Opłata paliwowa wzrosła od 1 marca. Stawka została zwiększona dla benzyny. Ponadto oleju napędowego oraz gazów o 17 zł za 1000 l. Dodatkowo dla paliw płynnych i 1000 kg gazów. Jednocześnie o dokładnie taką samą kwotę została obniżona opłata akcyzowa za paliwa. Wg Ministerstwa Infrastruktury konsumenci nie odczują negatywnych skutków powyższych zmian.

Opłata paliwowa – komentarz

– Ceny na stacjach podlegają ciągłym wahaniom. Po pierwsze wiąże się to przede wszystkim ze zmianami cen hurtowych. Po drugie te zależą od cen ropy, kursu walut oraz podatków i opłat. Ponadto w sytuacji, gdy rośnie opłata paliwowa a spada akcyza, łączna wartość danin publiczno-prawnych pozostaje tym samym poziomie. Dlatego też ceny na stacjach z pewnością będą w najbliższym czasie podlegać licznym zmianom. Lecz nie będzie to efektem powyższego zabiegu. Tłumaczy Zbigniew Łapiński, członek zarządu, dyrektor ds. zaopatrzenia logistyki i klientów kluczowych Anwim S.A., operatora sieci stacji paliw MOYA:

Opłata paliwowa w górę, akcyza w dół. O co chodzi? - zdjęcie dystrybutora
Opłata paliwowa w górę, akcyza w dół. O co chodzi? Fot. Pixabay

Działanie Ministerstwa Infrastruktury polega na przeniesieniu kwoty z podatku akcyzowego na opłatę paliwową, która według ustawy trafia wyłącznie na cele Krajowego Funduszu Drogowego (w 80 proc.) oraz Funduszu Kolejowego (w 20 proc.). Kwota w wysokości 17 zł za każde 1000 l paliw płynnych i 1000 kg gazu w skali całego roku daje łącznie między 350 a 400 mln zł. Taka suma wpłynie na rozwój infrastruktury drogowej oraz kolejowej.