Talenty w firmie, czyli jak rekrutować i rozwijać najlepszych pracowników. O zarządzaniu talentami u jednego z największych producentów napojów i żywności na świecie rozmawiamy z Anną Daszczyńską – Talent Dyrektorem PepsiCo Europa Centralna.
BiznesTuba: Zacznijmy od definicji, która określa talent management, jako ciągły proces polegający na przyciąganiu i zatrzymywaniu wartościowych pracowników w organizacji oraz rozwijaniu ich umiejętności – co dodałaby Pani do tego określenia?
Anna Daszczyńska: Dodałabym jeszcze, że jest to proces pozwalający pracownikom na realizowanie się w pracy i zdobywanie nowych doświadczeń. Dziś rzadziej mówimy o karierach pionowych, dużo więcej możliwości rozwoju jest w strukturach poziomych. Wygrywają ci, którzy mają mnogość doświadczeń z różnych obszarów, ponieważ najszybciej odnajdują się w nowych wyzwaniach biznesowych.
BT: Na czym w takim razie polega Pani codzienna praca?
AD: Moja praca polega na dobieraniu programów rozwojowych dla pracowników i rozmowach o ich przyszłych ścieżkach zawodowych oraz organizacji procesów oceny ich potencjału.
BT: Podczas swojego wystąpienia na Konferencji „HR w zmianie” podkreślała Pani, że PepsiCo w Polsce to ponad 3000 pracowników. Jak udaje się Pani wyławiać talenty z tak dużej grupy?
AD: Swoją rolę w zarządzaniu talentami pracowników naszej organizacji ma każdy menedżer oraz HR biznes partner, który bierze udział w codziennych dyskusjach o stopniu dopasowania zadań przydzielonych pracownikowi, zmianach zakresu obowiązków i oczywiście uczestniczy w rekrutacjach. Moja rola polega na koordynacji i inicjowaniu procesów wokół tych działań.
BT: Jak bardzo okres pandemii i post pandemii zmienił zarządzanie talentami w PepsiCo?
AD: Największa zmiana to transformacja szkoleń tradycyjnych na szkolenia online, które musiały zostać wdrożone w ultra szybkim tempie. Dodatkowo przeformatowania wymagała formuła szkoleń, gdyż warsztaty online muszą być krótsze, aby utrzymać uwagę uczestników. Z naszych doświadczeń wynika, że najlepiej sprawdza się skondensowana i dynamiczna forma, trening lub webinar trwający max. do 2 godzin. Przeszliśmy na tzw. „bite size learning”, czyli dawkowanie wiedzy w kompaktowych modułach.
BT: W ramach zarządzania talentami realizują Państwo rozwiązania lokalne, czy raczej są to programy globalne?
AD: Zdecydowanie stosujemy model mieszany. Siłą dużych organizacji jest wypracowanie i testowanie rozwiązań, które mogą być następnie wdrażane lokalnie. Zawsze, gdy jest to możliwe korzystamy lub dostosowujemy je do lokalnej specyfiki. Bardzo dużo projektów można dziś unifikować pomiędzy krajami, więc szkolenia opracowane w Stanach Zjednoczonych, bez problemu mogą być realizowane w Europie. Jest w tym siła i szybkość, bo wiele rozwiązań mamy zwyczajnie pod ręką.
BT: Czy w PepsiCo jest osobny program rozwojowy dedykowany kobietom?
AD: Naszą misją w zarządzaniu talentami jest wspieranie kobiet, które generalnie są ostrożne w ubieganiu się o kierownicze stanowiska. Często mają bardzo wysokie kompetencje, ale są zbyt krytyczne wobec siebie. Kobiety patrzą przez pryzmat „czego mi brakuje”, a mężczyźni zdecydowanie wybierają optykę „czym mogę się pochwalić”. Szczególnie dziś, empatia i inteligencja emocjonalna, którą kobiety mają naturalnie lepiej rozwinięte niż mężczyźni, nabiera większego znaczenia w zarządzeniu zespołami. W PepsiCo mamy specjalny program „Strategies for success”, skierowany właśnie do kobiet, który koncentruje się na zagadnieniach takich jak budowanie marki osobistej, sieci kontaktów, aby budować pewność siebie oraz wzmacniać swój wizerunek w organizacji.
