Żyjemy w czasach nadmiaru dóbr, bodźców, informacji. Przy tak wielu możliwościach, podejmując decyzje, często wspieramy
się technologią. Jeszcze nie tak dawno zachwycaliśmy się możliwościami wyszukiwarek internetowych, a teraz coraz częściej zadajemy pytania sztucznej inteligencji.

Szukamy pomysłu na wakacje? Niech AI (Artificial Intelligence) pomoże. Zastanawiamy się, jaka będzie pogoda w trakcie urlopu? Znów pomocy szukamy w AI. Potrzebujemy relaksującej muzyki, kupujemy bilet na samolot czy wyposażenie na wyprawę? W realizacji wszystkich tych zadań pomaga sztuczna inteligencja. Rynek usług cyfrowych stał się tak duży, że prawdopodobnie można by skonsultować się z „bogami sztucznej inteligencji” w internecie w sprawie każdej podejmowanej decyzji.

Wracając po wakacjach do zadań zawodowych, z pewnością coraz częściej będziemy zapraszać do współpracy sztuczną inteligencję. Z narzędzia do zabawy AI staje się wspierającym nas środkiem pracy i dzień po dniu przyzwyczajamy się do jej rosnącej roli w naszym życiu. W dzisiejszym świecie niezwykle ważne jest, aby skutecznie dostosowywać się do ciągłego postępu technologicznego i sprawnie się w nim poruszać. Chociaż czasami szybka ekspansja technologii, oferująca zarówno możliwości, jak i duże wyzwania, może być przytłaczająca.

WIRTUALNI ASYSTENCI

Rozwój sztucznej inteligencji – systemy komputerowe zdolne do rozumowania, rozwiązywania problemów i uczenia się, obserwujemy od ponad 60 lat. Wirtualni asystenci, jak Siri czy Alexa już nie są dla nas nowością. Czytaliśmy o sztucznej inteligencji zdolnej pokonać w rozgrywkach legendarnych szachistów czy wygrać w brydża. Obecnie, nawet nie zauważamy, gdy inteligentna technologia w smartfonie lub nawigacji samochodowej analizuje natężenie ruchu na różnych trasach dojazdu i warunki pogodowe. Przyzwyczailiśmy się, że platforma streamingowa, z której korzystamy, przewiduje, jaki film lub serial może nas zaciekawić. Nasza przyszłość ze sztuczną inteligencją jest jednocześnie pełna bezprecedensowych obietnic, ale także obarczona wieloma ryzykami.

Momentem przełomowym był listopad 2022 r. – to wtedy ChatGPT stał się tematem przekazów medialnych i zagościł w naszych rozmowach. Mając do dyspozycji zasoby z całego internetu, model przewidywania języka naturalnego może napisać prawie wszystko w sposób, w jaki zrobiłby to człowiek. Wiele osób eksperymentuje z narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję i dzieli się swoimi odkryciami. Firmy coraz częściej korzystają z oferowanych przez AI możliwości do projektowania działalności operacyjnej, a na rynku pracy pojawiają się nowe zawody z nią związane. Bez względu na to, kim jesteśmy i jaką pracę wykonujemy, każdego dnia mierzymy się z jakąś formą AI FOMO (Fear of missing out), czyli strachem przed przegapieniem istotnej informacji lub obawą pozostania w tyle.

DZIAŁ HR KATALIZATOREM INNOWACJI

Ewolucja roli HR w ostatnich 20 latach była bardziej dynamiczna niż w przypadku innych funkcji biznesowych. Zmieniały się także kompetencje oraz wyzwania – od działu „płac i kadr” poprzez „zasoby ludzkie” do strategicznej roli, jaką odgrywa obecnie. Coraz częściej to właśnie obszar HR jest katalizatorem innowacji i zmian wprowadzanych w firmie, także w obszarze technologii. Dlatego z uwagą obserwujemy to, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na funkcjonowanie firm i jak to przekłada się na wyzwania stawiane przed zespołami HR. To właśnie w tym obszarze organizacji upatruje się wielu możliwości implementacji rozwiązań opartych na AI. Czy można uchronić się przed AI FOMO w HR? Jak sobie z tym skutecznie radzić? Na to pytanie odpowiedź jest prosta.

Pozostańmy ciekawi, stale się uczmy i dostosowujmy się zwinne do zmieniającego się otoczenia biznesowego. To jest najlepszy czas na rozpoczęcie lub kontynuację działań budujących nowe kompetencje transformujące ludzi w organizacji – reskilling i upskilling to słowa klucze. Nie zapominajmy w tych działaniach o zespołach HR. Wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji może wesprzeć HR-owców w sprostaniu wielu wyzwaniom biznesowym – od rekrutacji i szkoleń po zwiększenie zaangażowania pracowników i utrzymanie ich w firmie.

CZY WDROŻENIE ROZWIĄZAŃ AI MOŻE POWODOWAĆ, ŻE DZIAŁ HR BĘDZIE BARDZIEJ LUDZKI?

Większość z nas rozpoczyna pracę w obszarze HR z powodu chęci wspierania ludzi w osiąganiu sukcesu zawodowego. Chcemy zajmować się identyfikowaniem talentów i ich pielęgnowaniem. Szybko zdajemy sobie sprawę, że nasza praca wiąże się w dużej części z działaniami administracyjnymi. Zdolność AI do automatyzacji niektórych zadań i zmniejszenia obciążeń administracyjnych obiecuje uczynić rolę działu HR bardziej ludzką, a dzięki ogromnej ilości informacji i danych dostępnych na wyciągnięcie ręki dział HR może odgrywać bardziej holistyczną i strategicznie ważną rolę w organizacji.

Zapraszamy do lektury całego artykułu w miesięczniku Personel i Zarządzanie

Autorka: Dorota Dublanka