. Seniorzy z kompetencjami cyfrowymi

Coraz więcej osób w wieku emerytalnym wie, jak posługiwać się internetem i nowymi technologiami. Wysoka kompetencja cyfrowa nie jest już tylko znakiem rozpoznawczym młodszego pokolenia. W 2023 roku technoseniorzy będą stanowić już całkiem liczną grupę użytkowników globalnej sieci.

Konsekwentne działania edukacyjne w połączeniu z ambicją tej grupy wiekowej sprawiły, że starsze pokolenie coraz sprawniej porusza się po cyfrowych mediach. To również ważne w kontekście cyberbezpieczeństwa i powszechnych w sieci prób wyłudzeń i podszywania się pod urzędy i instytucje.

Multisubskrypcje VOD, zanurzenie w cyfrowym metaświecie, zdalna nauka i praca w smart domu. Rynkowe analizy potwierdzają, że konsumpcja danych z globalnej sieci właśnie osiągnęła historyczne maksima, a w ciągu najbliższej dekady przesył danych w internecie zwiększy się nawet kilkunastokrotnie. Dynamika zjawisk na przecięciu technologii z codziennym życiem zaskakuje nawet najbardziej przewidujących analityków, eksperci nie mają jednak wątpliwości, że osią tych zmian wciąż będzie dostęp do ultraszybkiego, światłowodowego internetu.

Źródło: Nexera