W roku 2011 w żadnej z polskich instytucji nie prowadzono bloga firmowego dłużej niż 4 lata. W 2012 ów próg czasowy przekroczyło już 16% przedsiębiorstw, w 2014 natomiast 29%. Jak wynika z badań polskiej blogosfery firmowej 2014[1], coraz więcej biznesów uważa firmowego bloga za skuteczne narzędzie komunikacji z potencjalnymi i rzeczywistymi klientami.

Przez lata styl porozumiewania się na linii przedsiębiorstwo – klient ulegał zmianom. Począwszy od utrzymanych w oficjalnym tonie zdawkowych reklam i komunikatów, przez próby spoufalenia, a nawet zaprzyjaźnienia się z klientem, po chęć dostarczania mu wartościowych informacji, w języku marketingu zwanych contentem. Ten ostatni trend prężnie rozwinął się w roku 2014 i nic nie zapowiada jego schyłku. Stosowanie content marketingu stawia obydwie strony łańcucha komunikacji w sytuacji win-win: klient otrzymuje odpowiedzi na nurtujące go pytania wprost od eksperta, firma natomiast dzięki dostarczaniu informacji pracuje na swój wizerunek, a przy okazji w nienachalny sposób prezentuje produkty i usługi oraz wzmacnia świadomość marki u odbiorcy.

Znaczenie bloga w komunikacji z klientem

Według badań polskiej blogosfery firmowej 2009 – 2011, blogi pierwotnie miały służyć przedsiębiorstwom głównie do mniej formalnej komunikacji z klientami. Przez kilka lat tendencja uległa zmianie – od 2012 roku stanowią one narzędzie budowania przez firmę pozycji eksperta. W 2014 23% spośród analizowanych blogów firmowych powstało właśnie z tego powodu. Na drugim miejscu (22%) prowadzący bądź założyciele blogów wskazywali (nie tak do końca) altruistyczną chęć edukowania i pomocy klientom, 18% blogów powstało, by komunikować się z nimi w sposób mniej formalny, 17% – by móc prezentować ofertę firmy w dodatkowym miejscu, 12% natomiast w celu prezentowania treści wychodzących poza tematykę firmową.

Przedsiębiorcy wykorzystują blogi firmowe jako dodatkowy, efektywny kanał komunikacji. Poprzez tłumaczenie wpisów, przykładowo na język angielski, mogą zapoznać ze swoim asortymentem szeroką grupę odbiorców, a dzięki dzisiejszej terytorialnej nieograniczoności, przekonać ich do swoich produktów lub usług – mówi ekspert z Biura Tłumaczeń 123tłumacz.pl

Przedsiębiorstwa przypisują blogom duże znaczenie

W 2014 r. 61,8% z nich określiło bloga w komunikacji firmy mianem „ważnego”, 7,4% „najważniejszego”. Co ciekawe, 10,3% nie potrafiło temu sposobowi komunikacji przypisać odpowiedniej roli – do wyboru była jeszcze „mało ważna” (19,1% badanych) oraz „zupełnie nieważna” (1,5%). W pewnym stopniu dane te pokrywają się z odpowiedzią na pytanie „Czy cele stawiane przed blogiem są realizowane?”. „Raczej tak” – odpowiedziało 63% założycieli blogów firmowych. „Zdecydowanie tak” – 22%. Dokładnie ¾ spośród badanych blogów ma na celu podbudować pozycję firmy jako eksperta, a 65%: budować przewagę konkurencyjną. Być może zakładanie kolejnych blogów odbywa się na zasadzie „oni mają, to my też”?

Regularnie aktualizowany, dostarczający wysokiej jakości treści blog wzmacnia wiarygodność przedsiębiorstwa, budzi zaufanie co do marki, a dzięki możliwości bieżącego komentowania, ułatwia komunikację. W interesie firmy leży jak najszybsza reakcja na wypowiedź klienta, dlatego 7% przedsiębiorstw odpowiada na nie „od ręki”, 29% w ciągu godziny, 1/10 do trzech godzin, a 28% tego samego dnia. Komentarze na blogach firmowych rzadko mają wydźwięk negatywny – w wielu przypadkach stanowią przykład znanego w sieci „trollingu”.

Klasyfikacja polskiej blogosfery firmowej

Co kryje się pod pojęciem „wartościowego contentu”? Biorąc pod uwagę treść blogów firmowych, Dominik Kaznowski w publikacji „Blogi firmowe”[2] wyróżnia 4 podstawowe typy:

