W strategii Grupy mBanku na lata 2021–2025 „Od ikony mobilności do ikony możliwości” jednym z pięciu obszarów, na których organizacja szczególnie się koncentruje, są pracownicy i kultura organizacyjna. I właśnie ten obszar stał się wyznacznikiem w tworzeniu Employer Value Proposition (EVP) zarówno dla pracowników mBanku, jak i do potencjalnych kandydatów z rynku pracy.

– Nowa strategia zakłada rozwój banku, innowacyjne podejście do biznesu, lecz także podkreśla rolę ESG. Wiedzieliśmy też, że w zakresie HR będzie przed nami realizacja wielu nowych programów dla pracowników. Wypracowując EVP, naszą ambicją było mówić otwarcie, do czego dążymy jako organizacja, co już jest wdrożone, a co zamierzamy wprowadzić. Chciałyśmy mówić o tym „ludzkim głosem” – mówi Karolina Stogidis, Recruitment Project Manager w mBanku.

DLACZEGO EVP?

W firmie przyjęto założenie, że EVP powinno być prawdziwe, czyli oddające dokładnie wewnętrzny obraz organizacji i angażujące autentycznych pracowników, a nie aktorów. Najpierw jednak pojawiło się pytanie, dlaczego warto tworzyć EVP i jakie są powody, dla których jest ono ważne dla mBanku.

– Dość trudno jest dzisiaj znaleźć odpowiednich pracowników. Jest to problem, z którym mierzy się wiele firm w naszym kraju. Potwierdzają to rynkowe badania: 72 proc. polskich przedsiębiorstw zgłasza problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników, ponad 70 proc. kandydatów to kandydaci pasywni, a 19 proc. kandydatów rezygnuje z przyjętej oferty przed podpisaniem umowy. Z naszych obserwacji też wynika, że kandydaci nie szukają aktywnie pracy. W działaniach rekrutacyjnych coraz częściej

Pozyskanie utalentowanych pracowników z rynku pracy, którzy będą pasować do kultury organizacyjnej, wspólnie rozwijać firmę i zostaną w niej jak najdłużej to kwestie, które wymagają od HR-owców stworzenia EVP, które odzwierciedla rzeczywisty obraz organizacji i jest zgodne z doświadczeniami pracowników.

Przykład mBanku pokazuje, że jest to możliwe, koncentrujemy się na działaniu bezpośrednim – poszukujemy potencjalnych pracowników i przekonujemy ich, aby dołączyli do pracy w mBanku – wskazuje Marta Choromańska, Recruitment & People Experience Manager w mBanku.

Przekonanie, że silna marka pracodawcy na rynku jest ważnym argumentem w pozyskiwaniu kandydatów do pracy, a EVP może ją jeszcze bardziej wzmocnić, towarzyszyło od początku inicjatorkom projektu. Jednocześnie brano pod uwagę fakt, że wymagania osób poszukujących zatrudnienia lub chcących zmienić dotychczasowe miejsce pracy są dzisiaj bardzo wysokie.

Dlaczego i jak opracowano w mBanku Employer Value Proposition? 

– Ludzie dokładnie przyglądają się temu, co firma oferuje. Oprócz standardowej oferty pracodawcy oczekują czegoś wyjątkowego. Czegoś, co sprawi, że praca właśnie w tej firmie będzie dla nich lepsza niż w innej. My, pracownicy mBanku, dobrze wiemy, co wyróżnia naszą organizację, dlaczego lubimy pracować właśnie tu. EVP powinno to pokazać – dodaje Marta Choromańska. Prawdziwa weryfikacja obrazu, jaki firma przedstawia, by zachęcić kandydata do podpisania umowy o pracę, następuje już w pierwszych dniach po dołączeniu do organizacji. –  Z chwilą przyjścia do firmy zaczyna się sprawdzian, na ile wcześniejsze informacje przekazywane np. na jej stronie internetowej, w kampaniach budujących markę pracodawcy są prawdziwe. Nowi pracownicy, którzy nie znajdą w firmie tego, co przekonało ich na etapie rekrutacji, mogą szybko zmienić plany i zrezygnować. Dlatego tak istotna jest autentyczność. Dzięki temu ludzie świadomie wybierają miejsce pracy. Kiedy ich oczekiwania są spełnione, chcą zostać w takim miejscu na dłużej – podkreśla Karolina Stogidis. Wyróżniać się, być autentycznym i angażować pracowników, aby osiągnąć jeszcze większą wiarygodność – to elementy o kluczowym znaczeniu w budowaniu EVP mBanku.

mBank jest pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce. W ramach Grupy mBanku oferowane są produkty i usługi finansowe dla firm i klientów indywidualnych, a także leasing, faktoring, usługi hipoteczne, private banking oraz wealth management.Obecnie Grupa mBanku zatrudnia  8,4 tys. pracowników.

Pełna wersja artykułu dostępna jest w najnowszym wydaniu magazynu Personel i Zarządzanie: https://sklep.infor.pl/personel-i-zarzadzanie-2-2024.html