Ostatnie lata to okres dynamicznego rozwoju kluczowych inwestycji infrastrukturalnych na terenie Pomorza Zachodniego. Poprawiły one znacząco dostępność komunikacyjną regionu i jego potencjał inwestycyjny. Na fali tych zmian rozwijał się też lokalny rynek projektów magazynowych, którego zasoby od 2016 roku wzrosły aż sześciokrotnie.

Przed zachodniopomorskim stoi teraz szansa na przyciągnięcie kolejnych inwestycji. Tym bardziej, że zabezpieczone przez deweloperów grunty pozwolą na budowę aż 900 000 mkw. powierzchni magazynowo-logistycznej – wynika z raportu Cushman & Wakefield „Na fali biznesu logistyczno-magazynowego w zachodniopomorskim”.

Zachodniopomorskie na fali

Piąte pod względem powierzchni województwo w Polsce coraz mocniej przyciąga uwagę zagranicznych inwestorów, a zwłaszcza tych z Niemiec i krajów skandynawskich. Według majowych danych udostępnionych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, w woj. zachodniopomorskim są aktualnie obecnie 1472 spółki z udziałem kapitału niemieckiego, duńskiego, fińskiego, norweskiego i szwedzkiego.  Co więcej, ich aktywność cały czas rośnie – spośród działających obecnie przedsiębiorstw, ponad 400 powstało latach 2018-2022, czyli o blisko 40% więcej niż w okresie poprzednich 5 lat.

Inwestorów z Niemiec i krajów skandynawskich przyciąga geograficzna bliskość Polski oraz fakt wieloletniej i udanej aktywności biznesowej innych podmiotów gospodarczych z tych krajów. Ważna jest także baza infrastrukturalna i dostęp do wykwalifikowanych pracowników. – komentuje Damian Kołata, Partner w Cushman & Wakefield.

Województwo zachodniopomorskie jest położone na atrakcyjnym styku logistycznego łańcucha dostaw prowadzącego „do” oraz “z” Niemiec, Skandynawii i pozostałych regionów Polski.

Tę przewagę dodatkowo wzmacnia dostęp do wszystkich gałęzi transportu, co ułatwia tranzyt towarów pomiędzy południem Europy i krajami basenu Morza Bałtyckiego. Krzyżują się tu międzynarodowe, zarówno drogowe, morskie, jak i kolejowe szlaki komunikacyjne, a dobre zaplecze infrastrukturalne zapewnia bezpośredni dostęp do europejskiego systemu autostrad ze Skandynawii do Europy Południowej i Południowo-Wschodniej oraz z Europy Zachodniej do państw nadbałtyckich oraz Azji – tłumaczy Adrian Semaan, Cushman & Wakefield.

Obecnie najważniejszą realizowaną inwestycją drogową jest trasa ekspresowa S6, która połączy aglomerację szczecińską, Pomorze Środkowe i Trójmiasto, wpływając korzystnie na integrację logistyczną i gospodarczą regionów w północnej części Polski. W trakcie najbliższej dekady Szczecin i cały region uzyska też dostęp do nowych dróg ekspresowych S10 i S11, które skrócą czas dojazdu i usprawnią transport w kierunku największych aglomeracji w centralnej i południowej części kraju.

Siódmy rynek w Polsce chce więcej

Trend rozwoju logistyki transgranicznej, rozwój nowoczesnej sieci transportowej, a także dostępność gruntów inwestycyjnych przekłada się na dynamiczny rozwój zachodniopomorskiego rynku magazynowego.

Pomorze Zachodnie należy do szybko rozwijających się rynków magazynowych. Na koniec 2022 roku była to siódma pod względem wielkości lokalizacja magazynowa w kraju. Podaż tego typu inwestycji w regionie sięgała już 1,15 mln mkw. powierzchni, z czego 85% zasobów stanowiły inwestycje zrealizowane w trakcie ostatnich 6 lat, a prawie 35% ukończono w latach 2021-2022 – komentuje Paulina Machałowska, Industrial & Logistics Agency.

Większość projektów jest w pełni wynajęta, choć w 2022 roku odnotowano wzrost dostępności powierzchni magazynowej w rezultacie zwiększonej aktywności deweloperskiej, w tym podaży spekulacyjnej. Według danych Cushman & Wakefield, w budowie pozostawało 94 000 mkw. powierzchni magazynowej.

Gotowość deweloperów do realizowania inwestycji na zasadach spekulacyjnych to oznaka dojrzewania rynku i wiary inwestorów w dalszy rozwój gospodarczy regionu i stabilne zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie przemysłowe i logistyczne. W rezultacie, zabezpieczony przez deweloperów i ich partnerów biznesowych bank gruntów inwestycyjnych pozwoli dostarczyć dodatkowych 900 000 mkw. powierzchni przemysłowej w trakcie kilku najbliższych lat – dodaje Adrian Semaan.

Trzy główne lokalizacje

Inwestycje deweloperskie w zachodniopomorskim znajdują się w kilku strategicznych lokalizacjach, wśród których trzy pierwsze miejsca zajmują Szczecin, Goleniów oraz Stargard. Szczecin, w tym rejony Dąbie oraz Załom, przyciąga firmy z różnych branż, w szczególności firmy logistyczne, dystrybucyjne oraz e-commerce, z których wiele obsługuje rynki skandynawskie. Goleniów z kolei jest przede wszystkim wybierany przez firmy logistyczne, a położony przy trasie S10 Stargard cieszy się szczególnym zainteresowaniem firm produkcyjnych ze względu na dostępność pracowników oraz dotychczasowe przemysłowe tradycje.

Inwestycje w infrastrukturę transportową oraz rozwój społeczno-gospodarczy subregionów województwa powodują jednak, że mapa projektów deweloperskich rozszerza się o nowe lokalizacje, takie jak Koszalin, Kołbaskowo czy Nowogard.

Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, na początku 2023 roku w całym Pomorza Zachodniego funkcjonowało 18 komercyjnych projektów przemysłowo-logistycznych. Biorąc pod uwagę także realizowane i planowane inwestycje, liczba ta rośnie do ponad 30 tego typu projektów. To jednak nie wyczerpuje potencjału inwestycyjnego regionu. Kolejne  inwestycje infrastrukturalne to możliwość stworzenia następnych mini hubów przemysłowo – logistycznych, które wzmocnią rozwój Pomorza Zachodniego i przełożą się na stworzenie nowych miejsc pracy – podsumowuje Damian Kołata.

Źródło: Cushman & Wakefield