  1. Blogi newsowe – w świecie „szumu informacyjnego” starannie wyselekcjonowane informacje na dany temat dla zainteresowanego odbiorcy mają wysoką wartość. Blogi informacyjne aktualizowane są nawet kilka razy w ciągu dnia, przekazują nowinki związane z branżą, w której działa firma.
  2. Blogi opinii – prowadzone zazwyczaj przez osoby charyzmatyczne, które w interesujący sposób potrafią wyrazić swoje zdanie na konkretny temat. Publikowanie bardzo stronniczych wpisów może być dla firmy ryzykowne, z drugiej strony jednak wywołuje dyskusję i zwiększa świadomość charakteru marki.
  3. Blogi zasobowe – kolekcjonują dla czytelników treść określonego typu. Regularnie publikują np. zdjęcia, cytaty, projekty mieszkań, propozycje aranżacji wnętrz, stylizacji, krojów czcionki, bukietów etc. Wartość tkwi w bogactwie i trafności zbioru.
  4. Blogi edukacyjne – publikują głównie wpisy poradnikowe, wypowiedzi ekspertów, odpowiedzi na najczęściej zadawane przez klientów pytania i wszelkie informacje użytkowe. W tej kategorii blogów pojawia się coraz więcej.

W praktyce przedsiębiorstwa łączą kilka rodzajów w jeden, tworząc w ten sposób swoiste zbiorowiska mniej lub bardziej powiązanych z branżą różności. Pisaniem blogów firmowych zajmują się przede wszystkim pracownicy (osoby z działu marketingu, PR, jak również kadra zarządzająca) bądź osoby „z zewnątrz” – wynajęci do tego celu copywriterzy ze znajomością tematu.

Z obserwacji polskiej blogosfery firmowej wynika, iż z tego wciąż rozwijającego się narzędzia komunikacji korzystają firmy o różnorodnych profilach działalności. Ogólnej kategoryzacji w tej dziedzinie dokonał cytowany przez Kaznowskiego Robert W. Bly[3].

Firmy bazujące przede wszystkim na kapitale intelektualnym (prawnicy, architekci, programiści, fotografowie czy nawet pielęgniarki) dzielą się z klientami cenną wiedzą i doświadczeniem, proponując rozwiązanie ich problemów. Instytucje wytwarzające produkty i oferujące usługi, do których łatwo emocjonalnie się przywiązać, tworzą wokół nich historię, opowiadają o funkcjonalności i wskazują płynące z nich korzyści (biura podróży kierują content do miłośników podróżowania, producenci kawy do kawoszy). Według badań, 34% polskich blogów firmowych prowadzą firmy działające w segmencie stylu życia. Przedsiębiorstwa o wiedzy specjalistycznej w wąskiej dziedzinie (np. terrarystyka, tatuatorstwo)  dostarczają informacji grupie zainteresowanych, natomiast te, które działają w branży dynamicznej lub kontrowersyjnej (jak windykacja, ekologia, detektywistyka, erotyka) zawiadamiają o nowinkach i wszelkich zmianach prawnych w danej dziedzinie.

Z blogów często korzystają również osoby samozatrudnione, pracujące na własny rachunek. Dzięki regularnym wpisom dają się poznać odbiorcy, mogą zaprezentować swoje usługi w nie mniej profesjonalny sposób niż przez stronę korporacyjną, a przy tym budować na rynku pozycję ekspertów. Prowadzące blogi firmowe jednostki to często copywriterzy, fotografowie, dekoratorzy, architekci bądź osoby publiczne. Bly jako ostatnie wyróżnia firmy, które świadczą usługi technologiczne i/lub dla biznesu. Przedsiębiorstwa tego typu publikują artykuły dla osób dobrze wykształconych, chcących być na bieżąco z nowymi technologiami i prowadzących własny interes. Pragnąc dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, często tworzą content po angielsku.

Blog firmy polskiej w języku obcym

Jak mówi ekspert z Biura Tłumaczeń 123tłumacz.pl: Powstaje coraz więcej firm, które świadczą usługi dla klientów indywidualnych bądź firm wyłącznie w Internecie. Dzięki temu, że cały proces odbywa się w sieci, polskie firmy pragną dotrzeć do odbiorców z całego świata, w czym pomaga im tłumaczenie i lokalizacja stron internetowych, oraz oczywiście blogów. Należy pamiętać, że aby czerpać odpowiednie korzyści z bloga w języku obcym, musimy mieć całkowitą pewność co do jakości i poprawności publikowanych tekstów.

Prowadzenie bloga po angielsku wymaga stosowania charakterystycznej dla tego języka retoryki, wypracowania „międzynarodowego podejścia”, a przede wszystkim stuprocentowej poprawności – blog firmowy to jedna z ważniejszych wizytówek firmy w Internecie. Obcojęzyczne wpisy warto konsultować ze specjalistami, którzy wychwycą wszelkie niedociągnięcia oraz dostosują treść do warunków kulturowych, nie umniejszając przy tym wysokiej jakości contentu.

 

[1] „Badanie polskiej blogosfery firmowej 2014” przeprowadzone przez blogifirmowe.com

[2] D. Kaznowski „Blogi firmowe” [w:] B. Stawarz „Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015

[3] Kaznowski odwołał się do: Robert W. Bly „Blog Schmog: The Truth About What Blogs Can (and Can’t) Do for Your Business” (2007)

 

źródło: Biuro Tłumaczeń 123tlumacz.pl