BT: Czy zarządzanie talentami jest tylko dla dużych organizacji?
AD: W dużych organizacjach jest szczególnie przydatne. Trzeba wiedzieć jakie talenty tworzą nasz zespół, a to jest trudne przy licznej załodze, dlatego tak ważną rolę odgrywają menadżerowie. Jednak niezwykle ważne jest także w mniejszych firmach, gdyż w każdej organizacji kluczowe jest zaangażowanie pracownika. Rozmaite benefity działają dobrze na starcie, ale w dłuższej perspektywie, by zatrzymać pracowników w organizacji trzeba zapewnić im możliwości rozwoju.
BT: Czy młodzi ludzie, którzy rekrutują się do pracy w PepsiCo są świadomi swoich talentów?
AD: Tak, młodzi ludzie są świadomi i zdecydowanie bardziej nastawieni na naukę nowych kompetencji. Doceniają też wagę zdobywania nowych doświadczeń. Są nie tylko głodni rozwoju, ale także informacji zwrotnej – chcą wiedzieć, co mogą robić lepiej.
BT: Historia Pani kariery w PepsiCo jest inspirująca. Czy mnogość doświadczeń z różnych obszarów pomaga Pani w wyzwaniach biznesowych na obecnym stanowisku?
AD: Dziś szczególnego znaczenia nabierają zmiany cross-funkcyjne, gdyż osoba, która ma zróżnicowane kompetencje i doświadczenia lepiej rozumie organizację i jej otoczenie. Ja sama jestem przykładem osoby, która rozwijała się bardzo świadomie, jako finansistka i po 13 latach kariery stwierdziłam, że cyfry już mnie nie pasjonują, tak jak zespoły, z którymi pracuję. Zdecydowałam się na zmianę, a posadę Dyrektora Finansowego zmieniłam dla pracy na niższym stanowisku w dziale Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Świadomie zrobiłam krok w tył i odkryłam swoją nową pasję. Tylko przez doświadczenie i podejmowane wyzwania odnajdujemy to, co nas pasjonuje i ciekawi. To szczególnie istotne w kontekście świadomości, że współczesne życie zawodowe ulega wydłużeniu, dlatego ogromnie ważne, jest, aby mieć satysfakcję ze swojej pracy. W Polsce rozwiązania prawne nie nadążają za możliwościami, jakie tworzą duże przedsiębiorstwa. Na świecie są już dostępne międzynarodowe platformy, pozwalające pracownikom na angażowanie się w projekty realizowane na innych kontynentach, ale wciąż brakuje elastycznych rozwiązań dot. rozliczania tej pracy, będąc zatrudnionym w kraju.
BT: Jak podsumowałaby Pani naszą rozmowę?
AD: Każdy w organizacji jest talentem i każdy zaangażowany pracownik wnosi wartość. Rolą liderów i menedżerów jest zachęcanie do rozwoju w oparciu o mocne strony i to jest klucz do sukcesu.
W dynamicznie rozwijającym się świecie adaptacja, zdolność przystosowania i odporność na stres są kluczowymi kompetencjami pracowników. Organizacje muszą tworzyć bezpieczne warunki pracy, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i psychologicznymi, by pracownicy mogli odkrywać swoje talenty i je rozwijać.
BT: Serdecznie dziękuję za rozmowę.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker, Tropicana oraz SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 23 najlepiej sprzedających się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with Purpose”, która wskazuje drogę do uzyskania statusu światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. „Winning with Purpose” stanowi odzwierciedlenie aspiracji firmy, polegających na zrównoważonym podejściu do realizacji zamierzeń rynkowych i uwzględnianiu świadomie realizowanych celów we wszystkich aspektach prowadzonej działalności.
Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com.