Home AGD Opakowanie ma znaczenie. Czyli co nas przyciąga

Opakowanie ma znaczenie. Czyli co nas przyciąga

Opakowanie ma znaczenie co widać chociażby po pieniądzach na tym rynku. Wartość światowego rynku opakowań żywności do 2025 r. wyniesie blisko 400 miliardów dolarów,  wynika z raportu The Association for Packaging nad Processing Technologies, amerykańskiego stowarzyszenia branżowego reprezentującego dostawców urządzeń i usług dla przemysłu opakowań i przetwórstwa.

Autorzy raportu podkreślają, że widoczny od dłuższego czasu prozdrowotny trend na rynku żywności i waga, jaką przykładają konsumenci do zrównoważonego rozwoju, mają bezpośredni wpływ na proces tworzenia opakowań. Poniżej prezentujemy 5 trendów zebranych przez portal Food Engineering, które kształtują rynek opakowań żywności w 2020 r.

Opakowanie i czysta etykieta (ang. clean label)

91proc. amerykańskich konsumentów uważa, że produkty składające się z rozpoznawalnych składników są lepsze. 37 proc. przykłada wagę do tego, aby zrozumieć, jakie składniki umieszczono na etykietach produktów spożywczych. Aby sprostać wymaganiom tzw. clean label, opakowania muszą zawierać wyraźne zdjęcia oraz łatwe do odczytania etykiety z informacją na temat m.in. wartości odżywczej produktów.

Składniki pochodzenia roślinnego

Rynek żywności pochodzenia roślinnego rośnie pięć razy szybciej niż cały rynek spożywczy – odnotowuje portal Food Engineering. A skoro celem jest ograniczenie do zera ilości odpadów przekazywanych na wysypiska śmieci, firmy produkujące żywność pochodzenia roślinnego interesują się też roślinnymi materiałami opakowaniowymi, ze względu na ich biodegradowalność i kompostowalność.

Opakowanie ma znaczenie. Czyli co nas przyciąga - sklep wózek regał
Opakowanie ma znaczenie. Czyli co nas przyciąga

Opakowanie czyli – jedzenie odzwierciedlające styl życia

 Zainteresowanie żywnością funkcjonalną generuje popyt na produkty naturalne, które pomagają w utrzymaniu odpowiedniej wagi, wpływają na nastrój i na jakość snu, a także na kondycję naszych kości, stawów, mózgu i oczu. Zdrowe przekąski coraz częściej zastępują posiłki, bo zarówno składniki, wielkość porcji, jak i wygodne, przenośne opakowania sprawiają, że łatwiej jest jeść poza domem i w podróży. Elastyczne opakowania to najczęstszy wybór ze względu na poręczność i możliwość wielokrotnego ponownego zamknięcia.

Zrównoważony rozwój

Konsumenci świadomie wybierają żywność wytwarzaną w sposób etyczny, a producenci podkreślają rolę, jaką odgrywają w łańcuchu żywnościowym od pola do stołu (ang. from farm to table). Zrównoważony rozwój w kontekście opakowań to ważna kwestia dla tych konsumentów, którzy wybierają materiały z recyklingu – najchętniej te mogące podlegać dalszemu recyklingowi.

Kolejny etap, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój to rynek opakowań biodegradowalnych i kompostowalnych. Ponadto nowe rodzaje opakowań produktów żywnościowych nie zawierają plastiku, a okres ich degradacji jest coraz krótszy. Dodatkowo firmy oferujące ekologiczne produkty chcą materiałów opakowaniowych pochodzenia roślinnego – odnotowuje Food Engineering.

Opakowanie a identyfikowalność

Przetwórcy przewartościowują systemy śledzenia i poddają audytowi procedury wycofywania produktów z rynku wobec przypadków zanieczyszczenia i fałszowania żywności. Obok tradycyjnych kodów kreskowych, coraz więcej firm inwestuje w inteligentne technologie, np. w kody QR oraz specjalne rozwiązania opakowaniowe dostosowane do konkretnego klienta.

A może sam produkt bez opakowania, za to z tatuażem?

Na przełomie roku w Polsce dokonała się rewolucja na rynku opakowań żywności ekologicznej. Farma Świętokrzyska jako pierwsza polska firma wprowadziła znakowanie BIO warzyw naturalnym światłem. Po pierwsze ta innowacyjna metoda znakowania świetlnymi „tatuażami” pozwala całkowicie zrezygnować z opakowań. Po drugie jest to metoda w pełni bezpieczna, zgodna z normami UE, a oznakowane produkty zachowują pełnię wartości odżywczych.

Ze względu na konieczność wyraźnego oznakowania warzyw i owoców, które pochodzą z upraw ekologicznych, producenci byli zmuszeni pakować je w oddzielne opakowania lub znakować naklejkami. Farma Świętokrzyska bardzo szybko zrezygnowała z plastiku na rzecz biodegradowalnej folii z kukurydzy i celulozy, ale to nadal nie było idealnym rozwiązaniem – przyznaje Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej – certyfikowanego ekologicznego gospodarstwa rolnego. Ponadto jednej z największych polskich firm oferujących ekologiczne warzywa, owoce oraz przetwory.

Stąd przełomowa decyzja aby wykorzystać innowacyjną metodę tzw. natural brandingu i znakować ekologiczne warzywa i owoce za pomocą naturalnego światła. W efekcie pierwszymi warzywami dostępnymi z tym oznakowaniem były dynia piżmowa oraz seler z linii BIO, dostępne od grudnia 2019 w sklepach sieci Lidl. – Nasi klienci mogą w pełni cieszyć się bio produktami, bez wyrzutów sumienia, że generują niepotrzebne odpady. Mamy nadzieję, że naszym śladem pójdą inni producenci – mówi prezes Farmy Świętokrzyskiej.