Już ponad 1 mln mkw. istniejących zasobów magazynowych Pomorza Zachodniego jest przeznaczonych do obsługi operacji e-commerce – czytamy w raporcie międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Dalszy rozwój tej branży w regionie będzie napędzany przez trend nearshoringu, a głównym kierunkiem napływu nowych inwestycji powinny być kraje skandynawskie i Niemcy.

E-commerce napędza polskie magazyny

Według raportu „E-Commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim” w 2022 roku już 7,35 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce. To 30,7% całkowitej podaży, przeznaczone było do obsługi rynku e-commerce.

Od 2019 do 2022 roku wzrost powierzchni magazynowej dostosowanej do potrzeb e-commerce osiągnął aż 84%. To z kolei spowodowało ogromną zmianę w postrzeganiu logistyki i magazynów, które zaczęły być traktowane jako element przewagi konkurencyjnej i wartość dodana do oferty firmy. A nie koszt, który za wszelką cenę należy minimalizować – tłumaczy Damian Kołata, Cushman & Wakefield.

Dalszy rozwój inwestycji logistycznych realizowanych z myślą o handlu online będzie wspierany przez trend nearshoringu. Globalne zawirowania zakłócają łańcuchy dostaw. Kierują bowiem uwagę międzynarodowych firm na kraje europejskie, w tym głównie region CEE, a przede wszystkim Polskę.

Polski sektor magazynów ustępuje jedynie Niemcom, Francji i Holandii pod względem powierzchni magazynowej w Unii Europejskiej. Jest też absolutnym liderem w UE, jeśli weźmiemy pod uwagę 4,4 mln mkw. nowej powierzchni dostarczonej na rynek w ubiegłym roku. To umacnia pozycję Polski jako międzynarodowego hubu logistyczno-przemysłowego – dodaje Damian Kołata.

Zachodniopomorskie odpowiada potrzebom e-commerce

Jak wskazuje raport „Na fali biznesu logistyczno-magazynowego w zachodniopomorskim”, trend nearshoringu oraz rosnąca popularność zakupów online powinna motywować operatorów. Jak? Dzięki wzbogacaniu łańcuchów dostaw o mini-huby i małe jednostki zlokalizowane w pobliżu największych ośrodków miejskich.

Przewidujemy, że całkiem nowe powierzchnie będą pojawiać się w nieoczywistych dotąd miejscach. Przykładem może być województwo zachodniopomorskie, które stanowi idealną destynację dla logistyki i magazynów. Nie tylko tych obsługujących rynek polski, ale także kraje skandynawskie i Europy Zachodniej – wskazuje Paulina Machałowska, Associate, Industrial & Logistics Agency.

Atutem regionu jest przede wszystkim jego lokalizacjaktóra przyciąga zwłaszcza inwestorów z Niemiec i krajów skandynawskich. Według majowych danych udostępnionych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, w woj. zachodniopomorskim są aktualnie obecnie 1472 spółki. To kapitał niemiecki, duński, fiński, norweski i szwedzki. 

Potencjał inwestycyjny zachodniopomorskiego dodatkowo wzmacnia dostęp do wszystkich gałęzi transportu, co ułatwia tranzyt towarów pomiędzy południem Europy i krajami basenu Morza Bałtyckiego. Krzyżują się tu międzynarodowe, zarówno drogowe, morskie, jak i kolejowe szlaki komunikacyjne. A dobre zaplecze infrastrukturalne zapewnia bezpośredni dostęp do europejskiego systemu autostrad –tłumaczy Adrian Semaan, Cushman & Wakefield.

Rosnąca liczba inwestycji przeznaczonych do obsługi e-commerce

W województwie zachodniopomorskim już 44% powierzchni magazynowej, wynoszącej ponad 1 mln mkw., jest przeznaczone na operacje e-commerce. Udział ten jest jednym z najwyższych w Polsce – dodaje Paulina Machałowska.

Pomimo licznych już przykładów udanych wdrożeń logistyki e-commerce w województwie zachodniopomorskim, potencjał województwa jest wciąż niewykorzystany.

Jednym z trendów, które najmocniej wpłyną na rynek magazynowy w Polsce, będzie przenoszenie operacji z rynku niemieckiego i skandynawskiego do naszego kraju. W tym w dużej mierze regionu Zachodniego Pomorza.

Lokalizacja ta, pomimo sporej ilości istniejących już zasobów magazynowych, jest cały czas bardzo atrakcyjna w porównaniu do rynków zachodnich. wnież pod kątem bardzo zasobnego rynku pracy, który pozwala na relatywnie szybkie uruchomienie nowych inwestycji – podsumowuje Damian Kołata.

Źródło: Cushman & Wakefield