Grupa ENEA zakończyła przebudowę swojego ładu korporacyjnego. Trwający ponad rok proces zakończyło dzisiejsze uzupełnienie powstałej już wcześniej struktury o nowe Komitety i Piony Zarządcze. Oznacza to, że w pełni działa efektywny, nowoczesny i skuteczny model zarządzania Grupą. Najważniejszym jego celem jest usprawnienie podejmowania decyzji budowa jednolitego organizmu gospodarczego.
Zmiana ładu korporacyjnego, czyli swoistego kodu DNA Grupy, wynika ze strategii korporacyjnej Grupy. Zakłada ona m.in. optymalne wykorzystywanie pracy ludzi i potencjału, który tkwi w organizacji. Fundamentem nowego ładu jest Kodeks ENEA, przyjęta rok temu „konstytucja” firmy. Zakłada ona m.in. wspólny cel dla wszystkich spółek i ich Pracowników.
„Dzięki przekazaniu przez Zarząd ENEA S.A. części kompetencji do Komitetów oraz utworzeniu merytorycznych Pionów, upraszczamy procesy decyzyjne, skracamy przepływ informacji, a w konsekwencji działamy bardziej elastycznie, skuteczniej i sprawniej realizujemy nasze wspólne cele. Nowy ład korporacyjny przyczyni się do wzmocnienia pozycji ENEA na konkurencyjnym rynku i do silniejszej integracji naszych spółek” – podkreśla Paweł Orlof, Wiceprezes ENEA S.A. ds. Korporacyjnych.
Nową strukturę podejmowania decyzji w kluczowych obszarach tworzy sześć Komitetów:
- Komitet Zarządzania zapewnia wsparcie w zarządzaniu właścicielskim spółkami zależnymi;
- Dół formularza
- Komitet Zgodności dba o zgodność podejmowanych decyzji z Kodeksem Grupy i Strategią Korporacyjną;
- Komitet Inwestycyjny zarządza kluczowymi inwestycjami rzeczowymi i kapitałowymi w Grupie;
- Komitet Handlu i Promocji zajmuje się zarządzaniem obszarami handlu, promocji i marketingu;
- Komitet Finansów i IT wspiera Zarząd ENEA S.A. w podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania finansami oraz szeroko pojętym obszarem informatyki;
- Komitet Ryzyka minimalizuje zagrożenia biznesowe, zarówno te związane z realizacją ambitnych celów strategicznych, jak i z codzienną działalnością.
Od dziś działają także wszystkie przewidziane do powołania Piony Zarządcze. Ich zadaniem jest szybsze, skuteczniejsze i bardziej elastyczne zarządzanie poszczególnymi funkcjami w spółkach Grupy oraz sprawniejsza realizacja podjętych decyzji. Struktury te obejmują odpowiedzialne za dany obszar biznesowy jednostki w różnych spółkach Grupy.
- Pion Audytu ocenia procesy wewnętrzne pod kątem ich zgodności z odpowiednimi standardami, procedurami oraz regulacjami prawnymi;
- Pion Bezpieczeństwa i Obsługi Prawnej odpowiada za obszar prawny i obszar bezpieczeństwa;
- Pion Komunikacji prowadzi wspólną komunikację Grupy w zakresie działań promocyjnych, wizerunkowych i medialnych;
- Pion Zakupów optymalizuje procesy zakupowe oraz logistyczne, ze szczególnym uwzględnieniem zwiększenia roli spółek Grupy w tych procesach;
- Pion HR realizuje spójną politykę kadrową, uwzględniającą kompetencje i rozwój zawodowy Pracowników we wszystkich spółkach Grupy.
Prace nad nowym modelem ładu korporacyjnego rozpoczęły się w lipcu 2013 r. Już 9 września 2013 r. Zarząd ENEA S.A. zatwierdził Kodeks Grupy ENEA, czyli jej „konstytucję”. Tego samego dnia powstała także Grupa ENEA, składająca się z dziesięciu kluczowych spółek. Zmieniono statuty i umowy spółek zależnych, w tym samym czasie powstały pierwsze Komitety Grupy ENEA: Zarządzania, Zgodności i Inwestycyjny. 1 maja 2014 r. w związku z wdrożeniem odpowiednich procedur, Komitety te rozpoczęły funkcjonowanie w pełnym spektrum przypisanych im kompetencji. W lipcu 2014 r. Zarząd ENEA S.A. podjął uchwałę w której wskazał docelową listę Komitetów Grupy ENEA oraz nowy wykaz Pionów Zarządczych.
ENEA to jeden z liderów polskiego rynku energetycznego. Należy do grona największych polskich przedsiębiorstw i najsilniejszych marek. Jest pierwszą polską spółką energetyczną, która zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w 2008 r. Grupa integruje obszary wytwarzania, dystrybucji i sprzedaży energii. Sprzedaje ponad 12 proc. energii wykorzystywanej w Polsce, a prawie 8 proc. krajowej produkcji pochodzi z jej elektrowni. Należąca do ENEA sieć dystrybucyjna oplata 20 proc. powierzchni kraju i pozwala zagwarantować pewne dostawy energii mieszkańcom północno-zachodniej części kraju. ENEA zatrudnia ponad 10 tysięcy specjalistów, którzy zapewniają bezpieczeństwo energetyczne i najwyższą jakość usług grupie ponad 2,4 mln Klientów.